Gå til innhold

NHD/Vival

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt at uføretrygdede får gratis tannlege, men det gjelder iallefall ikke meg. Og folk med psykiske problemer som tar medisiner, men det gjelder heller ikke meg. Det er nok mange som får gratis tannlege. 

Det stemmer det som Gråstein skriver over her.

Det finnes imidlertid en ganske absurd regel: De som får ukentlig oppfølgning fra kommunale hjemmebaserte tjenester, gis mange steder rett til gratis tannbehandling - mens de som får oppfølgning fra spesialisthelsetjenesten ikke gis samme rettigheter.

Når det gjelder sønnen din, så synes jeg du skal prøve å få noen til å hjelpe dere med å undersøke den muligheten Madelenemie nevnte, det med å søke på grunnlag av hans autisme og påfølgende problemer med munnhygiene.

stjernestøv
Skrevet

.

Når det gjelder sønnen din, så synes jeg du skal prøve å få noen til å hjelpe dere med å undersøke den muligheten Madelenemie nevnte, det med å søke på grunnlag av hans autisme og påfølgende problemer med munnhygiene.

Det er det vi skal til lege å få legeerklæring for. 

Madelenemie
Skrevet

Her har jeg hørt det er mange som får gratis tannlege, men mange av dem får det dekket av sosialen og. 

Hei!

Jeg får gratis tannlege, og ville absolutt ikke fått det dekket av sosialen:-)

Det enkleste når man har autisme er å få det gjennom ordningen nedsatt evne til egenomsorg.

Hvis man ikke bor på institusjon eller har hjemmesykepleie

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Det enkleste når man har autisme er å få det gjennom ordningen nedsatt evne til egenomsorg.

Hvis man ikke bor på institusjon eller har hjemmesykepleie

Får prøve å få en legeerklæring på det da. Han hadde ikke fått det dekket av sosialen, nå har han bodd hjemme og klart å spare opp litt penger. Må være blakk for å få det dekket på sosialen. 

Madelenemie
Skrevet

Får prøve å få en legeerklæring på det da. Han hadde ikke fått det dekket av sosialen, nå har han bodd hjemme og klart å spare opp litt penger. Må være blakk for å få det dekket på sosialen. 

Hvis du ikke skriver mye selv, bør legeerklæringen være veldig god og utfyllende.

Det bør tas med at han har autisme, sterk vegring for tannpuss, sanseforstyrrelser som er vanlig ved autisme, økende engstelse som følge av mer smerter og ubehag,  nå utviklet odontofobi, rigiditet vanlig ved autisme, vanskelig å få til å samarbeide, trenger mye tid for å kjenne seg trygg osv...

Hvis dere får avslag, klager dere bare, og da med enda mer utfyllende info samt svarer på det de etterspør.

Skrevet

Det er jo ikke slik at tannlegen er gratis. Man får dekket 90% av offentlige takster og dvs at man betaler rundt halvparten av det det normalt koster, noen ganger mer og andre ganger mindre.

Skrevet

Jeg tar 40 mg vival når jeg skal til tannlegen. Foreskrevet av psykiater. Håper det finnes en løsning som er bedre enn det for sønnen din :-)

stjernestøv
Skrevet

Hvis du ikke skriver mye selv, bør legeerklæringen være veldig god og utfyllende.

Det bør tas med at han har autisme, sterk vegring for tannpuss, sanseforstyrrelser som er vanlig ved autisme, økende engstelse som følge av mer smerter og ubehag,  nå utviklet odontofobi, rigiditet vanlig ved autisme, vanskelig å få til å samarbeide, trenger mye tid for å kjenne seg trygg osv...

Hvis dere får avslag, klager dere bare, og da med enda mer utfyllende info samt svarer på det de etterspør.

Ok, takk. Da har jeg skrevet opp det, får ta det med til legen. 

stjernestøv
Skrevet

Det er jo ikke slik at tannlegen er gratis. Man får dekket 90% av offentlige takster og dvs at man betaler rundt halvparten av det det normalt koster, noen ganger mer og andre ganger mindre.

90 % er jo bra det da. 

stjernestøv
Skrevet

Jeg tar 40 mg vival når jeg skal til tannlegen. Foreskrevet av psykiater. Håper det finnes en løsning som er bedre enn det for sønnen din :-)

Han er skeptisk til all medisin, så håper på en løsning. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva er egentlig denne angsten for tannlegen? Er det ikke bare angst for smerte?

Men hvis smerte er en meget sannsynlig realitet, er det da angst? Eller er det frykt for noe som virkelig er ubehagelig- smerte.

Hvis det kun er smerten, og den er reell, kan en ikke da si til seg selv: "Ja, det kommer til å gjøre vondt.Men det varer ikke evig. Dette holder jeg ut".

Eller forventer vi et liv uten smerte og ubehag?

Dette er ment generelt - ikke spesielt for autister. Beklager - det burde jeg skrevet med en gang.

Redigert 5/6 21:32

stjernestøv
Skrevet

Men hvis smerte er en meget sannsynlig realitet, er det da angst? Eller er det frykt for noe som virkelig er ubehagelig- smerte.

