Gå til innhold

EEG

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Følger opp en annen tråd (vedkommede som etterlyste full utredning a la Dr Phil).

Sjekket ut Psykia og ser at det skrives om EEG. Er det noen her som har tatt det? Hvordan foregår det og hva finner man ut? For meg som er bipolar ser dette veldig interessant ut.

Anonymous poster hash: 2e3ed...6b8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt EEG, der det ble funnet noe avvik men ikke epilepsi (jeg hadde langsomme bølger og noen "spikes"). På bakgrunn av dette fikk jeg stemningsstabiliserende/ antiepileptika i høy dose (epilepsidosering). Har ikke bipolar lidelse men tilbakevendende depresjon. Nevrologer (og de fleste psykiatere har jeg inntrykk av) er ikke opptatt av sånne funn men noen psykiatere mener det har relevans, slik som han som utredet meg.

Anonymous poster hash: de743...779
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter litt med å ta innover meg hvorfor jeg er som jeg er. Er det noe biologisk feil på meg, eller er det bakgrunn og oppvekst. Jeg har mye sinne og sorg knyttet til oppveksten, og tror kanskje et 'bevis' i form av noe som kan forklare at det er en feil i hjernen kan løse litt opp i dette. Det vil også hjelpe på forståelsen av hva medisinen er ment å hjelpe for, og hva jeg bør få terapi for.

Vet du noe om hvorfor nevrologer og psykiatere ikke er så opptatt av dette? Er det ikke fint å vite hvor man kan måle effekt av medisin f.eks? Man sjekker jo hjertet for å se om medisinenhjelper. Man spør jo ikke bare pasienten "hvordan han føler seg nå?".

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan foregår testen? Får du forklart funnene?

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 10.6.2015 den 16.54):

Jeg sliter litt med å ta innover meg hvorfor jeg er som jeg er. Er det noe biologisk feil på meg, eller er det bakgrunn og oppvekst. Jeg har mye sinne og sorg knyttet til oppveksten, og tror kanskje et 'bevis' i form av noe som kan forklare at det er en feil i hjernen kan løse litt opp i dette. Det vil også hjelpe på forståelsen av hva medisinen er ment å hjelpe for, og hva jeg bør få terapi for.

Vet du noe om hvorfor nevrologer og psykiatere ikke er så opptatt av dette? Er det ikke fint å vite hvor man kan måle effekt av medisin f.eks? Man sjekker jo hjertet for å se om medisinenhjelper. Man spør jo ikke bare pasienten "hvordan han føler seg nå?". Anonymous poster hash: 2e3ed...6b8

Hjertet sjekkes med EKG. EEG følger jo mye de samme prinsippene men da målet man elektrisk aktivitet i hjernen.

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 10.6.2015 den 16.55):

Hvordan foregår testen? Får du forklart funnene?

Det gjøres på et vanlig EEG laboratorium med elektroder på hodet :) Så får man en rapport fra nevrolog som har tolket funnene. I mitt tilfelle var aktiviteten beskrevet og konklusjonen var noe sånt som: "ikke sikkert patologisk, ved anfallsproblematikk kan en vurdere søvndeprivert EEG". 

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 10.6.2015 den 16.54):

Vet du noe om hvorfor nevrologer og psykiatere ikke er så opptatt av dette? Er det ikke fint å vite hvor man kan måle effekt av medisin f.eks? Man sjekker jo hjertet for å se om medisinenhjelper. Man spør jo ikke bare pasienten "hvordan han føler seg nå?".

Vet ikke hvorfor de ikke er det, men jeg prøvde å finne noe litteratur på EEG-avvik og psykisk lidelse, men det var svært lite jeg fant. Så min teori er at det er så lite kunnskap om det eller at få er opptatt av den problematikken. Og det kan jo hende også at det har liten klinisk relevans, hva vet jeg? :)

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 10.6.2015 den 17.01):

Det gjøres på et vanlig EEG laboratorium med elektroder på hodet :) Så får man en rapport fra nevrolog som har tolket funnene. I mitt tilfelle var aktiviteten beskrevet og konklusjonen var noe sånt som: "ikke sikkert patologisk, ved anfallsproblematikk kan en vurdere søvndeprivert EEG".  Anonymous poster hash: de743...779

Ok. Var det psykiater som henviste eller kan man bestille time selv? Antar det er et prisspørsmål her, men om psykiatere ikke ser poenget kan det jo være at jeg ønsker en sjekk likevel. Hvor ringer man da, egentlig..? (Oslo) Dette vet jeg lite om, kjenner jeg.

Skrevet

Er det normale eller unormale funn som eventuelt støtter opp om en BP-diagnose?

AnonymBruker
Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 10.6.2015 den 17.14):

Ok. Var det psykiater som henviste eller kan man bestille time selv? Antar det er et prisspørsmål her, men om psykiatere ikke ser poenget kan det jo være at jeg ønsker en sjekk likevel. Hvor ringer man da, egentlig..? (Oslo) Dette vet jeg lite om, kjenner jeg.

Henvist av psykiater. Jeg er ikke sikker, men tror man må ha en henvisning fra lege. Undersøkelsen ble gjort på EEG-laboratoriet i Oslo. Betalte kun egenandel for undersøkelsen. :)

AnonymBruker
Skrevet
  Janus30 skrev (På 10.6.2015 den 17.16):

Er det normale eller unormale funn som eventuelt støtter opp om en BP-diagnose?

Av det jeg har skjønt, så kan ikke sånne funn "bekrefte" noe diagnostisk (her må andre gjerne korrigere meg om noen vet noe mer), men det kan si noe om hvilke medisiner man bør ta, og hvor høyt dosert. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...