Gå til innhold

NHD/Vival

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Hvor mye vival kan man ta med ekstrem tannlegeskrekk?

Det meste jeg har tatt på en gang er 10 mg, og når elva var stor skalv jeg fordi. Kan man ta mer enn 10 mg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Forutsatt at vi nå snakker om deg, kan du sikkert ta 20 mg som en engangsdose. Da må du ikke kjøre den dagen eller dagen etter.

stjernestøv
Skrevet

Forutsatt at vi nå snakker om deg, kan du sikkert ta 20 mg som en engangsdose. Da må du ikke kjøre den dagen eller dagen etter.

Det var min sønn jeg mente. Han har fått tilbud om noe væske hos tannlegen men er så skeptisk til det, og han vet jo at jeg tar vival så han syns det er tryggere. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det var det jeg hadde mistanke om. Det var derfor jeg svarte slik.

Jeg kjenner han ikke, han har asperger, jeg har ingen erfaring med Vival til personer med asperger som skal ha tannbehandling. Derfor vil jeg ikke ha noen mening om dette, ei heller gi noen råd.

stjernestøv
Skrevet

Det var det jeg hadde mistanke om. Det var derfor jeg svarte slik.

Jeg kjenner han ikke, han har asperger, jeg har ingen erfaring med Vival til personer med asperger som skal ha tannbehandling. Derfor vil jeg ikke ha noen mening om dette, ei heller gi noen råd.

Ok, det virker jo håpløst når man har asperger :(

Vet jo ikke hvordan den væsken vil virke på han heller da...uff. 

Skrevet

Vet jo ikke hvordan den væsken vil virke på han heller da...uff. 

Jeg tenker at når man har irrasjonell angst (f.eks for tannlege, fly og andre ting som ikke er farlige) så er den beste løsningen å bare "hoppe i det" slik at man lærer seg at det man er redd for ikke er farlig likevel.

Alle tannleger har erfaring med tannlegeskrekk. Det er tross alt en veldig vanlig angst, akkurat som alt kabinpersonale på fly har erfaring med flyskrekk og (sikkert) alle leger har erfaring med legeskrekk. Hvis man forteller tannlegen om situasjonen og ber han si fra før han gjør noe som kan gjøre vondt og fortelle hva han gjør for noe, så vil man få en positiv opplevelse med tannlegen og angsten vil dempes til neste gang.

Jeg hadde en gang i tiden en masse irrasjonelle angster. F.eks for å kjøre i tunnel, for å fly, for tannlegen, for å være alene, for tordenvær, osv. Jeg plukket dem vekk en etter en ved å gjøre det jeg var redd for og innså at tingene jeg var redd for var tullete. Man kommer ingen vei ved å unngå det man er redd for.

stjernestøv
Skrevet

Jeg tenker at når man har irrasjonell angst (f.eks for tannlege, fly og andre ting som ikke er farlige) så er den beste løsningen å bare "hoppe i det" slik at man lærer seg at det man er redd for ikke er farlig likevel.

Alle tannleger har erfaring med tannlegeskrekk. Det er tross alt en veldig vanlig angst, akkurat som alt kabinpersonale på fly har erfaring med flyskrekk og (sikkert) alle leger har erfaring med legeskrekk. Hvis man forteller tannlegen om situasjonen og ber han si fra før han gjør noe som kan gjøre vondt og fortelle hva han gjør for noe, så vil man få en positiv opplevelse med tannlegen og angsten vil dempes til neste gang.

Jeg hadde en gang i tiden en masse irrasjonelle angster. F.eks for å kjøre i tunnel, for å fly, for tannlegen, for å være alene, for tordenvær, osv. Jeg plukket dem vekk en etter en ved å gjøre det jeg var redd for og innså at tingene jeg var redd for var tullete. Man kommer ingen vei ved å unngå det man er redd for.

Men han er så ekstremt redd og tannlegen virket utålmodig, og da ble han enda mer urolig. Assistenten prøvde å roe han så godt hun kunne, men ikke lett når han prikker i hele kroppen og glemmer å puste. Men han må jo gå til tannlege, har utsatt det lenge nå så det er mye å gjøre. Å sette seg i den stolen er et mareritt for han, jeg har også tannlegeskrekk men ikke til de grader. Har aldri sett noe lignende, det er virkelig ille. Tannlegen sa han egnet seg for narkose, men han er redd det også. Han er en redd person og tror det meste er farlig, kan du tenke deg angstnivået da? Virket ikke som om tannlegen forstod seg på angst. 

