Gå til innhold

Er man ensom, om man trives alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste att ensomhet er like skadelig som røyking. Vel jeg er alene det meste av tiden, men jeg liker å være alene, er det da usunt? jeg blir mere stresset av å være ute blant folk. Jeg antar att dette er en av de negative symptomene med schizofreni, som jeg har.

Kom på å lure på dette i forbindelse med en artikkel på dagbladet. no for en uke eller to siden. Der var det en som var ensom, på tross av både familie og venner... Går det an? Den skjønte jeg ikke.. Altså, men er ensomhet noe som beskriver en livssituasjon, DVs att man tilbringer tid alene, eller er det en følelse av å være alene, som kan komme uavhengig av sosial status/aktivitet.

Jeg ser mange her på DOl, har Asperger syndrom. Er det likheter mellom schizofrene autismetrekk, og aspergers, eller er det to forskjellige ting?

stjernestøv
Skrevet

Leste att ensomhet er like skadelig som røyking. Vel jeg er alene det meste av tiden, men jeg liker å være alene, er det da usunt? jeg blir mere stresset av å være ute blant folk. Jeg antar att dette er en av de negative symptomene med schizofreni, som jeg har.

Kom på å lure på dette i forbindelse med en artikkel på dagbladet. no for en uke eller to siden. Der var det en som var ensom, på tross av både familie og venner... Går det an? Den skjønte jeg ikke.. Altså, men er ensomhet noe som beskriver en livssituasjon, DVs att man tilbringer tid alene, eller er det en følelse av å være alene, som kan komme uavhengig av sosial status/aktivitet.

Jeg ser mange her på DOl, har Asperger syndrom. Er det likheter mellom schizofrene autismetrekk, og aspergers, eller er det to forskjellige ting?

Det er vel ikke usunt når man liker det. Tror man kan være ensom blant mange, jeg føler meg ensom mange ganger selv om det er folk der. Er mye alene men liker det og,da er jeg ikke ensom men alene. Ensom er jeg når jeg savner likesinnede og ikke finner det. 

Skrevet (endret)

En kan vel ikke kalle det ensom da, men kanskje enslig ??

Endret av FGT
Skrevet (endret)

Mye det samme, tror jeg. Endret av gråstein
Bokormen123
Skrevet

Ensomhet er for meg en ufrivillig tilstand, man ønsker å være sammen med folk, være sosial og ikke være alene, men på grunn av det ene eller det andre har man ikke mulighet til dette. 

Å selv velge å være alene fordi man trives med dette, er ikke ensomhet for meg og derfor ikke negativt.

Skrevet

Når jeg var ung så ville jeg bli mer sosial, og jeg ville ha kjærest osv, det vil jeg ikke lenger, jeg har hatt kjæreste, og ærlig talt, så tåler psyken min det dårlig. Så er det også en masse krav i forhold om att man skal ha ambisjoner og att man skal være amorøs og slike ting. jeg har apati i stor grad, vil jeg tro. Er fornøyd med å slappe av hjemme alene, med kjæledyret mitt. Noen få plikter har jeg mot familie og det takler jeg fint. Men jeg blir aldri noe sosialt menneske. Men det er jo litt sosialt på nettet da, for eksempel her. men facebook, minner meg bare om hvor mislykket jeg er :=)

Skrevet

Er man ensom, om man trives alene?

Jeg tror man kan være det, hvis man tenker på det man trives med som "the lesser of two evils". Det jeg sier er at det kan godt hende du hadde hatt det mye bedre ved å være mer sosial, selv om du har det synet at du trives alene. Det er jo gjerne sånne bilder man danner seg når det er noe man har problemer med. F.eks. hoppe i fallskjerm. Man kan si: jeg har ikke bruk for å hoppe i fallskjerm, hva er vitsen med det? Sier ikke at det nødvendigvis er slik for deg, ang. aleneheten din, men en kan jo være åpen for muligheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...