Gå til innhold

Sette dagsorden og forberedelse til timer


Anbefalte innlegg

umakenverdt
Skrevet

Jeg lurer på i hvor stor grad jeg bør planlegge hva jeg ønsker at vi skal snakke om i behandling, for at det skal bli best mulig bruk av tid. Til nå har behandleren spurt meg konkret om tiden fra forrige time, og så har samtalen bare gått og vi har snakket om ulike ting. Jeg har noen punkter med ting jeg ønsker å snakke om, men viser ikke dette frem, bare har det i bakhodet.

 

Jeg synes timene til nå har vært veldig givende, selv om det har vært veldig vanskelig. Jeg synes vi diskuterer viktige ting selv om det ikke helt er en konkret plan for timene slik jeg ser det. 

 

Jeg lurer også på om behandlere pleier å ha en viss plan for seg selv om hva som skal tas opp før timen? 

 

Jeg vil gjerne bruke timene vi har best mulig. Burde jeg da planlegge mer hva vi skal snakke om?

Madelenemie
Skrevet

Jeg lurer på i hvor stor grad jeg bør planlegge hva jeg ønsker at vi skal snakke om i behandling, for at det skal bli best mulig bruk av tid. Til nå har behandleren spurt meg konkret om tiden fra forrige time, og så har samtalen bare gått og vi har snakket om ulike ting. Jeg har noen punkter med ting jeg ønsker å snakke om, men viser ikke dette frem, bare har det i bakhodet.

 

Jeg synes timene til nå har vært veldig givende, selv om det har vært veldig vanskelig. Jeg synes vi diskuterer viktige ting selv om det ikke helt er en konkret plan for timene slik jeg ser det. 

 

Jeg lurer også på om behandlere pleier å ha en viss plan for seg selv om hva som skal tas opp før timen? 

 

Jeg vil gjerne bruke timene vi har best mulig. Burde jeg da planlegge mer hva vi skal snakke om?

Hei!

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med å, planlegge det dere skal snakke om?

 

Siden du forbereder deg er vel det viktigst.

 

Min psykiater hadde sjelden en plan, jeg vet ikke om det var fordi jeg var alltid så forberdt og lagde lange samtalelister,

men ved noen anledninger, skrev hun at jeg bestemte over timene og hva vi skulle snakke om. Jeg skjønte da at hun ikke hadde noen plan. Det reagerte jeg på, jeg syns hun burde ha en behandlerplan, men muligens hadde hun hatt det om jeg ikke var en pasient som lagde litt min egen behandling, ved å lage disse listene og høre på svarene. Jeg oppdaget dette etter mange år, nærmest på det tidspunktet da jeg begynte å gå tom for de store avgjørende spørsmål.

 

Hyggelig du syns timene er givende, men jeg skjønner at du ønsker en mer konkret plan, det ville jeg likt også, men er ikke sikker på at det er sånn systemet er.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått til en del ulike psykologer, og de har aldri hatt en plan for timene våre. De har alle spurt "Hva vil du snakke om i dag?" eller "Hvordan har den siste uken vært?" og så har vi gått derfra. Det har fungert greit, men for meg som er lærer er det litt rart, siden jeg alltid forbereder meg mye til både timer jeg har, men også til fagsamtaler/utviklingssamtaler med elever. Men jeg tror kanskje ikke psykologer lærer så mye om det å ha et mål eller en plan, det virker i alle fall på meg som om de er mest fokusert på at timene skal utfolde seg der og da. Kanskje er det bra også, jeg vet ikke helt. Jeg har ofte ønsket meg litt mer "metasamtale" med psykologen, men det er kanskje også noe vi lærere lærer mer om i vår utdanning.



Anonymous poster hash: 6bc52...77c
umakenverdt
Skrevet

Hei!

 

Jeg vet ikke helt hva du mener med å, planlegge det dere skal snakke om?

 

Siden du forbereder deg er vel det viktigst.

 

Min psykiater hadde sjelden en plan, jeg vet ikke om det var fordi jeg var alltid så forberdt og lagde lange samtalelister,

men ved noen anledninger, skrev hun at jeg bestemte over timene og hva vi skulle snakke om. Jeg skjønte da at hun ikke hadde noen plan. Det reagerte jeg på, jeg syns hun burde ha en behandlerplan, men muligens hadde hun hatt det om jeg ikke var en pasient som lagde litt min egen behandling, ved å lage disse listene og høre på svarene. Jeg oppdaget dette etter mange år, nærmest på det tidspunktet da jeg begynte å gå tom for de store avgjørende spørsmål.

 

Hyggelig du syns timene er givende, men jeg skjønner at du ønsker en mer konkret plan, det ville jeg likt også, men er ikke sikker på at det er sånn systemet er.

