Gå til innhold

Til NHD: Religiøs psykose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dype religiøse opplevelser som kombineres med faste, i dette tilfelle i 36 dager, lede til psykose? Den det gjelder har gått 100 % inn for å praktisere islam som blant annet betyr bønn 5 ganger om dagen. Han trodde til slutt at han var profet.

Dette kunne selvfølgelig hendt om han hadde praktiskert kristendom eller jødedom til det ekstreme.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, det kan det absolutt. Dessuten sier dette noe om den "premorbide" fungering/personlighet til denne personen.

Det er ikke tilfeldig hvem som gir seg i kast med slikt.

Skrevet

Takk for svar! Jeg har slått opp premorbid så nå vet jeg hva det er. Er det noen flere søkeord jeg kan bruke for å lære mer om dette? Jeg har selv en bipolar lidelse uten psykose. Kan dette være noe å ta med i ligningen?

Hva mener du med at det ikke er tilfeldig hvem som hengir seg til religiøst føleri? Hvor kan jeg lese mer om dette? Det er så mange dårlige sider på nett. Jeg vil kun lese det som er seriøst.

Forøvrig var jeg karismatisk kristen da jeg var tretten. Talte i tunger og hadde profetiske gaver. Kan han ha arvet tendensen fra meg?

Dette er svært viktig for meg for det gjelder min sønn.

Jeg skal selvfølgelig ta det opp med egen psykiater, men han skal jeg ikke til før om 4 uker.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Religiøst føleri i seg selv er ikke så sjelden eller sykt. 

Men faste i 36 dager er ganske ekstremt. Det i seg selv senker psykoseterskelen.

future life
Skrevet

Takk for svar! Jeg har slått opp premorbid så nå vet jeg hva det er. Er det noen flere søkeord jeg kan bruke for å lære mer om dette? Jeg har selv en bipolar lidelse uten psykose. Kan dette være noe å ta med i ligningen?Hva mener du med at det ikke er tilfeldig hvem som hengir seg til religiøst føleri? Hvor kan jeg lese mer om dette? Det er så mange dårlige sider på nett. Jeg vil kun lese det som er seriøst.Forøvrig var jeg karismatisk kristen da jeg var tretten. Talte i tunger og hadde profetiske gaver. Kan han ha arvet tendensen fra meg?Dette er svært viktig for meg for det gjelder min sønn.Jeg skal selvfølgelig ta det opp med egen psykiater, men han skal jeg ikke til før om 4 uker.

Din sønn?? Hjelpe meg, da hadde jeg fått tak i hjelp umiddelbart. Dette er jo ikke normalt i det hele tatt.

Skrevet

Din sønn?? Hjelpe meg, da hadde jeg fått tak i hjelp umiddelbart. Dette er jo ikke normalt i det hele tatt.

Han er under psykiatrisk behandling og blir medisinert med Risperdal. Han har restpsykose noe psykiateren hans mener er normalt. Min sønn vet selvfølgelig om min bipolare lidelse og vet at jeg står på div medisiner. Han er klar for å bruke medisiner resten av livet hvis det er nødvendig. Han er livredd for å oppleve det igjen. Han møter psykiateren sin flere ganger i uken. Jeg har snakket med psykiateren per telefon og vi skal prøve å få til et møte alle tre. Nå er jeg meget glad for at jeg ikke eksperimenterer med medisindose selv.

Skrevet

Religiøst føleri i seg selv er ikke så sjelden eller sykt. 

Men faste i 36 dager er ganske ekstremt. Det i seg selv senker psykoseterskelen.

Takk for svar! Jeg har veldig behov for å komme til bunns i dette. Jeg er svært glad for at sønnen min og jeg i utgangspunktet snakker veldig godt sammen. Og jeg er svært glad for at han har kommet til en dyktig psykiater han liker godt.

Jeg har begynt å skrive ned punkter jeg skal diskutere med psykiateren min og jeg skal også ringe min sønns psykiater hvis det er noe jeg lurer på. Foreløpig har alt vært så forvirrende og tøft at jeg ikke helt har tenkt klart.

Tigermammaen har våknet i meg. Jeg skal kjempe sammen med min sønn for hans mentale helse.

AnonymBruker
Skrevet

Han er under psykiatrisk behandling og blir medisinert med Risperdal. Han har restpsykose noe psykiateren hans mener er normalt. Min sønn vet selvfølgelig om min bipolare lidelse og vet at jeg står på div medisiner. Han er klar for å bruke medisiner resten av livet hvis det er nødvendig. Han er livredd for å oppleve det igjen. Han møter psykiateren sin flere ganger i uken. Jeg har snakket med psykiateren per telefon og vi skal prøve å få til et møte alle tre. Nå er jeg meget glad for at jeg ikke eksperimenterer med medisindose selv.

Hvordan har han klart å rote seg borti islam?

Anonymous poster hash: e0602...24b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...