Hvis det kun er smerten, og den er reell, kan en ikke da si til seg selv: "Ja, det kommer til å gjøre vondt.Men det varer ikke evig. Dette holder jeg ut".

Det er vel hele settingen, sønnen min kalte det "Helvetes stolen". Men skal vise det du har skrevet her til han, når jeg er hos tannlegen tenker jeg "Det er over om en halvtime". Men sønnen min måtte være lenger. 

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Kanskje sier man at man er redd for smerte, men ofte dreier det seg ikke så mye om det, men mer engstelse og uro som følge av utrygghet.

Da jeg var til androlog i går, og jeg for første gang tok blodprøve uten bedøvelse, er det et eks på det.

Da jeg så gjerne vil ha denne hjelpen og jeg mannet meg opp til å forsøke blodprøve, ble både legen og sykepleieren som tok prøven overrasket over fryktreaksjonen jeg viste. Jeg satte meg i en stol, lente meg tilbake, spente hele kroppen og startet hyperventilere intenst. Jeg hadde advart sykepleiern om at ikke stopp selv om jeg i frykt hyperventilerer det er ikke farlig, jeg stopper når det er over..

Men legen kom satte seg ned på den andre siden, tok hånden min og sa "Dette klarer du pust rolig, forsøk", og jeg så han og kjente hånden hans, og jeg skjønte jo at jeg som har født mange barn uten noen form for bedøvelse, og taklet det, at dette dreier seg om frykt, ikke smerten.

Derfor er trygghet ofte for oss med autisme hovedsaken.

Jeg kjenner meg nå trygg hos tannleger, trenger verken vival eller bedøvelse, så viktig er trygghet,

og ofte kan det være vanskelig for andre å forstå at vi med autisme kan bli utrygge av bare at andre stresser eller har dårlig tid m.m.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Men har du nedsatt evne til egenomsorg?

Anonymous poster hash: 6adca...3f9

AnonymBruker
Skrevet

Det er en selvfølge. Hvorfor skal man få det dekket når man HAR penger?

AnonymBruker
Skrevet

Du skal liksom være fagperson!  Moderne tannlegebehandling er svært skjeden smertefult. Og angst er svært sjelden rasjonell. Men det er f.eks. ikke morsomt å brekke seg når man får noe i munnen, eller få et komplett panikkanfall når man sitter der i tannlegestolen med munnen full av instrumenter. 

stjernestøv
Skrevet

Det er en selvfølge. Hvorfor skal man få det dekket når man HAR penger?

Fordi han har lav lønn, men man skal jo ikke ha noe til overs. 

Skrevet

Fordi han har lav lønn, men man skal jo ikke ha noe til overs.

Nei, man får ikke noe på sosialkontoret hvis man har egne midler. Og slik må det jo nødvendigvis være.
Skrevet

Du skal liksom være fagperson!  Moderne tannlegebehandling er svært skjeden smertefult. Og angst er svært sjelden rasjonell. Men det er f.eks. ikke morsomt å brekke seg når man får noe i munnen, eller få et komplett panikkanfall når man sitter der i tannlegestolen med munnen full av instrumenter. 

Tannlegeskrekk er jo en irrasjonell angst. Jeg er helt enig med NHD om at man ikke skal unngå ting man er redd for basert på en tynn og angst-drevet argumentasjon.

Jeg har som tidligere nevnt i tråden hatt en del spesifikke fobier, og jeg har egentlig syntes det var ganske gøy å utfordre de. F.eks kjøre i tunneler eller fly. Behandlingen har jo vært enkel, det er jo bare å gjøre det man er redd for. Så kan man sitte der og svette med 180 i puls. So what?

Som et delvis svar til det Gråstein spør om tidligere i tråden, jeg har hatt ganske mye angst som ikke følger en slik klar årsakssammenheng og som er vanskeligere å eksponere seg for. Det er en særdeles dårlig ide å eksponere seg for selvmord eller hjertesykdommer. Det er klart, jeg satt og stirret på kniver og balkonger og store mengder medisiner noen ganger, men jeg følte meg egentlig bare dum og angsten ble heller ikke trigget nevneverdig. Derfor måtte dette behandles medikamentelt.

Skrevet (endret)

Tannlegeskrekk er jo en irrasjonell angst. Jeg er helt enig med NHD om at man ikke skal unngå ting man er redd for basert på en tynn og angst-drevet argumentasjon.

Jeg har som tidligere nevnt i tråden hatt en del spesifikke fobier, og jeg har egentlig syntes det var ganske gøy å utfordre de. F.eks kjøre i tunneler eller fly. Behandlingen har jo vært enkel, det er jo bare å gjøre det man er redd for. Så kan man sitte der og svette med 180 i puls. So what?

Dette dreide seg om austime og tannlegeskrekk. Det er ikke bare å sitte seg med 180 plus mens man brekker seg og spyr mens tannlegen holder på. Les litt av det MM har skrevet.

Personlig har jeg forsøkt eksponeringsmetoden for mye. Det har stort sett IKKE fungert, faktisk gjort ting verre.

Ellers syntes jeg det jeg det er litt komisk at dette rådet kommer fra en som hiver i seg en vannvittig pilledose hver dag pga angst.

Bare noe jeg tenkte på.

Endret av gråstein

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...