Gå til innhold

Hvilke tanker gjør du deg om den drapssiktede 15-åringen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg berøres dypt av historien til den 15-år gamle jenta som drepte en miljøarbeider. (For ordens skyld: Jeg bagatelliserer ikke på noen måte drapet og smerten det har påført den ansattes nærmeste, men dette innlegget handler om noe annet.) Hvilke tanker gjør dere andre dere om hennes liv? Hvordan forstår dere hennes handlinger?

Selv identifiserer jeg meg med henne på en eller annen måte. Med en historikk som ekstrem selvskader og utagerende atferd som ung voksen, så ser jeg for meg at jeg i verste fall kunne endt opp som henne. Ikke fordi jeg reelt sett ønsket å skade andre mennesker, men fordi jeg var villig til å bruke både min egen og andres kropp i en krig som ikke var forståelig for verken meg eller andre.

Anonymous poster hash: b7a75...fb9
Skrevet

Jeg forstår lite av hva som foregår i hodet på folk som er så annerledes som denne unge jenta. Det hele er så ekstremt at jeg ikke ikke helt fatter at det går an. Jeg greier ikke å forstå handlingene eller gjette meg til tankegangen, og jeg gjør meg ingen tanker om livet hennes siden jeg ikke vet noe om det. Jeg tenker at hun får en trasig framtid hvis hun ikke får hjelpen hun trenger eller ikke kan hjelpes, og så tenker jeg at denne jenta er veldig farlig og håper at de har gode sikkerhetsrutiner der hun havner så hun ikke får mulighet til å drepe eller skade flere. Jeg forstår hvorfor det snakkes om forvaring her, det gjør jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår lite av hva som foregår i hodet på folk som er så annerledes som denne unge jenta. Det hele er så ekstremt at jeg ikke ikke helt fatter at det går an. Jeg greier ikke å forstå handlingene eller gjette meg til tankegangen, og jeg gjør meg ingen tanker om livet hennes siden jeg ikke vet noe om det. Jeg tenker at hun får en trasig framtid hvis hun ikke får hjelpen hun trenger eller ikke kan hjelpes, og så tenker jeg at denne jenta er veldig farlig og håper at de har gode sikkerhetsrutiner der hun havner så hun ikke får mulighet til å drepe eller skade flere. Jeg forstår hvorfor det snakkes om forvaring her, det gjør jeg. 

Jeg synes også at forvaring virker som korrekt straffereaksjon.

Jeg tror at ekstrem selvskading og vold mot andre, kan utløses av samme type følelser.

Skrevet

Jeg tenker som Tonie.  Håper de klarer å hjelpe henne til et bedre liv på sikt. 

Skrevet

Jeg synes også at forvaring virker som korrekt straffereaksjon.

Jeg tror at ekstrem selvskading og vold mot andre, kan utløses av samme type følelser.

Det høres riktig ut i mine ører, men dette kan jeg lite om. Ekstrem selvskading og vold mot andre, pleier ikke det oftest å skje brått og uplanlagt når noen koker over av frustrasjon, ingenting hjelper og de ikke lenger greier å holde det inni seg? Jeg leste at denne jenta i lang tid har snakket om å gjøre sånt som dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg berøres dypt av historien til den 15-år gamle jenta som drepte en miljøarbeider. (For ordens skyld: Jeg bagatelliserer ikke på noen måte drapet og smerten det har påført den ansattes nærmeste, men dette innlegget handler om noe annet.) Hvilke tanker gjør dere andre dere om hennes liv? Hvordan forstår dere hennes handlinger?

Selv identifiserer jeg meg med henne på en eller annen måte. Med en historikk som ekstrem selvskader og utagerende atferd som ung voksen, så ser jeg for meg at jeg i verste fall kunne endt opp som henne. Ikke fordi jeg reelt sett ønsket å skade andre mennesker, men fordi jeg var villig til å bruke både min egen og andres kropp i en krig som ikke var forståelig for verken meg eller andre.

