Gå til innhold

Støtte til høreapparat vs briller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Folketrygden yter støtte til høreapparater dersom man har et hørselstap av et slikt omfang at høreapparat er av vesentlig betydning for hørselsfunksjonen. Derimot gis det normalt ikke ikke støtte til briller.

 

Noen som vet hvorfor det er slik? Jeg mener, det å se dårlig er vel værre enn å høre dårlig?



Anonymous poster hash: bb67c...dc2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener, det å se dårlig er vel værre enn å høre dårlig?

Anonymous poster hash: bb67c...dc2

 

Det er jeg helt uenig i. Når man har nedsatt hørsel er det vanskelig å henge med i sosiale sammenhenger der det er mange samlet. Om jeg glemmer brillene hjemme henger jeg med i samtalene likevel. :D Tror man skal se veldig dårlig for at fremkommeligheten skal bli mye nedsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg helt uenig i. Når man har nedsatt hørsel er det vanskelig å henge med i sosiale sammenhenger der det er mange samlet. Om jeg glemmer brillene hjemme henger jeg med i samtalene likevel. :D Tror man skal se veldig dårlig for at fremkommeligheten skal bli mye nedsatt.

Prøv å klare deg uten briller hvis du er nærsynt med -5 og i tillegg har skjeve hornhinner, da skal jeg love deg at du er helt hjelesløs uten briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å klare deg uten briller hvis du er nærsynt med -5 og i tillegg har skjeve hornhinner, da skal jeg love deg at du er helt hjelesløs uten briller.

 

Mulig, min erfaring går helst på å ha nedsatt hørsel, så det er i grunnen det jeg kan snakke om med størst sikkerhet. Selv om jeg har en sønn med syn på det nivået du snakker om, så VET jeg jo ikke. Kjenner en som har 5% syn, og h*n klarer seg bemerkelsesverdig godt. Og selv min mor som er nesten blind kommer seg frem der hun er litt kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel vane..... Det er også gratis å brekke en fot, men koster tusenvis å bore en tann. Tenner og øyne er tydeligvis ikke en del av kroppen, mens ører og ben er det ;-) Ellers enig med Strom - det ville vel bli for dyrt å gjøre noe med det nå, når det først har blitt slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får da synshjelpemidler på hjelpesentralen dersom man er svaksynt.  Faren min måtte betale sine høreapparat sjøl fordi han ikke hørte dårlig nok så her er det nok graden av funksjonshemming som teller.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda, men jeg er helt på grensen og får ingen støtte. Jeg kan absolutt ikke fungere uten briller, kunne ikke ha utført jobben min eller gått noe særlig ute.



Anonymous poster hash: 5d1b4...c86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man får da synshjelpemidler på hjelpesentralen dersom man er svaksynt. 

 

Da er man tilnærmet blind. Grensen bør dere hvis man er avhengig av briller for å fungere. Sist jeg kjøpte briller kostet det 8000 kr for to par (vanlige, og lesebriller). Det er det ikke alle som har råd til.

Anonymous poster hash: 6f6fc...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpemidelsentralen er ganske strenge på det meste og det er mye man trenger - har lyst på - som man ikke får. Og strengere blir det hele tiden. Reglene sier vel at man kun får det man har bruk for og da ikke engang det optimale hjelpemiddelet.

Sånn for å bruke eksempelet briller så er det mange som kjøper de på Nille til 99 kr ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelpemidelsentralen er ganske strenge på det meste og det er mye man trenger - har lyst på - som man ikke får. Og strengere blir det hele tiden. Reglene sier vel at man kun får det man har bruk for og da ikke engang det optimale hjelpemiddelet.

Sånn for å bruke eksempelet briller så er det mange som kjøper de på Nille til 99 kr ;)

 

Det er forkjell på å ha lyst på noe, og trenge noe for å fungere i hverdagen.

