Gå til innhold

aspergers

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
  NEC1234 skrev (På 28.5.2015 den 23.09):

En kan si "aspergers", fordi det heter "aspergers syndom", etter forskeren Hans Asperger. På engelsk skrives det "Asperger's syndrome", men med norsk tegnsetting blir det "aspergers syndrom", eller "aspergers". Men for all del, du kan godt si "asperger" og, en kan strengt tatt si nøyaktig hva man vil, så er det opp til en selv i hvilken grad man ønsker at andre skal forstå en. Så sånn er det med det.

Takk for leksjonen, lektor.

Anonymous poster hash: c0710...87c

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

23

• Madelenemie

7

• NEC1234

4

• FGT

2

Skrevet

Var strengt tatt ikke en leksjon. Jeg ble bare så oppspilt at jeg skriver masse tull for morro skyld. Egentlig har jeg ingen ting som helst å tilføre denne verden.

AnonymBruker
Skrevet
  NEC1234 skrev (På 28.5.2015 den 23.16):

Jeg ble bare så oppspilt at jeg skriver masse tull for morro skyld.

Det er et liddli' spennende tema, så det kan man forstå!

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2015 den 23.19):

Det er et liddli' spennende tema, så det kan man forstå!

Kan man ikke løpe får man gå. Kan man ikke gå får man krabbe. Man tager hva man haver. I nøden spiser fanden fluer. Sånn er det å være tilbakestående.

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2015 den 23.02):

Jo, diagnosen kommer til å forsvinne i Norge også. Fra 2017?

Hmm.. prøvde å søke på nettet og se om jeg fant noe der det står at den forsvinner i Norge, men jeg kan ikke finne noe. Hvor er det du har sett det?

Tror dette bare gjelder i USA + noen andre land..

Anonymous poster hash: 174c0...7a7

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 29.5.2015 den 15.27):

Hmm.. prøvde å søke på nettet og se om jeg fant noe der det står at den forsvinner i Norge, men jeg kan ikke finne noe. Hvor er det du har sett det?

Tror dette bare gjelder i USA + noen andre land..

Er vel i den kommende icd-11 den vil forsvinne (tror jeg?) også vil jo vi adoptere disse endringene her i Norge etter en stund

Blir vel bare at man baker det inn i autisme spekter gruppen da isteden for å ha den separat, så det spiller ingen rolle uansett

Anonymous poster hash: 5b94f...e3e

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2015 den 17.44):
Mulig det er en forkortelse for Asperger Syndrom AspergerS, hvem vet Tar forøvrig påstanden om at man ikke kan få virus om man ikke laster ned ting til etterretning Anonymous poster hash: 5b94f...e3e [/quote

Ja det skal skrives med stor A for "Asperger syndrom" for Asperger er tatt fra Dr. Hans Asperger som visnok var diagnosens far.

Madelenemie
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2015 den 16.52):

En av de som skriver mest her inne og som har asperger har også blogg, just saying, jeg fant den  ;)

Anonymous poster hash: c1da2...8af

Hei!

Vær så snill ikke link til den.

Det var en blogg jeg opprettet for å skrive om planter og universet....

Da jeg fortalte min psykiater det, sa hun, "hva er dette godt for?", og det hadde jeg ikke noe svar på, så jeg skrinla hele prosjektet.

Jeg kunne ikke da skrive på en blogg når min psykiater syns lite om det,

Derfor er den bloggen ikke aktiv, og bilde av meg der...vil jeg ikke skal publiseres.

Så jeg er takknemlig om dette ikke deles, men skjønner ikke hvordan du fant dette? :mellow:

Madelenemie
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2015 den 20.23):

Jaha. Vel, det er sant, men jeg vil ikke linke til den, det får brukeren gjøre selv om h*n vil, da bloggen har bilder av både brukeren og familie.

Hei.

:-) Takk,

Bloggen er ikke videreført fordi min psykiater ikke forstod hva jeg drev med.

Jeg klarte ikke svare...

også fant jeg ikke noe godt svar.

Jeg ville skrive litt om autisme, men mye mer om planter og universet.

Men det ligger et bilde av meg der:-) så jeg er glad du ikke linket til det:-)

Og andre bilder:-)

Kanskje jeg skulle blogge likevel :rolleyes:

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 29.5.2015 den 15.58):

Er vel i den kommende icd-11 den vil forsvinne (tror jeg?) også vil jo vi adoptere disse endringene her i Norge etter en stund

Blir vel bare at man baker det inn i autisme spekter gruppen da isteden for å ha den separat, så det spiller ingen rolle uansett

Jeg vet det var snakk om det i 2011-2012, da lurte mange på om det virkelig var sånn og spurte spørsmål..

