stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Burde jeg være redd også da? Stod fast på at jeg ville prøve det jeg da sykepleieren ringte, ja da måtte jeg iallefall legges inn for da måtte jeg overvåkes? Er de så farlige da, nhd sa jo de var trygg og de er skikkelig utprøvd. Han sa psykiateren kalte det ikke forsøkskanin, men de var nye. Så han ville heller jeg skulle ta risperdal, og latuda hadde også bivirkninger. Virker som de vil skremme meg vekk fra det. Og psykiateren mente det var sykdommen mine plager kom fra og ikke risperdal, javel...det kan jo diskuteres. 0 Siter
frosken Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Kan du ikke si at du uansett ønsker en innleggelse slik at dere sammen kan vurdere hva som kan gjøres for at du skal få en bedre livskvalitet? 0 Siter
ISW Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Alle medisiner gjennomgår ganske grundig testing før de slippes ut på markedet. Men det hender jo at det dukker opp bivirkninger også etter markedsføring. Jeg tror dette går på at legen selv ikke kjenner preparatet godt nok. Ikke at preparatet ikke er trygt som sådan. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Kan du ikke si at du uansett ønsker en innleggelse slik at dere sammen kan vurdere hva som kan gjøres for at du skal få en bedre livskvalitet? Men nå er det jo snart sommer. Men får se hva sykepleieren sier neste gang han kommer, kom ikke så mye ut av telefonsamtaler. Fortsette med risperdal, bruke briller og bestille time til øyenlege. Tror ikke det kommer seg fra øynene. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Alle medisiner gjennomgår ganske grundig testing før de slippes ut på markedet. Men det hender jo at det dukker opp bivirkninger også etter markedsføring. Jeg tror dette går på at legen selv ikke kjenner preparatet godt nok. Ikke at preparatet ikke er trygt som sådan. Ja det er vel han som er usikker selv, risperdal har han sikkert god erfaring med siden han er så opphengt i den. Men blir jo usikker jeg også når de fremstiller det som nytt og skummelt, vet ikke om jeg vil prøve latuda lenger. 0 Siter
frosken Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Det er viktig også å følge opp mulige somatiske årsaker til at du har det dårlig. Egentlig så burde psykiateren og fastlegen samarbeide, men inntil det skjer, så får du bestille time hos fastlegen slik at du kan få henvisning til øyelege. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Det er viktig også å følge opp mulige somatiske årsaker til at du har det dårlig. Egentlig så burde psykiateren og fastlegen samarbeide, men inntil det skjer, så får du bestille time hos fastlegen slik at du kan få henvisning til øyelege. Tror neppe det skjer. Får heller få en henvisning til øyelege da men tror ikke det kommer seg fra øynene. Vet jo at noe av hodepinen kan komme derfra, men det har jeg jo blitt fortalt av øyelege. Derfor var det viktig at jeg brukte briller, men liker ikke å gå med dem. Men får gå med dem inne da. 0 Siter
frosken Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Jeg synes på sett og vis det er bra at psykiateren ikke uten videre går med på et bytte til latuda, da du trenger mer omfattende hjelp enn kun et nytt medisinbytte. De fleste medisiner virker jo bra på deg på kort sikt, mens problemene oppstår etter en stund. Du trenger hjelp til å få en bedre hverdag - med mer aktivitet og optimal medisinering. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Jeg synes på sett og vis det er bra at psykiateren ikke uten videre går med på et bytte til latuda, da du trenger mer omfattende hjelp enn kun et nytt medisinbytte. De fleste medisiner virker jo bra på deg på kort sikt, mens problemene oppstår etter en stund. Du trenger hjelp til å få en bedre hverdag - med mer aktivitet og optimal medisinering. Spørs om de kan hjelpe meg da. 0 Siter