 

Og briller på Nille til 99 kr kan man ikke kjøpe hvis man er sterkt svaksynt, har forskjellig styrke på hvert øye og i tillegg er skjeve hornhinner. Nå er det heldigvis mulig å få briller til en 800-900 kr på nettet. Så da er det overkommelig.

Anonymous poster hash: a8f1a...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har lyst på en rullestol som veier 3kg isteden for en som veier 20kg også. Jeg vil kalle en på 20 kg ubrukelig, likevel er det en slik litt eldre folk får hvis de ikke vet hvordan man skal søke.

Endret av Dorthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man får da synshjelpemidler på hjelpesentralen dersom man er svaksynt.  Faren min måtte betale sine høreapparat sjøl fordi han ikke hørte dårlig nok så her er det nok graden av funksjonshemming som teller.

 

Det er tross alt bedre enn ingen rullestol. Hvorfor får de unge de letteste og beste stolene?

Anonymous poster hash: a8f1a...1be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannsyneligvis fordi de er billigere. Jeg har sett hvordan endel folk sliter seg rundt i tunge stoler og det går en heseblesende ektefelle bak og må dytte.

Kanskje de tenker at eldre folk ikke har behov for å klare seg sjøl, jeg vet ikke. Jeg håper jeg aldri kommer dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpemidelsentralen er ganske strenge på det meste og det er mye man trenger - har lyst på - som man ikke får. Og strengere blir det hele tiden. Reglene sier vel at man kun får det man har bruk for og da ikke engang det optimale hjelpemiddelet.

Sånn for å bruke eksempelet briller så er det mange som kjøper de på Nille til 99 kr ;)

Med -5 på begge øyne og behov for progressive briller blir det fort noen kroner og Nille-briller kan jeg i alle fall IKKE bruke... Har ikke lov til å kjøre bil uten briller og jeg kan ikke fungere i hverdagen uten heller. Trenger nye nå, tenkte å vente til slutten av sommeren, men kjenner at det ikke er aktuelt, må ta meg en tur til optiker ganske snart. Og da ryker vel 6-8000,- igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskepuddings

Med -5 på begge øyne og behov for progressive briller blir det fort noen kroner og Nille-briller kan jeg i alle fall IKKE bruke... Har ikke lov til å kjøre bil uten briller og jeg kan ikke fungere i hverdagen uten heller. Trenger nye nå, tenkte å vente til slutten av sommeren, men kjenner at det ikke er aktuelt, må ta meg en tur til optiker ganske snart. Og da ryker vel 6-8000,- igjen.

 

Du får utmerkede briller til 1/5 av det hos favoptic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskepuddings

Er vi villige til å betale mer skatt, for å få dekket briller og tannlege?

 

Neppe. Men man kunne godt kombinert lege og tannlege på samme "frikort", og hevet grensen til f.eks. 5000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

 

Da er man tilnærmet blind. Grensen bør dere hvis man er avhengig av briller for å fungere. Sist jeg kjøpte briller kostet det 8000 kr for to par (vanlige, og lesebriller). Det er det ikke alle som har råd til.

Anonymous poster hash: 6f6fc...bf0

 

Hei!

 

Jeg er ikke tilnærmet blind, men jeg får briller av nav med styrke, samt solbriller, samt kjørebriller.

 

Dette bare fordi en synspedagog syns jeg trengte det, og synspedagogen kom tilfeldig inn fordi jeg er tilknyttet voksenopplæringen.

 

Jeg vet jeg er tilkoblet de fordi jeg oppdaget det på fronter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

 

Jeg er ikke tilnærmet blind, men jeg får briller av nav med styrke, samt solbriller, samt kjørebriller.

 

Dette bare fordi en synspedagog syns jeg trengte det, og synspedagogen kom tilfeldig inn fordi jeg er tilknyttet voksenopplæringen.

 

Jeg vet jeg er tilkoblet de fordi jeg oppdaget det på fronter.

 

Det er tydeligvis forskjell på folk.

Anonymous poster hash: 15aa3...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...