Gå til innhold

Depresjon, tanker og hele sulamitten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en masse depressivt tankekjør, angst og grublerier, lever alltid i fremtiden, opptatt av å sikre meg på alle mulige måter når det gjelder det meste for hva som kan komme/skje/situasjoner som skal oppstå, henger meg opp i detaljer stadig vekk - og klarer noen ganger å rive meg ut av det etter timevis med utstrakt uhensiktsmessig tankevirksomhet. Stor tendens til å overdrive det meste. Overveldende følelser, inntrykk, sover for mye (sover dårlig), spiser mye i perioder - mens jeg andre perioder føler vemmelse mtp mat. Føler hele tiden at jeg også har en "indre stemme" som korrigerer meg, og fremst av alt - kritiserer meg, Vet jo at alt dette foregår inni mitt hode. Aldri hatt psykoser, ingen i min omgangskrets eller familie har lagt merke til noe slikt. Men vil påstå at det nesten kan være på grensen. Overdrevne lydintrykk (det meste av lyd kan i stressede perioder fremstå som skarp støy for meg.)  Jeg har også opplevd et par ganger at jeg har feilplassert lydkilden kolossalt. (Det har for meg virket som om lydkilden har vært helt innpå øret mitt, når den har vært 5-10 meter unna.)

Depresjonene mine må jeg jobbe meg opp fra hele dagen, de letter som regel utover kvelden, og da kan jeg oppleve at de slipper mer og mer taket. Når jeg opplever fravær av depresjon, blir jeg også mer kreativ og produktiv, og synes livet er godt å leve. Da er imidlertid ikke hjernen så veldig innstilt på å sove, selv om jeg forsøker å roe meg ned på alle måter. 

Grubler og grubler på om det virkelig er bipolar depresjon jeg kan ha, og om jeg uansett kan/bør takle det uten stemningsstabiliserende, For når jeg fungerer (som oftest er om kvelden), kan jeg være produktiv, kreativ og få til noe. Det er det jeg først og fremst er god på. Da jeg gikk på Lamictal var jeg mye mer stabil, depresjonene forsvant, men jeg mistet det kreative og en god del intelligens og kritisk sans. Tror det er disse egenskapene jeg må benytte meg av mht å kunne være i arbeid. Jeg kunne uansett ikke fortsette med Lamictal pga uheldige reaksjoner med medikamentet. 

Noen gode råd om hva jeg burde satse på?

Anonymous poster hash: 00bb2...f74
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Litium eller Seroquel.

AnonymBruker
Skrevet

Litium eller Seroquel.

Takk for kjapt og konkret svar! Nå skal jeg høre på deg, og ikke "kverne" mer på hva jeg bør og ikke. :) 

Anonymous poster hash: 00bb2...f74

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...