Gå til innhold

Prozac virker ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

SSRI hjelper nok mange, man langt fra alle.

“while many people may benefit from antidepressant treatment (although most of them to a degree that is not clinically significant), about 1 in 4 are made worse.”

http://healthland.time.com/2012/01/18/new-research-on-the-antidepressant-versus-placebo-debate/

Det at 1/4 blir dårligere trekker nok snittet ned.

Men ingen medisiner hjelper alle. Allergimedisiner f.eks. Eneste medisinen som hjelper meg litt er Aerius, mens andre jeg kjenner fungerer fint på Zyrtec. Noen kan ta en pille og bli symptomfri, jeg blir bare bittelitt bedre. Men at de knapt fungerer på meg betyr jo ikke at de ikke fungerer på andre.

Skrevet (endret)

Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å generalisere fra enkeltstudier, og ikke minst ut fra hva enkeltpersoner mener og erfarer.

Det jeg tror er viktig å huske på, er hvordan depresjoner kan skyldes mange ulike signalsystemer i hjernen. Forsøker en lege å behandle en depresjon som primært skyldes dårlig dopaminerg funksjon med SSRI (foruten høy dose Zoloft), så er det åpenbart at depresjonen blir verre (mer apati, manglende initiativ, osv). På samme måte, dersom en depresjon som skyldes dårlig serotonerg funksjon med Wellbutrin, så blir resultatet kraftig forverret angst og ingen respons på medisinene. Oppi dette har man også bipolare lidelser som jo skal behandles annerledes igjen.

Heldigvis har vi psykiatere som har kunnskapen om hvilke signalsystemer som skaper ulike symptomer. Derfor mener jeg; har du en moderat eller alvorlig depresjon som ikke fastlegen greier å behandle, så oppsøk en spesialist! Metoden med at 10 mg Cipralex fits all, er ganske skummel.

Synes denne artikkelen er kjempebra:

http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/depression/

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Det jeg tror er viktig å huske på, er hvordan depresjoner kan skyldes mange ulike signalsystemer i hjernen. Forsøker en lege å behandle en depresjon som primært skyldes dårlig dopaminerg funksjon med SSRI (foruten høy dose Zoloft), så er det åpenbart at depresjonen blir verre (mer apati, manglende initiativ, osv). På samme måte, dersom en depresjon som skyldes dårlig serotonerg funksjon med Wellbutrin, så blir resultatet kraftig forverret angst og ingen respons på medisinene. Oppi dette har man også bipolare lidelser som jo skal behandles annerledes igjen.

Jeg tror behandling av depresjon/angst er langt mer komplisert enn bare å måle div. signalstoffer og medisinere deretter.

Skrevet

Jeg tror behandling av depresjon/angst er langt mer komplisert enn bare å måle div. signalstoffer og medisinere deretter.

Det er klart, men nå handlet jo tråden om medikamenter. 

Skrevet

Prozac virker som bare faen

Sendte meg rett på lukket avd med mani

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...