Gå til innhold

Finne det noe lignende i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg følger med på det amerikanske programmet Dr Phil og har lagt merke til at mennesker med psykiske problem av ulik art blir hennvist til steder som center for Discovery og et senter som heter PNP .Disse senterene undersøker sine pasienter på alle mulige måter biologisk, hormonelt og andre ting så de får en fullstendig oversikt over hele mennesket før de starter behandling.

Finnes det noe lignende i Norge og i såfall hvor og vis ikke hvofor ikke?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Helsevesenet i USA og i Norge er svært ulikt. I USA er det i hovedsak privat. Du betaler via en dyr forsikring, og du kan velge hvor mye den skal dekke med tilsvarende premie.

I Norge er det i hovedsak offentlig noe som bl.a. innebærer at vi må prøve å bruke det felles helsebudsjettet på en måte som gir mest mulig helse for flest mulig. En "totalscreening" av alle uten at det er noen spesiell grunn som taler for det, er særdeles kostbart og gir meget liten ekstra helsegevinst. Selv en såpass fornuftig screening som stoffskifte hos pasienter som legges inn på psykiatrisk sengeavdeling gir mindre enn et funn per 1000 screeninger.

Men til ditt spørsmål:

Ja, det finnes hos enkelte private spesialistsentra dersom du er villig til å betale for det.

Skrevet

Helsevesenet i USA og i Norge er svært ulikt. I USA er det i hovedsak privat. Du betaler via en dyr forsikring, og du kan velge hvor mye den skal dekke med tilsvarende premie.

I Norge er det i hovedsak offentlig noe som bl.a. innebærer at vi må prøve å bruke det felles helsebudsjettet på en måte som gir mest mulig helse for flest mulig. En "totalscreening" av alle uten at det er noen spesiell grunn som taler for det, er særdeles kostbart og gir meget liten ekstra helsegevinst. Selv en såpass fornuftig screening som stoffskifte hos pasienter som legges inn på psykiatrisk sengeavdeling gir mindre enn et funn per 1000 screeninger.

Men til ditt spørsmål:

Ja, det finnes hos enkelte private spesialistsentra dersom du er villig til å betale for det.

Finnes det noen virkelig gode spesialistsentra på affektive lidelser i Oslo/Akershus-området du kan anbefale? 

Skrevet

Finnes det noen virkelig gode spesialistsentra på affektive lidelser i Oslo/Akershus-området du kan anbefale? 

Psykia?

Skrevet

Psykia?

Ja, nettopp.

Skrevet

Ja, nettopp.

Når vi først er inne på det NHD, hva tenker du om henne her?

http://www.emoe-psykiatri.no/

Ser at hun behersker metakognitiv terapi og i tillegg er psykiater, det er det jo ikke alle som gjør.

Skrevet

Jeg har truffet henne. Hun ga et meget solid inntrykk.

For en ren superspesialistutredning og medikamentell behandling for BP tror jeg nok Psykia er bedre, men for det videre arbeid, ikke minst det psykoterapeutiske, kan nok Moe Holstad kan være vel så god.

Skrevet

OK, tusen takk for svar.

Da vurderer jeg å fortsette med behandling der. Tror min nåværende behandler legger opp sin private praksis.

Skrevet

Ja, nettopp.

Hørt mange lovord om disse. For folk i arbeid er det veldig fint at en utredning ikke strekker seg over både 30 og 40 konsultasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Hørt mange lovord om disse. For folk i arbeid er det veldig fint at en utredning ikke strekker seg over både 30 og 40 konsultasjoner.

Er veldig fornøyd med psykia, går der selv. Koster skjorta, men er verdt det. 

Anonymous poster hash: df937...78d

Skrevet

Er veldig fornøyd med psykia, går der selv. Koster skjorta, men er verdt det.

Hva gjør deg fornøyd? Hvis du gidder å svare:)
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør deg fornøyd? Hvis du gidder å svare:)

Klart jeg gidder ;)

Er fornøyd pga at jeg ble grundig diagnostisk og fysisk utredet, noe jeg ikke har blitt tidligere i like stor grad, og at jeg fikk en medisin som virker å være riktig for meg. Mye kunnskap om medikamentell behandling der. Jeg har gått i ti år til og fra i behandling før som dessverre ikke har hatt så god effekt. Det jeg også likte var at hjemmesiden var beskrivende for klinikken slik at man vet hva man går til. Jeg hadde ikke så veldig lyst å komme til en random psykiater som ba meg legge meg på divanen og snakke om barndommen.. 

Nå håper jeg ingen tolker innlegget mitt som at jeg syns det offentlige helsevesenet er dårlig, for det mener jeg absolutt IKKE. Men det var kun medisinering jeg ville ha nå, og orket ikke vente vinter og vår for å få et tilbud.

PS. det er jeg som har svart i EEG-innlegget også, burde kanskje ha hatt et nick.. sorry. :)

Skrevet

Klart jeg gidder ;)

Er fornøyd pga at jeg ble grundig diagnostisk og fysisk utredet, noe jeg ikke har blitt tidligere i like stor grad, og at jeg fikk en medisin som virker å være riktig for meg. Mye kunnskap om medikamentell behandling der. Jeg har gått i ti år til og fra i behandling før som dessverre ikke har hatt så god effekt. Det jeg også likte var at hjemmesiden var beskrivende for klinikken slik at man vet hva man går til. Jeg hadde ikke så veldig lyst å komme til en random psykiater som ba meg legge meg på divanen og snakke om barndommen..

Nå håper jeg ingen tolker innlegget mitt som at jeg syns det offentlige helsevesenet er dårlig, for det mener jeg absolutt IKKE. Men det var kun medisinering jeg ville ha nå, og orket ikke vente vinter og vår for å få et tilbud.

PS. det er jeg som har svart i EEG-innlegget også, burde kanskje ha hatt et nick.. sorry. :)

Mange takk! Da vil jeg vurdere Psykia nøye. Kostnadene er egentlig sekundært. Jeg ser på det som en investering i fremtiden og best mulig livskvalitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...