Gå til innhold

Prozac virker ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

- Virkningene på pasienter som får virkelig medisin og de som får juksemedisin er ikke særlig forskjellig, sier professor Irvin Kirsch ved universitetet i Hull.

- På grunnlag av denne studien er det liten grunn til å foreskrive antidepressiva til andre enn de sykeste pasientene der annen behandling ikke har gitt resultater, sier Kirsch.

En talsmann for selskapet Eli Lily som produserer Prozac tilbakeviser konklusjonene i undersøkelsen og sier at omfattende vitenskaplige og medisinske forsøk viser at medisinen er effektiv  mot depresjon.

Hvem skal man tro på: Uavhengige forskere eller legemiddelprodusentene selv?  :ph34r:

Anonymous poster hash: 9319e...feb
stjernestøv
Skrevet

- Virkningene på pasienter som får virkelig medisin og de som får juksemedisin er ikke særlig forskjellig, sier professor Irvin Kirsch ved universitetet i Hull.

- På grunnlag av denne studien er det liten grunn til å foreskrive antidepressiva til andre enn de sykeste pasientene der annen behandling ikke har gitt resultater, sier Kirsch.

En talsmann for selskapet Eli Lily som produserer Prozac tilbakeviser konklusjonene i undersøkelsen og sier at omfattende vitenskaplige og medisinske forsøk viser at medisinen er effektiv  mot depresjon.

Hvem skal man tro på: Uavhengige forskere eller legemiddelprodusentene selv?  :ph34r:

Må jo tro på dem som ikke tjener penger på det vel...

AnonymBruker
Skrevet

Eller man bør tro på oss som har fått et mye bedre liv av medisinen. Hos meg er det iallfall helt sikkert at det funker.

Anonymous poster hash: adb2e...6bf

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes også enkeltpersoner blant forskere som går seg vill i tankene eller har egne personlige agenda.

Jeg mener derfor at svaret verken er uavhengige enkeltforskere eller legemiddelindustrien.

Jeg tror på de offentlige helsemyndighetene som f. eks. FDA i USA og Legemiddelverket i Norge. De nedsetter grupper av de mest kompetente personer som avgjør om et legemiddel skal godkjennes eller ikke. Når et legemiddel er godkjent av offentlige myndigheter, vet jeg at det virker og at bivirkningene er vurdert opp mot virkningen.

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes også enkeltpersoner blant forskere som går seg vill i tankene eller har egne personlige agenda.

Jeg mener derfor at svaret verken er uavhengige enkeltforskere eller legemiddelindustrien.

Jeg tror på de offentlige helsemyndighetene som f. eks. FDA i USA og Legemiddelverket i Norge. De nedsetter grupper av de mest kompetente personer som avgjør om et legemiddel skal godkjennes eller ikke. Når et legemiddel er godkjent av offentlige myndigheter, vet jeg at det virker og at bivirkningene er vurdert opp mot virkningen.

"Jeg tror på de offentlige helsemyndighetene som f. eks. FDA i USA og Legemiddelverket i Norge. De nedsetter grupper av de mest kompetente personer som avgjør om et legemiddel skal godkjennes eller ikke."

Og på hvilket grunnlag tar de tar avgjørelsen på om et legemiddel skal godkjennes eller ikke? Hva/hvem påvirker deres avgjørelse? Det er vel neppe slik at hver og en av disse kompetente personene forsker på virkning(bivirkning.

Anonymous poster hash: a4409...074

Skrevet

"Jeg tror på de offentlige helsemyndighetene som f. eks. FDA i USA og Legemiddelverket i Norge. De nedsetter grupper av de mest kompetente personer som avgjør om et legemiddel skal godkjennes eller ikke."

Og på hvilket grunnlag tar de tar avgjørelsen på om et legemiddel skal godkjennes eller ikke? Hva/hvem påvirker deres avgjørelse? Det er vel neppe slik at hver og en av disse kompetente personene forsker på virkning(bivirkning.

De går gjennom den samlede vitenskapelige litteratur på området.

AnonymBruker
Skrevet

De går gjennom den samlede vitenskapelige litteratur på området.

Det er tydelig at de har unnlatt å gå gjennom de 47 kliniske forsøkene som er gjort. Det er også tydelig at det er en del forsøk som gjøres som ikke ønskes offentliggjort og da blir det selvfølgelig vanskelig for disse kompetente.

Skrevet

Det er tydelig at de har unnlatt å gå gjennom de 47 kliniske forsøkene som er gjort. Det er også tydelig at det er en del forsøk som gjøres som ikke ønskes offentliggjort og da blir det selvfølgelig vanskelig for disse kompetente.

Ja, for det MÅ selvsagt være slik at den ene personen i Hull er den som har skjønt det, mens ekspertgrupper i de fleste vestlige land IKKE har skjønt det.

Skrevet

Studien det henvises til er ca 8 år gammel, det finnes sannsynligvis mange publikasjoner av nyere dato. Jeg tror at fagfeltet ikke er enig i at effekten er såpass dårlig som denne studien viste, men det er flere studier som hevder at effekten ikke er så overbevisende som man skulle ønske.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, for det MÅ selvsagt være slik at den ene personen i Hull er den som har skjønt det, mens ekspertgrupper i de fleste vestlige land IKKE har skjønt det.