Men jeg har ikke hørt noe etter det om at norge skal fjerne asperger diagnosen.

I USA tror jeg den allerede er fjernet (i det dem kaller DSM-5)

Madelenemie
Skrevet
  jegogmeg skrev (På 29.5.2015 den 16.30):

Jeg vet det var snakk om det i 2011-2012, da lurte mange på om det virkelig var sånn og spurte spørsmål..

Hei!

Det har jeg hørt, da min datter fikk diagnosen asperger ble vi spurt, de mente det muligens var mer hensiktsmessig å sette en annen autismediagnose, da asperger var fjernet. Jeg syns asperger holdt.

AnonymBruker
Skrevet
  jegogmeg skrev (På 29.5.2015 den 16.30):

hvis man ser på beta versjonen så ser det for meg ut som den er fjernet som seperat diagnose

http://apps.who.int/classifications/icd11/browse/l-m/en#/http%3a%2f%2fid.who.int%2ficd%2fentity%2f437815624

Madelenemie skrev (På 29.5.2015 den 16.16):

Hehe, hvis du vil at folk ikke skal finne den må du ikke begynne å si mer om innholdet jo mer du sier jo lettere er det å finnen ;) 

Du kan jo bare fjerne bildet av deg og barn da hvis du ikke vil at det skal være lett å finne de

AnonymBruker
Skrevet
  Madelenemie skrev (På 29.5.2015 den 16.33):

Hei!

Det har jeg hørt, da min datter fikk diagnosen asperger ble vi spurt, de mente det muligens var mer hensiktsmessig å sette en annen autismediagnose, da asperger var fjernet. Jeg syns asperger holdt.

Hmm.. nå ble jeg nysgjerrig, sa han hvilken diagnose han tenkte på da? Høytfungerende?

AnonymBruker
Skrevet
  Madelenemie skrev (På 29.5.2015 den 16.16):

Hei!

Da jeg fortalte min psykiater det, sa hun, "hva er dette godt for?", og det hadde jeg ikke noe svar på, så jeg skrinla hele prosjektet.

Jeg kunne ikke da skrive på en blogg når min psykiater syns lite om det,

Derfor er den bloggen ikke aktiv, og bilde av meg der...vil jeg ikke skal publiseres.

Så jeg er takknemlig om dette ikke deles, men skjønner ikke hvordan du fant dette? :mellow:

Du er ikke så vanskelig å finne, når man setter litt informasjon sammen og bruker søkeverktøy. Jeg fant også din mann og flere barn på Facebook, men din profil er uten bilde og brukes ikke. Jeg ble bare nysgjerrig, og jeg synes bloggen din var veldig interessant. Du burde skrive mer blogg, men gjerne anonymt, som her, du har så mye å bidra med og du skriver så bra. Jeg kommer ikke til å dele linken med noen her eller legge ut noe som røper hvem du er, ta det helt med ro.

Madelenemie
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 29.5.2015 den 16.38):

hvis man ser på beta versjonen så ser det for meg ut som den er fjernet som seperat diagnose

http://apps.who.int/classifications/icd11/browse/l-m/en#/http%3a%2f%2fid.who.int%2ficd%2fentity%2f437815624

Hehe, hvis du vil at folk ikke skal finne den må du ikke begynne å si mer om innholdet jo mer du sier jo lettere er det å finnen ;)

Du kan jo bare fjerne bildet av deg og barn da hvis du ikke vil at det skal være lett å finne de

Hei!

Ja skal prøve finne den og gjøre det.

Madelenemie
Skrevet (endret)
  AnonymBruker skrev (På 29.5.2015 den 16.47):

Hmm.. nå ble jeg nysgjerrig, sa han hvilken diagnose han tenkte på da? Høytfungerende?

Hei!

Jeg ble litt overrasket så jeg husker ikke helt,

jeg var lite forberedt på en sånn beskjed da min datter er bedre sosialt og så godtfungerende at hennes venninner lo da hun sa hun har asperger, for de vet om en gutt på skolen med asperger og han er litt mer typisk,

De samme jentene skjønte imidlertid at jeg hadde det :huh: de syns jeg er ekstremt hyggelig (mer enn normalt), litt formell og ikke har øyekontakt:-) I tillegg lar jeg så mange barn og ungdommer bruke huset, jeg bare trekker meg tilbake, det er uvanlig sier de.

