Gå til innhold

Noe forskjell på Seroquel og Quetiapine ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har brukt Seroquel 300 mg depot lenge. Skulle hente mer medisin i dag, og fikk vite at kun den billigste varianten av medisinen blir dekket på blå resept. Så da valgte jeg å få Quetiapine i stedenfor seroquel.

Siden jeg ikke har råd til å betale opp til 1000 kr.

Men er det noe forskjell på de medisinene?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker selv Quetiapine, og min psykiater sa at det var akkurat det samme medikamentet som Seroquel :)

Anonymous poster hash: c7ad0...eb2
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Hvis du fikk resept på Seroquel depot, skal du i så fall ha quetiapin accord.

2. Det skal være samme virkestoffet, men myndighetene tillater en biotilgjengelighet som varierer mellom 80 og 125% av orginalsubstansen. Det nye tabletten kan derfor bety alt fra 20% dosereduksjon til 25% doseøkning.

Skrevet

Jeg fikk Quetiapine Accord 300 mg. Så det betyr at Quetiapine 300 mg tilsvarer 280 eller 325 mg seroquel da? 

Men siden det ikke er så mye i forskjell pluss eller minus så får jeg prøve hvordan de er. Bruker seroquel mot depresjoner og angst og tankekjør. Syns den virker bra på meg. Men syns det er helt idiotisk at man må betale opptil 1000 kr for å få seroquel i stedenfor  Quetiapine. men men.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg fikk Quetiapine Accord 300 mg. Så det betyr at Quetiapine 300 mg tilsvarer 280 eller 325 mg seroquel da? 

Men siden det ikke er så mye i forskjell pluss eller minus så får jeg prøve hvordan de er. Bruker seroquel mot depresjoner og angst og tankekjør. Syns den virker bra på meg. Men syns det er helt idiotisk at man må betale opptil 1000 kr for å få seroquel i stedenfor  Quetiapine. men men.

Nei, det betyr at det tilsvarer et eller annet mellom 240 og 375 mg.

Og JA - det er idiotisk.

Skrevet

Du må vel bare betale prisdifferansen, du trenger vel ikke betale hele prisen selv hvis du ber om originalpreparat?

Skrevet

Jeg måtte betale et mellomlegg på 800 kr, hvis jeg skulle ha seroquel. Fordi blå resept ikke dekket det.. Har dessverre ikke råd til å betale det nå.

Skrevet

Nei, det betyr at det tilsvarer et eller annet mellom 240 og 375 mg.

Og JA - det er idiotisk.

Ok, matte har aldri vært min sterkeste side hehe :) Men får bare prøve de og se om jeg merker noe forskjell enten negativt eller positivt. 

Skrevet

Jeg måtte betale et mellomlegg på 800 kr, hvis jeg skulle ha seroquel. Fordi blå resept ikke dekket det.. Har dessverre ikke råd til å betale det nå.

OK, det er såpass ja.

Ville anbefale deg å spørre legen om å krysse av "Nei" på generisk bytte. Da slipper du denne problemstillingen :)

Skrevet

OK, det er såpass ja.

Ville anbefale deg å spørre legen om å krysse av "Nei" på generisk bytte. Da slipper du denne problemstillingen :)

Ok tusen takk :)

Skrevet

Ok tusen takk :)

Bare hyggelig :)

Men en liten kommentar, dette med at biotilgjengeligheten skal være fra 80-125% av originalpreparatet, dette er jo maksgrenser, sannsynligvis befinner du deg ikke så langt fra dosen du skal ha. Personlig synes jeg generika er en bra ting, da det bidrar til å holde konkurransen oppe og prisene nede på legemidler. Er usikker på om NHD er enig med meg i dette, men legemiddelselskapene har jo penger til smør på brødskiva for å si det slik. 

Uansett tror jeg vi skal være glade for at vi bor i Norge når det gjelder pris på legemidler. I USA er det jo nesten umulig å betale for et originalpreparat hvis du ikke har forsikring. Eksempelvis kan en enkelt Aspirin koste 10 dollar på sykehus, samme som man betaler for en hel boks i Norge.

stjernestøv
Skrevet

Jeg merket forskjell, ble rar av kopien så seroquel passet best for meg. Legen skrev bare "ikke generisk bytte".

Skrevet

Jeg kontaktet legen og ba han krysse av på generisk bytte, og det gjorde han.

Så i dag fikk jeg mine seroquel uten å betale det mellomlegget. Tusen takk til dere som nevnte dette til meg.

Jeg ante det ikke.

Skrevet

Jeg kontaktet legen og ba han krysse av på generisk bytte, og det gjorde han.

Så i dag fikk jeg mine seroquel uten å betale det mellomlegget. Tusen takk til dere som nevnte dette til meg.

Jeg ante det ikke.

Bare hyggelig :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...