Gå til innhold

NHD og andre: Hormonspiral og bipolar

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med bruk av hormonspiral ved bipolar 2 /tilbakevendende depresjoner.

Jeg fikk satt inn hormonspiral for 2 mnd siden , og depresjonen har blitt verre. Antar at det har en sammenheng? Kan det bli bedre? Jeg har reagert på samme måte med p-piller også, men i følge gyneokologen skulle det ikke være slike bivikrninger med hormonspiral.

Bør jeg ta den ut? Kan jeg da forvente å få enda en depresjon pga endringer i hormonnivået?

Jg er veldig sensitiv for hormonforandringer, feks øker depresjonen min rett før mensen. Når mensen kommer er det som å trykke på en knapp og jeg føler meg bedre straks.

Anonymous poster hash: ace7f...cc8

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med bruk av hormonspiral ved bipolar 2 /tilbakevendende depresjoner. Jeg fikk satt inn hormonspiral for 2 mnd siden , og depresjonen har blitt verre. Antar at det har en sammenheng? Kan det bli bedre? Jeg har reagert på samme måte med p-piller også, men i følge gyneokologen skulle det ikke være slike bivikrninger med hormonspiral.Bør jeg ta den ut? Kan jeg da forvente å få enda en depresjon pga endringer i hormonnivået?Jg er veldig sensitiv for hormonforandringer, feks øker depresjonen min rett før mensen. Når mensen kommer er det som å trykke på en knapp og jeg føler meg bedre straks.Anonymous poster hash: ace7f...cc8 Anonymous poster hash: ace7f...cc8

Jeg reagerte litt når jeg leser det du skriver her. Selv har jeg hatt hormonspiralen nesten like lenge som den har vært på markedet. Jeg vet ikke nøyaktig når mine psykiske problemer startet, men det var etter at jeg fikk satt inn hormonspiralen. Husker jeg reagerte på at både jeg og flere andre slet med tungsinn, og jeg visste at de alle brukte hormonspiralen. Det er ikke godt å vite hva som er tilfeldig og hva som har sammenheng. Jeg valgte å tro at det var tilfeldig, for det var enklest. Men nå er jeg i tvil.

Anonymous poster hash: 56b31...13c

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her snakker vi om systemisk virkning og lokal virkning av hormoner.

Når en tar en tablett som tas opp og spres i hele kroppen for at den skal virke på indre kjønnsorganer, snakker vi om systemisk virkning. Konsentrasjonen av hormoner som f.eks virker på hjernen er mange ganger høyere enn ved

lokal virkning der hormoner i spiralen frigjøres rett i livmorslimhinnen.

Teoretisk sett har legen din helt klart sine ord i behold.

Så er det slik i medisinen/biologien at vi ikke er helt like. Hos et bittelite mindretall kan en tenke seg at selv denne svært lave hormonkonsentrasjonen KAN ha en systemisk effekt. Det kan ikke utelukkes selv om sannsynligheten er liten.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med bruk av hormonspiral ved bipolar 2 /tilbakevendende depresjoner.

Jeg fikk satt inn hormonspiral for 2 mnd siden , og depresjonen har blitt verre. Antar at det har en sammenheng? Kan det bli bedre? Jeg har reagert på samme måte med p-piller også, men i følge gyneokologen skulle det ikke være slike bivikrninger med hormonspiral.

Bør jeg ta den ut? Kan jeg da forvente å få enda en depresjon pga endringer i hormonnivået?

Jg er veldig sensitiv for hormonforandringer, feks øker depresjonen min rett før mensen. Når mensen kommer er det som å trykke på en knapp og jeg føler meg bedre straks.

Det går seg nok til etterhvert. I starten da jeg fikk hormonspiral, ble jeg nesten premenstruell hele tia, føltes som da jeg var gravid og... gråt av den minste ting og var deppa innimellom uten å skjønne hvorfor....  Men dette gikk seg etterhvert til. Eneste jeg merker nå er  rett før mensen, da kan jeg blitt litt smådeppa uten å skjønne hvorfor, så kommer mensen og jeg skjønner ikke hvorfor jeg tok sånn på vei for sånne filleting...

Og når du er bipolar kan nok slike hormonelle svingninger føles enda verre. 

Prøv bare å huske det, at når du er langt nede - så kan det også være hormonelt. 

Snakk med legen om det blir plagsomt, kanskje må du øke dosen av andre medisiner for å dempe depresjonssymptomene.

Anonymous poster hash: a1883...a61

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...