Det er mulig de nevnte at barneautisme kunne være bedre som diagnose fordi asperger blir borte, men jeg tenker barneautisme er ganske ekstremt, så derfor er jeg usikker på om jeg hørte riktig.

I følge min psykiater fikk jeg tilbud om diagnose HFA, men hun mente det var mer hensiktsmessig med asperger, da Nav ikke vet at 20 % av de med HFA har normal til høy IQ.

Jeg sa da at jeg trodde ikke HFA var noen egen diagnose, til det svarte hun, vi har internt våre egne beskrivelser/ vurderinger/konklusjoner, så det er mulig å sette HFA.

(jeg burde spurt, for jeg skjønner fortsatt ikke helt hva hun mente med det)

Jeg skal spørre min mann senere kanskje han husker bedre, så skriver jeg det evt.

Endret av Madelenemie
Madelenemie
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 29.5.2015 den 18.00):

Du er ikke så vanskelig å finne, når man setter litt informasjon sammen og bruker søkeverktøy. Jeg fant også din mann og flere barn på Facebook, men din profil er uten bilde og brukes ikke. Jeg ble bare nysgjerrig, og jeg synes bloggen din var veldig interessant. Du burde skrive mer blogg, men gjerne anonymt, som her, du har så mye å bidra med og du skriver så bra. Jeg kommer ikke til å dele linken med noen her eller legge ut noe som røper hvem du er, ta det helt med ro.

ok takk

:)

Skrevet
  Madelenemie skrev (På 30.5.2015 den 11.23):

Hei!

Jeg ble litt overrasket så jeg husker ikke helt,

jeg var lite forberedt på en sånn beskjed da min datter er bedre sosialt og så godtfungerende at hennes venninner lo da hun sa hun har asperger, for de vet om en gutt på skolen med asperger og han er litt mer typisk,

De samme jentene skjønte imidlertid at jeg hadde det :huh: de syns jeg er ekstremt hyggelig (mer enn normalt), litt formell og ikke har øyekontakt:-) I tillegg lar jeg så mange barn og ungdommer bruke huset, jeg bare trekker meg tilbake, det er uvanlig sier de.

Det er mulig de nevnte at barneautisme kunne være bedre som diagnose fordi asperger blir borte, men jeg tenker barneautisme er ganske ekstremt, så derfor er jeg usikker på om jeg hørte riktig.

I følge min psykiater fikk jeg tilbud om diagnose HFA, men hun mente det var mer hensiktsmessig med asperger, da Nav ikke vet at 20 % av de med HFA har normal til høy IQ.

Jeg sa da at jeg trodde ikke HFA var noen egen diagnose, til det svarte hun, vi har internt våre egne beskrivelser/ vurderinger/konklusjoner, så det er mulig å sette HFA.

(jeg burde spurt, for jeg skjønner fortsatt ikke helt hva hun mente med det)

Jeg skal spørre min mann senere kanskje han husker bedre, så skriver jeg det evt.

Men kanskje den største forskjellen mellom høyfungerende autisme og asperger syndrom er at de med HFA har forsinket språk og kognitiv utvikling, noe de som får asperger diagnosen ikke har hatt.

Madelenemie
Skrevet
  jegogmeg skrev (På 30.5.2015 den 12.00):

Men kanskje den største forskjellen mellom høyfungerende autisme og asperger syndrom er at de med HFA har forsinket språk og kognitiv utvikling, noe de som får asperger diagnosen ikke har hatt.

Hei!

Ja det er noe sånt, husker min psykiater sa det,

Som voksne er vi visst som regel like, altså de med HFA og normal IQ og de med asperger.

Gjest lurtepå
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 28.5.2015 den 15.23):

Ville bare dele denne bloggen for de som ikke allerede vet om den, jeg synes det sstår mye interessant der og mye som jeg selv kan kjenne meg igjen i. http://aspergerinformator.com/

Anonymous poster hash: ed1f8...0d5

Anonymous poster hash: ed1f8...0d5

Fin blogg :)

Hun virker flink til å beskrive hvordan asperger utarter seg syns jeg. Har snart lest hele bloggen tror jeg  :o

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...