Leser disse kompentente du legger din lit til vitenskaplig forskning slik du har lest artikkelen det linkes til er det grunnlag for bekymring hehe. 

Dette er en INTERNASJONAL studie som universitetet i Hull har ledet. FORSKERE fra Storbritania, USA og Canada har deltatt i studien. Sånn er det med den saken. Så hvorfor du refererer til 1 person i Hull aner jeg ikke?

AnonymBruker
Skrevet

Studien det henvises til er ca 8 år gammel, det finnes sannsynligvis mange publikasjoner av nyere dato. Jeg tror at fagfeltet ikke er enig i at effekten er såpass dårlig som denne studien viste, men det er flere studier som hevder at effekten ikke er så overbevisende som man skulle ønske.

Jeg har lest nyere publikasjoner som hevder, slik du er inne på, at effekten ikke er så overbevisende som man skulle ønske. Allikevel ser det ut til at disse preparatene er førstevalg ved depresjoner gjengs over. Og det burde det stilles mange ??????? ved.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest nyere publikasjoner som hevder, slik du er inne på, at effekten ikke er så overbevisende som man skulle ønske. Allikevel ser det ut til at disse preparatene er førstevalg ved depresjoner gjengs over. Og det burde det stilles mange ??????? ved.

Det finnes vel ikke noe alternativ. Det er for dyrt å gi folk skikkelig behandling.

Skrevet

I dette tilfellet leste jeg ikke artikkelen, men svarte på en brukers spørsmål: Hvem skal en stole på?

Det hender ikke sjelden at en medisin som har fått godkjent markedsføringstillatelse og indikasjon får dette trukket tilbake fordi ny forskning gir nye data.

I dette tilfellet har det ikke skjedd. Det betyr at de som skal vurdere dette mener at medisinen har en såpass positiv effekt at at den fortsatt skal være på markedet. Når dette syn faller sammen med leger og pasienter sine erfaringer, blir den også solgt.

Det finnes også eksempler på medisiner som har sin offentlige godkjennelse, men der den praktiske erfaring er slik at salget har gått nesten i null. Årsaken til dette kan være at det er en forskjell på den diagnosemessig relativt "rene" gruppen de testes ut på og den virkelige pasientpopulasjon.

Det er for øvrig ingen faglig dekning for å kalle ikkefarmakologisk behandling for "skikkelig behandling" i motsetning til farmakologisk behandling. Med unntak av milde førstegangsdepresjoner vil alle andre depresjoner behandles best og mest effektivt med en kombinasjon av antidepressiva og kognitiv terapi.    - Og dette er særdeles viktig. Rask og aggressiv behandling til remisjon (frisk) er det viktigste en kan gjøre for å hindre at pasienten får stadige tilbakefall av sykdommen.

Skrevet

Man skal ihvertfall ikke stole på Kirsch. Først sier han at medisinen ikke fungerer og så sier han at på grunn av den manglende effekten så er det ingen grunn til å gi disse medisinene til andre enn tungt deprimerte :o  Så da funker medisinene da eller?????

Skrevet

Man skal ihvertfall ikke stole på Kirsch. Først sier han at medisinen ikke fungerer og så sier han at på grunn av den manglende effekten så er det ingen grunn til å gi disse medisinene til andre enn tungt deprimerte :o  Så da funker medisinene da eller?????

Det er slik for de aller fleste sykdommer og behandlinger at det er lettere å vise en klar positiv forskjell på  de alvorligst syke enn på de meget mildt syke.

Det er sannsynligvis mye lettere å finne et regime som forbedrer ditt og mitt oksygenopptak med 20% fra dagens nivå enn det er å gjøre tilsvarende med Petter Northug og Marit Bjørgen.

Skrevet

Det er slik for de aller fleste sykdommer og behandlinger at det er lettere å vise en klar positiv forskjell på  de alvorligst syke enn på de meget mildt syke.

Det er sannsynligvis mye lettere å finne et regime som forbedrer ditt og mitt oksygenopptak med 20% fra dagens nivå enn det er å gjøre tilsvarende med Petter Northug og Marit Bjørgen.

Hææ....kaller du meg dårlig trent???? :P

Enig med deg i det, men da har jo medisinene en effekt ;)

Skrevet

Beklager - du er sikkert topptrent :-)

Ja, medisinen har absolutt effekt. Det denne gruppen prøver å si, er at de mener effekten på milde depresjoner er mindre enn det som opprinnelig ble hevdet.

Skrevet (endret)

SSRI hjelper nok mange, man langt fra alle.

“while many people may benefit from antidepressant treatment (although most of them to a degree that is not clinically significant), about 1 in 4 are made worse.”

http://healthland.time.com/2012/01/18/new-research-on-the-antidepressant-versus-placebo-debate/

Det at 1/4 blir dårligere trekker nok snittet ned.

Endret av gråstein
Skrevet

Beklager - du er sikkert topptrent :-)

Ja, medisinen har absolutt effekt. Det denne gruppen prøver å si, er at de mener effekten på milde depresjoner er mindre enn det som opprinnelig ble hevdet.

Haha...ja, skikkelig topptrent, til å late meg på fjellet :P

Aha....jeg trodde de mente at det ikke hadde noen effekt i det hele tatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...