Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. juni 2015 Skrevet 5. juni 2015 http://www.nrk.no/norge/skjerpet-kravene-til-forerkort-_-reduserte-dodsulykkene-med-66-prosent-1.12394353 0 Siter
stjernestøv Skrevet 5. juni 2015 Skrevet 5. juni 2015 http://www.nrk.no/norge/skjerpet-kravene-til-forerkort-_-reduserte-dodsulykkene-med-66-prosent-1.12394353 Det er jo flott det da 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 Skrevet 5. juni 2015 Personlig kjenner jeg til fem trafikkulykker der noen har omkommet. 1. Mann under 25 år død ingen rus , årsak høy fart. 2. Ungdom under 18 død årsak høy fart /uforsiktig kjøring. 3. Kvinne under 25 årdød årsak alkohol. 4.Mann under 20 år død årsak fart. 5.Møte ulykke et barn død årsak, illebefinnende hos eldre sjåfør over 60 år. Så det er vel fortsatt unge menn og menn i 40 årene som er de farligste i trafikken,kanskje vi burde ta sertifikatet fra dem som gruppe? Som Trygg Trafikk sier" 25% av de som omkommer i trafikken er mellom 16-24 år ,2/3 av disse er menn." Videre fra politiet "menn forårsaker 87%av alle ulykker ."Anonymous poster hash: a2d2e...d75 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 Skrevet 5. juni 2015 Videre fra politiet "menn forårsaker 87%av alle ulykker ."Anonymous poster hash: a2d2e...d75 Ville bare si (Anonymt) Anonymous poster hash: df143...c97 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 Skrevet 5. juni 2015 Personlig kjenner jeg til fem trafikkulykker der noen har omkommet. 1. Mann under 25 år død ingen rus , årsak høy fart. 2. Ungdom under 18 død årsak høy fart /uforsiktig kjøring. 3. Kvinne under 25 årdød årsak alkohol. 4.Mann under 20 år død årsak fart. 5.Møte ulykke et barn død årsak, illebefinnende hos eldre sjåfør over 60 år. Så det er vel fortsatt unge menn og menn i 40 årene som er de farligste i trafikken,kanskje vi burde ta sertifikatet fra dem som gruppe? Det er diskriminering det vet du. Anonymous poster hash: fa006...7ae 0 Siter
Gjest Skrevet 5. juni 2015 Skrevet 5. juni 2015 Det er bra ulykkesstatistikken går ned, men tar de førerkortet fra alle vil vi ikke ha noen trafikkulykker, og da blir tallene enda bedre. Det jeg reagerer på er når mennesker som alltid har kjørt fint skal miste førerkortet på grunn av at de tilhører en gruppe der enkelte kan være en risiko i trafikken. En annen ting er at når det først er slik at de må ta førerkortet fra mange syke mennesker, så burde de samtidig forbedret forholdene for å reise kollektivt. Ikke bare i byene, men i hele landet. Selv har jeg veldig dårlig erfaring med å reise kollektivt og håper inderlig at jeg aldri blir avhengig av å måtte gjøre det. 0 Siter
Gjest Xtra Skrevet 5. juni 2015 Skrevet 5. juni 2015 Det er bra ulykkesstatistikken går ned, men tar de førerkortet fra alle vil vi ikke ha noen trafikkulykker, og da blir tallene enda bedre. Det jeg reagerer på er når mennesker som alltid har kjørt fint skal miste førerkortet på grunn av at de tilhører en gruppe der enkelte kan være en risiko i trafikken. En annen ting er at når det først er slik at de må ta førerkortet fra mange syke mennesker, så burde de samtidig forbedret forholdene for å reise kollektivt. Ikke bare i byene, men i hele landet. Selv har jeg veldig dårlig erfaring med å reise kollektivt og håper inderlig at jeg aldri blir avhengig av å måtte gjøre det. Hvis det er kjent at faren for å forårsake en ulykke er større om man tilhører en viss gruppe (som f eks tar visse medisiner), mener du da at man skal fratas førerkortet først _etter_ at det har skjedd noe? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 Skrevet 5. juni 2015 Hvis det er kjent at faren for å forårsake en ulykke er større om man tilhører en viss gruppe (som f eks tar visse medisiner), mener du da at man skal fratas førerkortet først _etter_ at det har skjedd noe? Innvandrere har høyere risiko for ulykker enn resten av befolkningen. Bør disse fratas fører kortet? https://www.toi.no/transportsikkerhet/innvandrere-har-hoyere-risiko-for-ulykker-og-skader-article31741-1025.html Anonymous poster hash: daf20...a6a 0 Siter