Jeg har vanskelig med å forstå at dette ikke må være medfødt, en eller annen utviklingsforstyrrelse i hjernen, med utslag i blant annet alvorlig dyssosial personlighetsforstyrrelse. Det er så ekstrem oppførsel (tenker ikke bare på drapet), jeg klarer ikke å forstå at noen kan identifisere seg med henne.  Men fortell gjerne litt mer, så jeg kan bli klokere. Hvordan vil du beskrive den "krigen" du snakker om? 

Anonymous poster hash: 41c4b...b05

AnonymBruker
Skrevet

Det høres riktig ut i mine ører, men dette kan jeg lite om. Ekstrem selvskading og vold mot andre, pleier ikke det oftest å skje brått og uplanlagt når noen koker over av frustrasjon, ingenting hjelper og de ikke lenger greier å holde det inni seg? Jeg leste at denne jenta i lang tid har snakket om å gjøre sånt som dette. 

Enkelte kan ha det slik i årevis, og da blir det mer snakk om når muligheten for utagering er til stede. Det gjør inntrykk på meg at folk fra behandlingsapparatet snakker om at hun var så vanskelig at folk ikke ønsket å ha noe med henne å gjøre, og at hun i de tre årene hun har vært i behandlingsapparatet har forholdt seg til flere hundre mennesker. Jeg ser for meg at hun har hatt en opplevelse av at hun ikke hadde mer å miste, eller at hun hadde mest å vinne på å gjøre seg helt umulig. Det kan gi en opplevelse av makt å være verdensmester i destruktivitet når det å gjøre seg selv sårbar og ønske kontakt ikke kjennes mulig. På den måten kan man merkelig nok også beskytte seg mot å oppleve den dypeste smerten.

AnonymBruker
Skrevet

Denne jenta var jo voldelig lenge før hun kom på institusjon, hun skadet bl.a sin egen bror så alvorlig at han måtte på sykehus, og angrep faren med øks. Søsknene måtte bo hos hver sin forelder pga voldsnivået. Og hun har snakket i flere år om å drepe. Jeg sier ikke at det ikke er av betydning at hun har vært kasteball i behandlingsapparatet, men det at hun ble det skyldes vel i stor grad at hun var en enormt krevende pasient?

AnonymBruker
Skrevet

Denne jenta var jo voldelig lenge før hun kom på institusjon, hun skadet bl.a sin egen bror så alvorlig at han måtte på sykehus, og angrep faren med øks. Søsknene måtte bo hos hver sin forelder pga voldsnivået. Og hun har snakket i flere år om å drepe. Jeg sier ikke at det ikke er av betydning at hun har vært kasteball i behandlingsapparatet, men det at hun ble det skyldes vel i stor grad at hun var en enormt krevende pasient?

Hvilke tanker har du om at et barn kan bli så voldelig? Hvilke forestillinger har du om årsak?

Enig i at hun sikkert har vært ekstremt krevende og vanskelig for behandlingsapparatet.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke tanker har du om at et barn kan bli så voldelig? Hvilke forestillinger har du om årsak?

Enig i at hun sikkert har vært ekstremt krevende og vanskelig for behandlingsapparatet.

Nei jeg tenker at noe kanskje er medfødt? Tenker og at det fins psykdom som ikke er mottakelig for terapi, og at dette kanskje er en av de? Så kan kanskje oppvekstforhold avgjøre hvor ekstremt eller velfungerende resultatet blir, men jeg har vanskelig for å forstå at dette kan forklares med det alene.  

AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende ser ut til å utnytte en hver anledning til å utøve vold mot andre og er slikt sett en risiko. Det skjedde i fengselet og det kunne skjedd selv i retten om det ikke ble grepet inn. Jentas track-record taler for seg. Samfunnet har krav på å beskyttes fra disse individene som beviselig er en risiko å ha vandrende fritt. Om sikkerheten ivaretas best på et sykehus eller i fengsel gjennom forvaring får retten avgjøre etter at alle fakta er belyst. 

Anonymous poster hash: 1b553...164
mange muligheter
Skrevet

Vedkommende ser ut til å utnytte en hver anledning til å utøve vold mot andre og er slikt sett en risiko. Det skjedde i fengselet og det kunne skjedd selv i retten om det ikke ble grepet inn. Jentas track-record taler for seg. Samfunnet har krav på å beskyttes fra disse individene som beviselig er en risiko å ha vandrende fritt. Om sikkerheten ivaretas best på et sykehus eller i fengsel gjennom forvaring får retten avgjøre etter at alle fakta er belyst. 

