Gå til innhold

NHD/ Om Remeron og søvn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg strever på jevnlig basis med å sove på grunn av uro og tankekjør. Tipper jeg får 5-6 timer i døgnet. Kvaliteten er heller ikke noe å skrive hjem om og jeg våkner gjerne 1-2 ganger hver natt. Da kan jeg ligge våken i nesten en time mens hodet går på full guffe. Det sier seg selv at dette er slitsomt i lengden. På slutten av arbeidsuken kan jeg godt kollapse i sofaen, men heller ikke da får jeg sove. I blant kan jeg imidlertid bli verre av lite søvn, fortrinnsvis giret og hyperaktiv.

Jeg fikk Remeron for en stund siden for depresjon, men startet aldri på de. Prøvde noen ganger og da sov jeg bedre. Spørsmålet er da om dette er noe jeg kan bruke f. eks en dag i uka som hjelp til å justere døgnet. Bruke de som innsovningsmiddel rett og slett. 

Jeg har også tilbud om å prøve ut Seroquel. Vet at dette er AP, så jeg er litt skeptisk. Vil ikke bli en "annen person" for å si det på den måten. Hvilken effekt kan jeg forvente?

Til info har jeg BP2 og får Lamictal for det. 

Anonymous poster hash: d34f0...ec7
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg legge til at jeg blir psykotisk/manisk i 30 minutter før jeg sovner av Stilnoct. Vil aldri ta dette mer.

Skrevet

Jeg er ikke NHD, men tenkte å kommentere litt.

Remeron kan brukes for søvn ved behov. Men hvis du KUN skal bruke en medisin ved behov, er kanskje Vallergan bedre, den er heller ikke vanedannende, men har en ren søvndyssende effekt (som ikke har samme mekanisme som Stilnoct), hvor Remeron i tillegg har ganske mange andre effekter.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke tar Remeron mot depresjon hvis legen skrev det ut til deg? Skal du ta det mot depresjon, må du ta det fast.

Seroquel er en medisin med mange ansikter, avhengig av dosen. I veldig lave doser er det omtrent bare en søvndyssende allergimedisin (ala Vallergan) - i litt høyere doser kan det ha en fin antidepressiv og angstdempende effekt. Først ved høye doser er det et antipsykotikum i ordets rette forstand. Du blir neppe en annen person, men hvis du tar Seroquel i høy dose kan du risikere å miste litt energi og føle deg avflatet, men som sagt, det skjer neppe hvis ikke dosen er høy.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke NHD, men tenkte å kommentere litt.

Remeron kan brukes for søvn ved behov. Men hvis du KUN skal bruke en medisin ved behov, er kanskje Vallergan bedre, den er heller ikke vanedannende, men har en ren søvndyssende effekt (som ikke har samme mekanisme som Stilnoct), hvor Remeron i tillegg har ganske mange andre effekter.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke tar Remeron mot depresjon hvis legen skrev det ut til deg? Skal du ta det mot depresjon, må du ta det fast.

Seroquel er en medisin med mange ansikter, avhengig av dosen. I veldig lave doser er det omtrent bare en søvndyssende allergimedisin (ala Vallergan) - i litt høyere doser kan det ha en fin antidepressiv og angstdempende effekt. Først ved høye doser er det et antipsykotikum i ordets rette forstand. Du blir neppe en annen person, men hvis du tar Seroquel i høy dose kan du risikere å miste litt energi og føle deg avflatet, men som sagt, det skjer neppe hvis ikke dosen er høy.

Skippet Remeron fordi jeg ikke skjønte selv at jeg var langt nede og dysfunksjonell. Ville at det skulle gå over uten medisin, og det gjorde det jo etter noen måneder. Jeg har et stabilt stemningsleie nå.

Takk for øvrig informasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...