Gå til innhold

Prikking i kroppen

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Hvorfor prikker det i kroppen når man har angst? Som om ikke bare foten sover men hele kroppen, det er jo veldig ubehagelig. Kan man besvime av det?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg aner ikke, men kanskje man spenner kroppen så fælt når man har angst at blodet ikke får flyte fritt. Armene mine sovner ofte helt uten grunn. Det er fordi jeg har masse spente muskler i nakke, skuldre og øvre del av ryggen. Jeg har generelt veldig stive muskler og det tror jeg er fordi jeg alltid anspenner meg.

stjernestøv
Skrevet

Jeg aner ikke, men kanskje man spenner kroppen så fælt når man har angst at blodet ikke får flyte fritt. Armene mine sovner ofte helt uten grunn. Det er fordi jeg har masse spente muskler i nakke, skuldre og øvre del av ryggen. Jeg har generelt veldig stive muskler og det tror jeg er fordi jeg alltid anspenner meg.

Ja det kan jo ha noe med anspenthet å gjøre. Lurer også på om det har med pusten å gjøre, men vet ikke. At man får for lite oksygen? Det er jo veldig ekkelt da og skremmende. 

Skrevet

Ja det kan jo ha noe med anspenthet å gjøre. Lurer også på om det har med pusten å gjøre, men vet ikke. At man får for lite oksygen? Det er jo veldig ekkelt da og skremmende. 

Næh...tror ikke det, om du får for lite oksygen så begynner du heller å gjespe. Men jeg tror det har en sammenheng med manglende bevegelse og muligens stivhet. Kanskje du skulle tatt en tur til en manuell terapaut.

stjernestøv
Skrevet

Næh...tror ikke det, om du får for lite oksygen så begynner du heller å gjespe. Men jeg tror det har en sammenheng med manglende bevegelse og muligens stivhet. Kanskje du skulle tatt en tur til en manuell terapaut.

Ok, vet ikke hva manuell terapeut er men...

Sønnen min får også den prikkingen når han har angst. Svimmel blir jeg også, vurderer sterkt å øke til 4 mg risperdal igjen. Men da blir jeg vel enda mer tiltaksløs. 

Skrevet

Det har noe med pusten å gjøre, men årsaken er motsatt av den du tror.

Du får for MYE oksygen og puster ut for mye CO2. Det fører til prikkingen. Helt ufarlig men ubehagelig, ett av de vanligste tegnene på angst.

Det hjelper å gjøre noe fysisk slik at du bruker opp noe av oksygenet du puster inn.

Annonse

stjernestøv
Skrevet

Det har noe med pusten å gjøre, men årsaken er motsatt av den du tror.

Du får for MYE oksygen og puster ut for mye CO2. Det fører til prikkingen. Helt ufarlig men ubehagelig, ett av de vanligste tegnene på angst.

Det hjelper å gjøre noe fysisk slik at du bruker opp noe av oksygenet du puster inn.

Ok, takk for forklaringen. Det kom i går etter jeg var lagt meg, var så redd for å besvime. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vanligvis pga hyperventilering.

stjernestøv
Skrevet

Vanligvis pga hyperventilering.

Kan man besvime av det? Hjelper det å puste ut og inn i en plastpose?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det hjelper best å ikke bry seg om det. Vend oppmerksomheten utover mot verden  - ikke inn mot kroppen.

Skrevet

I teorien kan man besvime av hyperventilering. Det er imidlertid ikke farlig, det skjer ikke brått (du detter ikke bare plutselig i bakken og slår deg) og hyperventileringen gir seg når man besvimer. 

Ja, det hjelper å puste i en plastpose, men som NHD sier, det beste er å bare la pusten leve sitt eget liv.

stjernestøv
Skrevet

Det hjelper best å ikke bry seg om det. Vend oppmerksomheten utover mot verden  - ikke inn mot kroppen.

Det er ikke lett, vet ikke hvordan jeg gjør det. 

stjernestøv
Skrevet

I teorien kan man besvime av hyperventilering. Det er imidlertid ikke farlig, det skjer ikke brått (du detter ikke bare plutselig i bakken og slår deg) og hyperventileringen gir seg når man besvimer. 

Ja, det hjelper å puste i en plastpose, men som NHD sier, det beste er å bare la pusten leve sitt eget liv.

Skummelt at man kan besvime da. 

Annonse

Skrevet

Skummelt at man kan besvime da. 

Tja. Sjansen er vel minimal uansett, jeg har en kamerat som hyperventilerte i timesvis grunnet uutholdelige smerter uten å besvime. Men jeg har hørt om de som besvimer av hyperventilering, men tror det er sjeldent.

Det er jo ikke farlig å besvime med mindre man besvimer fordi hjertet ikke fungerer skikkelig. Eller hvis man tilfeldigvis skulle gå på en line eller bryggekant uten sikring. Da er det litt uheldig å besvime :)

stjernestøv
Skrevet

Tja. Sjansen er vel minimal uansett, jeg har en kamerat som hyperventilerte i timesvis grunnet uutholdelige smerter uten å besvime. Men jeg har hørt om de som besvimer av hyperventilering, men tror det er sjeldent.

Det er jo ikke farlig å besvime med mindre man besvimer fordi hjertet ikke fungerer skikkelig. Eller hvis man tilfeldigvis skulle gå på en line eller bryggekant uten sikring. Da er det litt uheldig å besvime :)

Ok, jeg vil ikke besvime, men man våkner vel av seg selv igjen da? Er mye alene. Og kjedelig hvis sønnen min besvimer i tannlegestolen, det er synd han har arvet min angst. 

Skrevet

Du våkner av deg selv igjen så det er ingenting å  uroe seg for.

stjernestøv
Skrevet

Du våkner av deg selv igjen så det er ingenting å  uroe seg for.

Ok, jeg har aldri besvimt før enda så mye angst jeg har hatt, men den prikkingen er ekkel. Tenker jo på sønnen min og, angst må ligge i genene. Han har jo også mye angst for sykdommer. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...