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men de fleste tannlegedistrikt også de offentlige har behandlere som har interesse for å behandle folk med odontofobi. Feks gikk jeg hos en slik offentlig tannlege for noen år siden. De vet ofte mye om hva slags medisiner og evnt lysgass man kan bruke osv.Søk på odontofobi forening, så kanskje du finner en liste. Edit se her:

www.tannlegeskrekk.com

Endret av Inner self
stjernestøv
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er der du bor, men de fleste tannlegedistrikt også de offentlige har behandlere som har interesse for å behandle folk med odontofobi. Feks gikk jeg hos en slik offentlig tannlege for noen år siden. Søk på odontofobi forening, så kanskje du finner en liste. Edit se her:

www.tannlegeskrekk.com

Det er nok ikke noe sånt tilbud her dessverre, og den tannlegen han har likte han ikke. Han var rett og slett frekk, et alternativ er jo å bytte. Får se hvordan det går neste gang, det er utrolig vondt å se på. Føler meg hjelpeløs og det er jeg jo også, det er tortur for han. Det forstår ikke tannlegen. 

Skrevet

Det vil vel i det minste være en i fylket ditt? Dersom dette er vrient for sønnen din, så vil det vel lønne seg å reise litt? Det hjelper å gå til en som er spesialisert i dette. Jeg ble "kurert" for tannlegeskrekken, som en gang var så ille att jeg ble behandlet i narkose. Etter jeg gikk til en som var medlem i odontofobi foreingen, så har jeg klart å gå til min vanlige tannlege.

stjernestøv
Skrevet

Det vil vel i det minste være en i fylket ditt? Dersom dette er vrient for sønnen din, så vil det vel lønne seg å reise litt? Det hjelper å gå til en som er spesialisert i dette. Jeg ble "kurert" for tannlegeskrekken, som en gang var så ille att jeg ble behandlet i narkose. Etter jeg gikk til en som var medlem i odontofobi foreingen, så har jeg klart å gå til min vanlige tannlege.

Jo det er sikkert en i fylket, og det er jo verdt det å reise om han får rett behandling. Får snakke med han om det. 

Skrevet (endret)

Det er ingen grunn tul at benzo ikke skal fungere av den grunn. Hvor kan han ikke gå til legen for å få egen resept? Endret av gråstein
Skrevet

.

Det er ikke så enkelt når man har ekstrem tannlegeskrekk. Til slik bruk er benzo ypperlig.

Hvis det er så enkelt å bli kvitt angst, hvorfor er ikke du medisinfri?

stjernestøv
Skrevet

Det er ingen grunn tul at benzo ikke skal fungere av den grunn. Hvor kan han ikke gå til legen for å få egen resept?

Ok, han fikk legetime etter tannlegetimen. 

Madelenemie
Skrevet

Det var min sønn jeg mente. Han har fått tilbud om noe væske hos tannlegen men er så skeptisk til det, og han vet jo at jeg tar vival så han syns det er tryggere. 

Hei!

Jeg hadde slik tannlegeskrekk at jeg måtte ta vival. Fordi jeg aldri hadde tatt sånne medisiner mente de det holdt med en, men det gjorde det ikke. Så jeg tok flere. Det hjalp heller ikke helt fordi jeg var så redd, men det virket jo beroligende på et vis.

Som du vet har jeg jo asperger.

Jeg ville egentlig hatt dormikum (flytende væske) eller narkose, Dormikum gis nok ikke til voksne antar jeg, narkose er jeg glad jeg mannet meg opp til å ikke ta. Jeg er i dag helt kvitt min tannlegeengstelse og liker rett og slett å gå til tannlegen og få perfekte tenner.:-)

Så vival går bra for oss med asperger:-) (nå skriver jeg ut i fra at man ikke går på andre medisiner)

Skrevet

Det er ikke så enkelt når man har ekstrem tannlegeskrekk. Til slik bruk er benzo ypperlig.

Hvis det er så enkelt å bli kvitt angst, hvorfor er ikke du medisinfri?

Jobber med saken :)

Madelenemie
Skrevet

Hei!