Anonymous poster hash: 1b553...164

Neppe noen som ikke mener at samfunnet skal beskyttes mot henne slik dette har utviklet seg. Synes allikevel det er en interessant problemstilling hva som kan forårsake denne typen atferd.

AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg tenker at noe kanskje er medfødt? Tenker og at det fins psykdom som ikke er mottakelig for terapi, og at dette kanskje er en av de? Så kan kanskje oppvekstforhold avgjøre påvirke hvor ekstremt eller velfungerende resultatet blir, men jeg har vanskelig for å forstå at dette kan forklares med det alene.  

Modererte meg litt. Men hvordan vil du selv svare på spørsmålene dine?

AnonymBruker
Skrevet

Modererte meg litt. Men hvordan vil du selv svare på spørsmålene dine?

Jeg visste ikke at hun hadde vært voldelig fra svært tidlig alder, så mine tanker rundt dette har vært basert på hva jeg har visst om de tre siste årene av livet hennes. Men jeg tenker at slik ekstrem atferd kan henge sammen med manglende tilknytning til andre mennesker tidlig i livet. Manglende opplevelse av å høre sammen med andre, manglende empatiutvikling og manglende impulskontroll. Derfor har jeg tenkt at det vil kunne være tilfeldig om man skader seg selv ekstremt eller om man også ender opp med å skade andre i en situasjon hvor man ikke finner noen løsninger.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner for øvrig ikke hvordan institusjonen kunne unnlate å ha to våkne nattevakter ut i fra den historikken det er redegjort for.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste ikke at hun hadde vært voldelig fra svært tidlig alder, så mine tanker rundt dette har vært basert på hva jeg har visst om de tre siste årene av livet hennes. Men jeg tenker at slik ekstrem atferd kan henge sammen med manglende tilknytning til andre mennesker tidlig i livet. Manglende opplevelse av å høre sammen med andre, manglende empatiutvikling og manglende impulskontroll. Derfor har jeg tenkt at det vil kunne være tilfeldig om man skader seg selv ekstremt eller om man også ender opp med å skade andre i en situasjon hvor man ikke finner noen løsninger.

Kan godt hende du er inne på noe her.  Men jeg lurer på motivasjonen for å skade/drepe andre, er det pga mangel på løsninger, eller (også) fordi man rett og slett finner en slags tilfredsstillelse i dette? Slik som seriemordere?  Tenker på graden av planlegging og reaksjonen hennes etterpå.  Hadde vært interessant å vite hva fagfolk tenker om dette.

Skjønner for øvrig ikke hvordan institusjonen kunne unnlate å ha to våkne nattevakter ut i fra den historikken det er redegjort for.

Enig.

Skrevet

Nå svarer reaskjonære meg...

Jeg synes det er forkastelig å drepe uskyldige mennesker. Sympatien ligger 100% hos offeret, og hennes familie. Hun er ikke vurdert som utilregnelig heller. Så jeg er for att hun skal få forvaring. Hvorfor? Fordi hensynet til offeret og samfunn må veie tyngre enn til en som antagelig har psykopatiske trekk... Jeg synes ikke man skal møte slike handlinger med forståelse og empati... mot gjerningspersonen. Nå er vel vedkommende ung, og det burde tale for att det er mulighet for att hun kan endre seg, og ikke nødvendigvis blir en psykopat som voksen. Men det bør måles skikkelig før hun slipper ut igjenn, som ung voksen..

Å møte en person som begår slike udåder, med forståelse, og venne henne til å få positiv oppmerksomhet for det, vil bare sende henne inn i en vond sirkel, der utagering trigger "belønning".. i form av oppmerksomhet.

Når man er 15 år, så er man ikke fullstendig ferdig i sin personlighet, så det er mulig att vedkommende kan bli ett bra menneske, men da må hun møtes med faste grenser, og null forståelse for antisosial oppførsel og skjendige gjerninger.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jo mer jeg har lest om hennes lange voldhistorikk, jo mer rystet og uten ord blir jeg.

