Gå til innhold

Jeg får ikke søke om uføretrygd etter 12 år i nav

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble registrert arbeidsledig etter at jeg ble bedt om å slutte i en jobb i januar 2003. Jeg hadde da fått meg en lønnet vikarjobb uten å fortelle om mine helseproblemer. Etter dette har jeg gått på kurs, praksisplass, attføringsbedrift og prøvd meg som vikar. Ikke noe har ført til langvarig jobb på grunn an helsebegrensninger. Jeg har diagnosen paranoid personlighetsforstyrrelse og alvorlig depresjon. Dette er tydeligvis ikke bra nok ifølge rågivende lege på nav til å søke om uføretrygd. Hvis nav har en løsning for meg og mener at jeg kan få en lønnet jobb 100 prosent så burde de vel å kommet på den løsningen i løpet av alle disse årene istedenfor å la meg gå år etter år på aap? Ifølge rådgivende lege er jeg ikke engang 50 prosent ufør. Nå er jeg veldig spent på hva de har å anbefale meg. Jeg skal få hjelp av nav ark. Arbeidsrådgivningkontoret. Har nav kontakt med det virkelige livet eller bare drømmer de?

Anonymous poster hash: b46ba...a69

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble registrert arbeidsledig etter at jeg ble bedt om å slutte i en jobb i januar 2003. Jeg hadde da fått meg en lønnet vikarjobb uten å fortelle om mine helseproblemer. Etter dette har jeg gått på kurs, praksisplass, attføringsbedrift og prøvd meg som vikar. Ikke noe har ført til langvarig jobb på grunn an helsebegrensninger. Jeg har diagnosen paranoid personlighetsforstyrrelse og alvorlig depresjon. Dette er tydeligvis ikke bra nok ifølge rågivende lege på nav til å søke om uføretrygd. Hvis nav har en løsning for meg og mener at jeg kan få en lønnet jobb 100 prosent så burde de vel å kommet på den løsningen i løpet av alle disse årene istedenfor å la meg gå år etter år på aap? Ifølge rådgivende lege er jeg ikke engang 50 prosent ufør. Nå er jeg veldig spent på hva de har å anbefale meg. Jeg skal få hjelp av nav ark. Arbeidsrådgivningkontoret. Har nav kontakt med det virkelige livet eller bare drømmer de?

Det er vanskelig å svare deg generelt på dette. For at man skal ha rett til uføretrygd er det en rekke vilkår som må være oppfylt. Har jeg forstått deg rett dersom det er vilkåret om at din inntektsevne ikke er nedsatt med femti prosent på grunn av sykdom rådgivende lege mener ikke er oppfylt (ikke behandlingsvilkåret eller attføringsvilkåret)? Har du lest eller fått forklart uttalelsen til den rådgivende legen?

Jeg skjønner virkelig at det kan være frustrerende å gå slik i systemet uten å komme noen vei. Uansett vil det kunne være nyttig å gå gjennom utredning hos ark, de kan gi en anbefaling om hva som er aktuelt å gjøre videre. 

Jeg vil uansett anbefale deg å være åpen og forsøke å se løsninger, selv om jeg skjønner at dette kan være en svært stressende og vanskelig prosess.

Anonymous poster hash: 1a9e1...e38

AnonymBruker
Skrevet

Trodde man bare kunne gå fire år på AAP?

Anonymous poster hash: ece59...402

AnonymBruker
Skrevet

Jo yngre du er desto strengere er det? Hvor gammel er du? 

Anonymous poster hash: 3742f...8f7

AnonymBruker
Skrevet

Trodde man bare kunne gå fire år på AAP?

Det er hovedregelen i folketrygdloven § 11-10. Der fremkommer det imidlertid også at i særlige tilfeller kan stønadsperioden forlenges. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er hovedregelen i folketrygdloven § 11-10. Der fremkommer det imidlertid også at i særlige tilfeller kan stønadsperioden forlenges. 

Men 12 år er vel litt i overkant?

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier din behandler, og din fastlege?

AnonymBruker
Skrevet

Men 12 år er vel litt i overkant?

Man kan ikke ha gått 12 år på aap, det ble innført i mars 2010. Før det må man ha mottatt attføringspenger, tidsbegrenset uførestønad eller rehabiliteringspenger. (Disse tre ble til aap i mars 2010). 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg er 42 år. De snakker om at jeg er for ung. Jeg gikk over på attføring 2004. Fastlegen min anbefalte meg å søke om uføretrygd. Psykiateren jeg har vært i kontakt med skulle fylle ut et skjema fra nav hvor han spurte meg om en del spørsmål. I starten fikk jeg en schizofrenidiagnose som senere ble gjort om til en paranoid personlighetsforstyrrelse. Nå blir det nye runder med nav og tiltak. Greit hvis jeg finner en egnet jobb å leve av, men jeg mener at etter så mye erfaring med nav og arbeidslivet er ikke dette realistisk. Det er jo tross alt en arbeidsgiver som skal ansette meg. Hvem vil ansette en person med helsebegrensningef og gap i cven?

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg er 42 år. De snakker om at jeg er for ung. Jeg gikk over på attføring 2004. Fastlegen min anbefalte meg å søke om uføretrygd. Psykiateren jeg har vært i kontakt med skulle fylle ut et skjema fra nav hvor han spurte meg om en del spørsmål. I starten fikk jeg en schizofrenidiagnose som senere ble gjort om til en paranoid personlighetsforstyrrelse. Nå blir det nye runder med nav og tiltak. Greit hvis jeg finner en egnet jobb å leve av, men jeg mener at etter så mye erfaring med nav og arbeidslivet er ikke dette realistisk. Det er jo tross alt en arbeidsgiver som skal ansette meg. Hvem vil ansette en person med helsebegrensningef og gap i cven? Anonymous poster hash: b46ba...a69

Hvordan har du fungert på de tiltakene vært i, og i de vikarjobbene du har hatt? Hvordan fungerer du ellers i hverdagen?