 

Ok, du har vel kanskje rett. Jeg forbereder meg, men gjør ikke som deg lager lange samtalelister. Jeg tenker over om det er noe bestemt jeg ønsker å ta opp, men timene til nå har mest forløpet ved at vi har snakket om litt forskjellig. Det er da jeg lurer på om jeg burde lage en tydeligere plan eller om det ikke er nødvendig eller noe som er lurt å gjøre. Slik det er nå synes jeg det er litt vanskelig å se om hun har noen plan med timene, eller om vi bare snakker om litt forskjellig.

umakenverdt
Skrevet

 

Jeg har gått til en del ulike psykologer, og de har aldri hatt en plan for timene våre. De har alle spurt "Hva vil du snakke om i dag?" eller "Hvordan har den siste uken vært?" og så har vi gått derfra. Det har fungert greit, men for meg som er lærer er det litt rart, siden jeg alltid forbereder meg mye til både timer jeg har, men også til fagsamtaler/utviklingssamtaler med elever. Men jeg tror kanskje ikke psykologer lærer så mye om det å ha et mål eller en plan, det virker i alle fall på meg som om de er mest fokusert på at timene skal utfolde seg der og da. Kanskje er det bra også, jeg vet ikke helt. Jeg har ofte ønsket meg litt mer "metasamtale" med psykologen, men det er kanskje også noe vi lærere lærer mer om i vår utdanning.

 

 

Vi har jo snakket litt om hva som er mine mål med å gå i behandling, hva jeg ønsker å oppnå. Nå er kanskje ikke min tankegang helt riktig på dette, men jeg tenker at når vi jobber mot et mål er det viktig med en plan for hvordan jeg skal nå det målet. Siden det er hun som kan dette fagfeltet burde hun vel ha en viss plan for progresjon o.l. og hva det er viktig at vi tar opp (selvsagt en som kan forandres hvis det skjer noe vi må ta opp eller jeg trenger at vi snakker om noe bestemt). Nå er det vanskelig å si om jeg har riktig syn på dette, men det er derfor jeg ønsker å drøfte hvorvidt jeg i større grad burde planlegge hva jeg ønsker at vi skal snakke om. Samtidig synes jeg det er vanskelig i og med at jeg er usikker på hva som er viktigst.

 

Dette er en psykiater, vet ikke om det gjør noen forskjell. Jeg synes det er interessant det du nevner om dine erfaringer som lærer. Mål er vel viktig tenker jeg da.

Skrevet

Vi har jo snakket litt om hva som er mine mål med å gå i behandling, hva jeg ønsker å oppnå. Nå er kanskje ikke min tankegang helt riktig på dette, men jeg tenker at når vi jobber mot et mål er det viktig med en plan for hvordan jeg skal nå det målet. Siden det er hun som kan dette fagfeltet burde hun vel ha en viss plan for progresjon o.l. og hva det er viktig at vi tar opp (selvsagt en som kan forandres hvis det skjer noe vi må ta opp eller jeg trenger at vi snakker om noe bestemt). Nå er det vanskelig å si om jeg har riktig syn på dette, men det er derfor jeg ønsker å drøfte hvorvidt jeg i større grad burde planlegge hva jeg ønsker at vi skal snakke om. Samtidig synes jeg det er vanskelig i og med at jeg er usikker på hva som er viktigst.

 

Dette er en psykiater, vet ikke om det gjør noen forskjell. Jeg synes det er interessant det du nevner om dine erfaringer som lærer. Mål er vel viktig tenker jeg da.

 

Dette er et tema som er egnet til å bli tatt opp med din psykiater. Å reflektere sammen over hvordan bruke timene er konstruktivt.

 

I noen tilfeller kan det sikkert være bra med detaljerte planer. Andre ganger tror jeg det kan virke mot sin hensikt. Dersom man sliter med kontakt med andre, så kan det være fristende å avlede med detaljerte planer slik at intet uforutsett kan komme til å skje i løpet av samtalen ;-)

umakenverdt
Skrevet

Dette er et tema som er egnet til å bli tatt opp med din psykiater. Å reflektere sammen over hvordan bruke timene er konstruktivt.

 

I noen tilfeller kan det sikkert være bra med detaljerte planer. Andre ganger tror jeg det kan virke mot sin hensikt. Dersom man sliter med kontakt med andre, så kan det være fristende å avlede med detaljerte planer slik at intet uforutsett kan komme til å skje i løpet av samtalen ;-)

 

Tihi, ja det kan vel være fristende slik som du sier også ja.. Og så er det jeg som overbeviser meg selv om at det er på grunn av at jeg vil ha mest mulig ut av tiden jeg går der.

 

Får ta det opp med henne i neste time. Synes det er frekt å spørre henne om hun har sett for seg hva vi skal snakke om i timene, eller om hun bare styrer etter det jeg tar opp?

Skrevet

Det er ikke frekt, men du viser litt mot ved å spørre :-)

umakenverdt
Skrevet

Det er ikke frekt, men du viser litt mot ved å spørre :-)

 

Huff det var det da.. Skal forsøke. Når hun er tydelig og klar mot meg burde vel jeg tørre å være det tilbake. Du tror ikke hun vil ta det som at jeg stiller spørsmålstegn ved hvordan hun gjør jobben sin? Jeg er mer nysgjerrig på hva jeg selv skal gjøre som forberedelse, og så er jeg veldig nysgjerrig på om hun mener at det er jeg som styrer hva vi snakker om. Jeg synes det er litt vanskelig å vurdere det nå.

IsabellaMaria
Skrevet

Jeg syns det hjelper å føre opp punkter å snakke om på forhånd.

Men vi med autisme har mer behov for struktur enn gjennomsnittspersonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...