Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke man skal forvente at omgivelsene skal forstå alt selv om det hadde vært det optimale. Man kan forklare og gjøre sitt for å hjelpe dem til å forstå, men likevel vil det nok bare være noen få som virkelig gjør det. Jeg snakker ikke om ADHD spesielt, men om psykiske lidelser og annen sykdom, både usynlige og synlige sykdommer, ja i det hele tatt. Det er vanskelig å forstå fullt ut hvordan det er å være en annen selv om man prøver. Du forstår kanskje ikke helt utfordringene de rundt deg har heller, de kan godt ha noen de også. Tror du må være tydelig på hva du vil de skal gjøre, hva du ikke takler og hva som gjør det vanskelig for deg. Lære dem hvordan de best kan hjelpe deg litt etter litt.

Skrevet

Fungerer ikke medisinene?

Bah...de er jo så trege der borte så jeg har ikke begynt på dem enda. Men legen min sa at de ikke hjalp på sånne sosiale problemer.

Skrevet

Det er ikke lett for de rundt å forstå, da må man nesten be dem lese om sykdommen.

Ja, hadde det bare vært så enkelt. Sykdommen er jo så mye, ingen er like, så å lese om sykdommen hjelper lite.

Skrevet

Jeg synes ikke man skal forvente at omgivelsene skal forstå alt selv om det hadde vært det optimale. Man kan forklare og gjøre sitt for å hjelpe dem til å forstå, men likevel vil det nok bare være noen få som virkelig gjør det. Jeg snakker ikke om ADHD spesielt, men om psykiske lidelser og annen sykdom, både usynlige og synlige sykdommer, ja i det hele tatt. Det er vanskelig å forstå fullt ut hvordan det er å være en annen selv om man prøver. Du forstår kanskje ikke helt utfordringene de rundt deg har heller, de kan godt ha noen de også. Tror du må være tydelig på hva du vil de skal gjøre, hva du ikke takler og hva som gjør det vanskelig for deg. Lære dem hvordan de best kan hjelpe deg litt etter litt.

Enig i det, at man ikke kan forvente at folk bare skal forstå, men når jeg har forklart at jeg er sånn og sånn og reagerer på den og den måten, så kan jo de så kalte nærmeste prøve å akseptere det og ikke prøve å gjøre meg til noe jeg ikke klarer være.

stjernestøv
Skrevet

Ja, hadde det bare vært så enkelt. Sykdommen er jo så mye, ingen er like, så å lese om sykdommen hjelper lite.

Det er sant, de må jo bare bli skikkelig kjent med deg da. 

Skrevet

Det er sant, de må jo bare bli skikkelig kjent med deg da. 

Det skulle man jo tro at de var, folk som har kjent meg i mange år. Jaja...det går seg vel til, jeg er bare litt lei nå. Føler at jeg bare forsurer livet til alle andre. 

stjernestøv
Skrevet

Det skulle man jo tro at de var, folk som har kjent meg i mange år. Jaja...det går seg vel til, jeg er bare litt lei nå. Føler at jeg bare forsurer livet til alle andre. 

Kan ikke tenke meg at du forsurer livet til folk. Har opplevd det jeg også, at folk ikke forstår selv om de burde kjent meg godt. Ikke noe å gjøre med det tror jeg. 

Skrevet

Kan ikke tenke meg at du forsurer livet til folk. Har opplevd det jeg også, at folk ikke forstår selv om de burde kjent meg godt. Ikke noe å gjøre med det tror jeg. 

Folk bare trekker seg unna meg, eller sier de er glad i meg, men blir sure for ting jeg sier som jeg ikke mener noe vondt med. Så da forsurer jeg livet til folk. Selv om jeg prøver å forklare så vil de ikke forstå.

stjernestøv
Skrevet

Folk bare trekker seg unna meg, eller sier de er glad i meg, men blir sure for ting jeg sier som jeg ikke mener noe vondt med. Så da forsurer jeg livet til folk. Selv om jeg prøver å forklare så vil de ikke forstå.

Det er synd de ikke forstår da når du forklarer og alt, burde jo forstå da.

Skrevet

Det er synd de ikke forstår da når du forklarer og alt, burde jo forstå da.

Ja, jeg syns det. Føler at noen krever mer av meg enn det jeg klarer å få til. Så blir jeg bare skikkelig sliten og lei :(

stjernestøv
Skrevet

Ja, jeg syns det. Føler at noen krever mer av meg enn det jeg klarer å få til. Så blir jeg bare skikkelig sliten og lei :(

Det er jo forståelig :(

Skrevet

Enig i det, at man ikke kan forvente at folk bare skal forstå, men når jeg har forklart at jeg er sånn og sånn og reagerer på den og den måten, så kan jo de så kalte nærmeste prøve å akseptere det og ikke prøve å gjøre meg til noe jeg ikke klarer være.

Jeg skjønner godt at du blir frustrert av den manglende forståelsen, men da må du kanskje forklare igjen med andre ord, og enda en gang, til de til slutt skjønner. Eller slutte å bry deg om forventningene deres...

Skrevet

Når jeg leser det du skriver, så får jeg tanker om at du om dine nærmeste kanskje trenger å møtes litt på midten. Du sier at de ønsker at du skal være annerledes enn du er - og at du ønsker at de skal være annerledes enn de er.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du blir frustrert av den manglende forståelsen, men da må du kanskje forklare igjen med andre ord, og enda en gang, til de til slutt skjønner. Eller slutte å bry deg om forventningene deres...

Ja, du har vel rett i det. Jeg føler jeg har forklart så mange ganger at de blir lei av det. Jeg prøver å ikke bry meg, men da ender det jo med at jeg mister venner. Klarer ikke bestemme meg for om jeg vil det eller ikke.

Skrevet

Når jeg leser det du skriver, så får jeg tanker om at du om dine nærmeste kanskje trenger å møtes litt på midten. Du sier at de ønsker at du skal være annerledes enn du er - og at du ønsker at de skal være annerledes enn de er.

Jeg har prøvd å være sånn de vil jeg skal være, men så er visst det også feil. Og noen ganger glemmer jeg meg, men så sier jeg unnskyld, men det blir ikke akseptert. Vet ikke hvordan man skal møtes på halvveien. Enten kan jeg jo si noe og da blir det ofte misforstått, ellerså kan jeg la være å si noe, men det er ikke bra nok det heller for mine meninger betyr visst noe. Men da kan man jo ikke bli sur når jeg sier mine meninger. Jeg syns det er best å ikke si noe egentlig for hver gang jeg åpner munnen er det en mulighet for at jeg tenner en lunte. Skulle ønske jeg forsto hvordan jeg kunne møte på halvveien.

fiskepuddings
Skrevet

Bah...de er jo så trege der borte så jeg har ikke begynt på dem enda. 

Av en eller annen grunn går alt  v - e - l - d - i - g  sakte i helsevesenet...

Skrevet

Av en eller annen grunn går alt  v - e - l - d - i - g  sakte i helsevesenet...

Ja, de stresser ikke akkurat. Er jeg skikkelig heldig så er jeg i gang før fellesferien. Eller, når er egentlig fellesferien? Skjønner ikke hva de bruker så forbanna lang tid på egentlig. Menmen....det er vel ikke opp til meg å forstå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...