For mennesker med autisme er tannlegeangst ofte utviklet pga av andre ting.

Ofte sanseforstyrrelser i munnhulen, som gjør at man brekker seg ved tannpuss, og da blir det fort en ond spiral. Andre har nedsatt evne til egenomsorg, pusser ikke tenner også blir det enda verre, Manglende forklaringer underveis i tannlegebesøket kan styrke uro og forvandle den gradvis til angst osv....

Derfor er det ikke en irrasjonell angst, den er reell, dreier seg ofte om sterkt ubehag, og usikkerhet og vansker i kommunikasjon fører videre til at man ikke klarer gi tydelig uttrykk kanskje for ubehaget, at ting går for fort og ikke blir godt forklart kan videre styrke engstelsen.

Jeg har derfor gått veldig hyppig til tannlegen med mine barn, sånn at de venner seg, jeg får avsatt ekstra tid,, slik at de får forklaringene de trenger underveis, alt dette for å unngå tannlegeangst og vegring, og med godt resultat.

De trenger faktisk en god forklaring for hvorfor man skal utsette seg for noe så ufyselig som å putte en liten kost i munnen og pusse tenner flere min, morgen og kveld, men har de fått vanen, er det ikke til å endre:-)

Madelenemie
Skrevet (endret)

Det er nok ikke noe sånt tilbud her dessverre, og den tannlegen han har likte han ikke. Han var rett og slett frekk, et alternativ er jo å bytte. Får se hvordan det går neste gang, det er utrolig vondt å se på. Føler meg hjelpeløs og det er jeg jo også, det er tortur for han. Det forstår ikke tannlegen. 

Hei!

Jeg syns du skal skrive et kort brev til tannlegesenteret, evt flere i ditt distrikt. Skriv at du har en sønn med autisme med tannlegeskrekk. Ta med om han vegrer seg for å få instrumenter i munnen...at han trenger mer avsatt tid, og en tannlege som er omsorgsfull og kan gjøre dette mulig for han å gjennomføre. At det vil bety mye for han. Kanskje trenger han øve seg veldig gradvis, det vil si ikke gjøre noe annet enn at tannlegen ser på tennene hans første gang, og snakker litt, blir litt kjent, så kan de to sammen bestemme hva som bør gjøres, hvordan, hvorfor, lage en behandlingsplan, en plan med rom for endring etter hans engstelse og dagsform. Men alltid bør det settes av god tid når mennesker med utviklingsforstyrelser har slike ofte høyst konkrete engstelser.

Endret av Madelenemie
stjernestøv
Skrevet

Hei!

Jeg hadde slik tannlegeskrekk at jeg måtte ta vival. Fordi jeg aldri hadde tatt sånne medisiner mente de det holdt med en, men det gjorde det ikke. Så jeg tok flere. Det hjalp heller ikke helt fordi jeg var så redd, men det virket jo beroligende på et vis.

Som du vet har jeg jo asperger.

Jeg ville egentlig hatt dormikum (flytende væske) eller narkose, Dormikum gis nok ikke til voksne antar jeg, narkose er jeg glad jeg mannet meg opp til å ikke ta. Jeg er i dag helt kvitt min tannlegeengstelse og liker rett og slett å gå til tannlegen og få perfekte tenner.:-)

Så vival går bra for oss med asperger:-) (nå skriver jeg ut i fra at man ikke går på andre medisiner)

Ok, takk for svar. Får se hva vi gjør, vet ikke hva slags væske det er. Var noe beroligende, virker kanskje på samme måte som vival. Vet ikke helt. Han tar ikke andre medisiner nå. 

Madelenemie
Skrevet

Ok, takk for svar. Får se hva vi gjør, vet ikke hva slags væske det er. Var noe beroligende, virker kanskje på samme måte som vival. Vet ikke helt. Han tar ikke andre medisiner nå. 

Hei!

Jeg håper du leser det andre jeg har skrevet og IKKE tar han til en tannlege han ikke liker, det vil gjøre det verre!!

Skal ha komme dit at han mestrer tannlegebesøk må du gjøre som jeg skrev. Jeg har så vondt av mennesker med autisme som ikke blir trygget og som får kraftige fobier bare fordi de fungerer annerledes og trenger mer tid og trygging og forklaringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...