Anonymous poster hash: 45d8c...daf

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du fungert på de tiltakene vært i, og i de vikarjobbene du har hatt? Hvordan fungerer du ellers i hverdagen?Anonymous poster hash: 45d8c...daf

Jeg fungerer dårlig sosialt, men kan nok greie meg i en jobb med tilrettelegging, men å få en betalt tilrettelagt jobb tror ikke jeg finnes. Noe som er målet til nav.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fungerer dårlig sosialt, men kan nok greie meg i en jobb med tilrettelegging, men å få en betalt tilrettelagt jobb tror ikke jeg finnes. Noe som er målet til nav.

Virker som om du faller mellom to stoler. Ikke "syk nok" til å få trygd, ikke velfungerende nok til det åpne arbeidsmarkedet. Dog etter 12 år burde vel saken være klar?

Uansett, kun en erklæring fra fastlegen holder ikke mot nav-legen som er kjøpt og betalt av nav. Du kan ha skikkelig dokumentasjon fra minst en, helst flere, spesialister hvis du skal komme noen vei.

Lykke til.

Anonymous poster hash: 45d8c...daf

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke ha gått 12 år på aap, det ble innført i mars 2010. Før det må man ha mottatt attføringspenger, tidsbegrenset uførestønad eller rehabiliteringspenger. (Disse tre ble til aap i mars 2010).  Anonymous poster hash: 1a9e1...e38

Ts her. Jeg har kun mottatt dagpenger og attføring/aap. Jeg har aldri vært på uførepenger.

AnonymBruker
Skrevet

Jo yngre du er desto strengere er det? Hvor gammel er du?  Anonymous poster hash: 3742f...8f7

Jeg er 42 år.

AnonymBruker
Skrevet

Det er hovedregelen i folketrygdloven § 11-10. Der fremkommer det imidlertid også at i særlige tilfeller kan stønadsperioden forlenges.  Anonymous poster hash: 1a9e1...e38

Jeg går allerede på aap utover normal tid.

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier din behandler, og din fastlege? Anonymous poster hash: ece59...402

Min forrige fastlege sa at jeg burde søke om uføretrygd. Både hun og saksbehandleren min på nav mente det skulle være greit å få det. Nå har jeg fått ny saksbehandler på nav som tydeligvis ikke bryr seg om hva den forrige synes. En annen saksbehandler mente jeg burde søke om halv uføretrygd. Det er mange år siden. Konklusjonen fra attføringsbedriften jeg var på var at jeg ikke fungerte i noen tiltak. Psykiateren min mener at hvis ikke man kan skaffe seg arbeid på egen hånd er det lite nav kan hjelpe med.

AnonymBruker
Skrevet

Min forrige fastlege sa at jeg burde søke om uføretrygd. Både hun og saksbehandleren min på nav mente det skulle være greit å få det. Nå har jeg fått ny saksbehandler på nav som tydeligvis ikke bryr seg om hva den forrige synes. En annen saksbehandler mente jeg burde søke om halv uføretrygd. Det er mange år siden. Konklusjonen fra attføringsbedriften jeg var på var at jeg ikke fungerte i noen tiltak. Psykiateren min mener at hvis ikke man kan skaffe seg arbeid på egen hånd er det lite nav kan hjelpe med.Anonymous poster hash: b46ba...a69

Det stemmer nok. Nav skaffer få jobb på det åpne arbeidsmarkedet.

Kanskje du kan få jobb i en vta bedrift?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du hadde fått det lettere dersom du hadde schizofreni diagnose. Det er lenge siden jeg fikk det, men meg hev de det etter faktisk. Fikk bare en ferdig søknad i posten uten att jeg hadde spurt om det, med beskjed om å skrive under. Jeg levde en veldig isolert og enstøing aktig da, så det skal nok noe til. Hvordan fungerer du TS sosialt og slike ting, er du greit fungerende, med sosialt nettverk og slikt, eller ikke?

Anonymous poster hash: 213fa...b87
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du hadde fått det lettere dersom du hadde schizofreni diagnose. Det er lenge siden jeg fikk det, men meg hev de det etter faktisk. Fikk bare en ferdig søknad i posten uten att jeg hadde spurt om det, med beskjed om å skrive under. Jeg levde en veldig isolert og enstøing aktig da, så det skal nok noe til. Hvordan fungerer du TS sosialt og slike ting, er du greit fungerende, med sosialt nettverk og slikt, eller ikke? Anonymous poster hash: 213fa...b87

Jeg er en einstøing. Har kun kontakt med foreldre. Jeg har to bekjente jeg kan møte hvis jeg vil, men vil ikke si at jeg har venner. Jeg greier meg fint i dagliglivet, men det er verre for meg å omgås alle mulige folk. Den sosiale sårbarheten er stor og gjør det vanskelig å være sosial, i tillegg er jeg sjenert og stille. Har fått høre det hele livet.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, skulle jo tro de ville gi det uføretrygd da. De har vel blitt forferdelig strenge på det.

Det er jo dumt, for det er jo mye bedre å ha en stabil og avklart situasjon...

Anonymous poster hash: 213fa...b87

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...