frosken Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Jeg tror de kan hjelpe deg, men du må hjelpe dem med å få det til gjennom å kommunisere tydelig hvilke behov du har. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Jeg tror de kan hjelpe deg, men du må hjelpe dem med å få det til gjennom å kommunisere tydelig hvilke behov du har. Det er vel heller jeg som må hjelpe meg selv, gjøre noe for å få forandring. Men føler meg fastlåst. 0 Siter
frosken Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Ja, det er du som må gjøre endringer, men det kan være lettere å få det til sammen med andre enn alene. Du har skrevet om behovet for endringer svært, svært lenge nå - jeg synes tiden er inne til at du kommer inn i et mer strukturert opplegg som kan støtte deg i gjennomføringen av endringene. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Ja, det er du som må gjøre endringer, men det kan være lettere å få det til sammen med andre enn alene. Du har skrevet om behovet for endringer svært, svært lenge nå - jeg synes tiden er inne til at du kommer inn i et mer strukturert opplegg som kan støtte deg i gjennomføringen av endringene. Det syns jeg også, det må bare skje noe snart. 0 Siter
frosken Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Hvis noe skal skje snart, så bør du kanskje ikke bruke argumenter av typen "det er snart sommer" når du skal avgjøre hvilke behandlingstilbud som er aktuelle. Jeg synes du skal fortsette å kommunisere din frustrasjon, fortsette å prøve å komme deg ut daglig - og sammen med behandlerne finne løsninger som kan være nyttige. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Hvis noe skal skje snart, så bør du kanskje ikke bruke argumenter av typen "det er snart sommer" når du skal avgjøre hvilke behandlingstilbud som er aktuelle. Jeg synes du skal fortsette å kommunisere din frustrasjon, fortsette å prøve å komme deg ut daglig - og sammen med behandlerne finne løsninger som kan være nyttige. Ja. Om jeg hadde vært innlagt hadde det jo blitt flere turer, og jeg hadde fått regelmessig mat. Pleier alltid gå ned i vekt når jeg er innlagt. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Er redd det ikke finnes noen løsning, jeg er jo så fastlåst. Jeg må gjøre noe nytt, men jeg vet ikke hva. Skulle ønske det fantes gruppe terapi her, men det gjør det ikke. Hva hjelper det meg å være innlagt? Fikk jo ikke bytte medisin. Og når jeg kommer hjem er det det samme gamle. Men kan prøve å komme meg mer ut, gikk en liten tur i dag. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Dere er vel lei av meg fordi jeg ikke følger råd, men jeg prøver så godt jeg kan. Var ute både i går og i dag, det er da litt. Og jeg har ikke fått tilbud om innleggelse nå. 0 Siter
frosken Skrevet 29. mai 2015 Skrevet 29. mai 2015 Ikke lei deg, men kommer til å fortsette å mase;-) Din situasjon er ganske lik den kvinnens som jeg beskrev tidligere i dag. Når hun kunne få til endringer, så kan du også! 0 Siter
stjernestøv Skrevet 29. mai 2015 Forfatter Skrevet 29. mai 2015 Ikke lei deg, men kommer til å fortsette å mase;-) Din situasjon er ganske lik den kvinnens som jeg beskrev tidligere i dag. Når hun kunne få til endringer, så kan du også! Jeg vil jo følge rådene jeg får :-) Ja hun fikk nok en oppvekker, jeg syns bare det var skremmende å lese om. Når en blir fysisk syk blir en jo redd og føler en må gjøre noe, hadde jeg fått kols hadde jeg sikkert sluttet å røyke på dagen. Men far min har kols og røyker fremdeles, min samboer skremmer meg med alt mulig. Jeg sitter stille, er overvektig og røyker, mye kan skje, men det virker så uoverkommelig. Og jeg ser jo de jeg kjenner med alvorlige lidelser, de er også overvektige og røyker. Men han ene går mye så det hjelper jo på, jeg prøver å gå litt. Jeg vil ikke dø, er redd for å være fysisk syk. Jeg må prøve å gjøre noe. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. mai 2015 Skrevet 30. mai 2015 Det er alltid en viss sannsynlighet for at det neste preparatet ikke virker like godt som det forrige. Det gjelder for alle medisiner en ikke har prøvd før enten de er nye på markedet eller ikke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.