Gjest Skrevet 5. juni 2015 Skrevet 5. juni 2015 Hvis det er kjent at faren for å forårsake en ulykke er større om man tilhører en viss gruppe (som f eks tar visse medisiner), mener du da at man skal fratas førerkortet først _etter_ at det har skjedd noe? Hvis noen drikker, skal en da først ta førerkortet etter at de event. Har kjørt i fylla og noe har skjedd. Det er forskjellige grader av risiko, og dette gjelder heller ikke bare de som går på medisiner. Jeg går ut i fra at du får noen til å kjøre deg hjem fra jobb hvis du blir syk. Du kjører vel ikke hjem selv? Jeg har inntrykk av at det er på dette området det syndes medt. Folk kjører selv om de er trette, syke osv. Jeg er enig med at ikke alle bør ha førerkort, og jeg mener det å reise kollektivt bør bli enklere og sikrer alle steder i landet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2015 Skrevet 5. juni 2015 Diskriminering ja klart det.Det er det også å ta sertifikatet i fra mennesker som aldri har vært innblandet i noen trafikkulykker bare på grunn av diagnose. Minner litt om gamle dager da jøder ,tatere og andre fikk skylden for det som var galt i samfunnet. Det har vært mange trafikk kampanjer i årenes løp,i mot fart for bruk av bilbelte og mot alkohol og det er veldig bra. Men nå skal det være en "null visjon"alså ingen drepte i trafikken og det vil vel neppe skje uten en fartsgrense på 20 km/t og fantastiske veier. Men for å prøve å nå dette går nå staten etter alle som er syke som gruppeog det er diskriminering. Selv hat jeg kjørt bil i snart 30 år uen uhell og uten så mye som en parkeringsbot, ingenting i helsetilstanden er heller endret så da er det ok å ta fra meg sertifikatet,?nei det er det ikke.Anonymous poster hash: a2d2e...d75 0 Siter
gråstein Skrevet 5. juni 2015 Skrevet 5. juni 2015 Jeg syntes man bør ta sertifikatet fra alle som drikker alkohol. Fyllekjøring dreper flest. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. juni 2015 Skrevet 6. juni 2015 Jeg syntes man bør ta sertifikatet fra alle som drikker alkohol. Fyllekjøring dreper flest. Hei! Ja egentlig er det mest logisk, og særlig fremfor dagens system, hvor man rett og slett ikke gjør noe med den store gruppen råkjørere, særlig unge menn fra 18...til opp i 20 årene. 0 Siter
meaningfull Skrevet 10. juni 2015 Skrevet 10. juni 2015 Diskriminering ja klart det.Det er det også å ta sertifikatet i fra mennesker som aldri har vært innblandet i noen trafikkulykker bare på grunn av diagnose. Minner litt om gamle dager da jøder ,tatere og andre fikk skylden for det som var galt i samfunnet. Det har vært mange trafikk kampanjer i årenes løp,i mot fart for bruk av bilbelte og mot alkohol og det er veldig bra. Men nå skal det være en "null visjon"alså ingen drepte i trafikken og det vil vel neppe skje uten en fartsgrense på 20 km/t og fantastiske veier. Men for å prøve å nå dette går nå staten etter alle som er syke som gruppeog det er diskriminering. Selv hat jeg kjørt bil i snart 30 år uen uhell og uten så mye som en parkeringsbot, ingenting i helsetilstanden er heller endret så da er det ok å ta fra meg sertifikatet,?nei det er det ikke.Anonymous poster hash: a2d2e...d75 Kjempebra dette, men å sette likhetstegn med at folk med en psykisk diagnose er dårligere sjåfører, blir bare helt feil. Helt enig med at dette er kraftig diskriminering og stigmatisering. Forhåpentligvis skjønner de og tar til vett på dette snart... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.