Men jeg har tenkt, "Hva kan dette skyldes?".

For det meste er vel svaret at jeg har ingen tanker om hva som kan gjøre et barn så voldelig, om de ikke er utsatt for alvorlige traumer, sinneutbrudd fra voksne, utrygghet osv...men lite har jo stått om det, så man vet jo ikke hvordan oppveksten har vært.

Men jeg leste at det var høyt konfliktnivå når foreldrene skilte seg, noe de måtte ta rettsak seg i mellom for å gjøre.

Da tenkte jeg jo at det er litt spesielt at to voksne mennesker ikke klarer å bli enig, men må ha rettsak ved samlivsbrudd.

Ellers vet vi jo lite, og kanskje får man ikke vite særlig mye mer, før hennes tidlige barndom mer kommer frem, og kanskje skjer ikke det før hun blir voksen, om det skjer.

Jeg syns det er feil å sette henne i voksenfengsel, jeg syns man bør ha andre frihetsbegrensinger for barn, konsekvenser og straff likeså. Jeg syns det er kritikkverdig at en ansatt var alene med henne, og at hun ikke hadde på seg voldsalarm, det er en rekke svikter som kommer mer frem ved "små enheter" der hun bodde.

Så jeg håper den dødes familie får en stor erstatning av "små enheter", de har skyld i at dette endte så fatalt, da man ofte hadde fire voksne på henne på dagtid, fotfølging selv på toalettet, det er ikke til å fatte at en ung annsatt var alene med henne uten voldsalarm.

Et sykt barn, skal få slippe å bli drapsmann, hun hadde fantasert lenge om å drepe, hennes voldshistorikk var godt kjent, de visste hvor farlig hun var, både forårsaket sykehusinnleggelse pga av vold mot sin lillebror, forsøk på å tenne på farens dyne om natten, gjemme seg i huset med en øks og hugge etter han osv osv...

Det er veldig trist, jeg håper man finner ut av hva som er galt med henne.

Skrevet
Et sykt barn, skal få slippe å bli drapsmann, hun hadde fantasert lenge om å drepe, hennes voldshistorikk var godt kjent, de visste hvor farlig hun var, både forårsaket sykehusinnleggelse pga av vold mot sin lillebror, forsøk på å tenne på farens dyne om natten, gjemme seg i huset med en øks og hugge etter han osv osv...

Slik tenker jeg også. Jeg synes dette er en fryktelig trist sak.

Skrevet

Jeg syns det er feil å sette henne i voksenfengsel, jeg syns man bør ha andre frihetsbegrensinger for barn, konsekvenser og straff likeså. Jeg syns det er kritikkverdig at en ansatt var alene med henne, og at hun ikke hadde på seg voldsalarm, det er en rekke svikter som kommer mer frem ved "små enheter" der hun bodde.

Så jeg håper den dødes familie får en stor erstatning av "små enheter", de har skyld i at dette endte så fatalt, da man ofte hadde fire voksne på henne på dagtid, fotfølging selv på toalettet, det er ikke til å fatte at en ung annsatt var alene med henne uten voldsalarm.

Uansett om hun plasseres i regulært fengesel, sykehus eller institusjon er det helt åpenbart at samfunnet må vernes for denne jenta. Hun har, sørgelig som det er, demonstrert at hun utgjør en direkte livsfare for omgivelsene. Jeg er enig i at et voksenfengsel (aka. forbryterskole) ikke er et egnet sted for henne, men jeg mener likefullt at hennes handlinger må få konsekvenser. Vi kan liste opp alle slags formildende omstendigheter og en grusom barndom, men det må man også være forsiktig med. 

Hvis samfunnet alltid har skylda er hver forbryter bare et offer for omstendighetene og hver voldsepisode et symptom på manglende offentlig engasjement og dårlig oppfølging hjemmefra. Etter hvert som listen blir lang nok, er hun som trakk kniven den eneste som til slutt står igjen skyld. Man har alltid et valg, og alle valg medfører konsekvenser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...