Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Registrerte her på tv at det ble sagt av sjefen for attføringen (tror han var det) at en blir syk av å gå lenger en 2,3 år på arbeidsattføring.

Det er vel kanskje en forskjell her på attføring pga av en utredning angående helsa, og det å komme på en arbeidsattføting?

Eller har det noe vesentlig betydning ?

Er en ikke på attføring for nettopp at en syk, eller pga. Av helsmessige årsaker er på attføring?

IsabellaMaria
Skrevet

Folk på attføring ER syke når de begynner, så sånn sett blir man ikke syk av å gå der i 2 år

Det var en klumsete uttalelse, men jeg tror kanskje sjefen mente at desto lengre man går på attføring, desto vanskeligere blir det å komme tilbake i det vanlige arbeidslivet.

Skrevet

Ja kanskje det. Men hvorfor tror man at det fleste ønsker å komme ut i en vanlig jobb for å føle seg frisk og verdifull ?

Madelenemie
Skrevet

Registrerte her på tv at det ble sagt av sjefen for attføringen (tror han var det) at en blir syk av å gå lenger en 2,3 år på arbeidsattføring.

Det er vel kanskje en forskjell her på attføring pga av en utredning angående helsa, og det å komme på en arbeidsattføting?

Er en ikke på attføring for nettopp at en syk, eller pga. Av helsmessige årsaker er på attføring?

Hei!

Jeg tror man kan bli lat av å gå på attføring, og videre syk,

Videre favner tydeligvis attføring veldig mange som er så syke at de senere vil gå rett over på uføretrygd,

kanskje burde man hatt andre muligheter, tiltak, for mennesker med uansett realtistisk dårlige muligheter for å komme i jobb.

Ja kanskje det. Men hvorfor tror man at det fleste ønsker å komme ut i en vanlig jobb for å føle seg frisk og verdifull ?

For meg er det et grunnleggende ønske å komme ut i en vanlig jobb, fordi jeg da føler jeg bidrar til fellesskapet, og ikke snylter.

At det er lite tilrettelegging for oss med autisme i studiesammenheng, samt få tilrettelagte arbedsplasser for oss med såpass utpregede autismevansker at vi trenger tilttelegging, gjør det likevel leit vanskelig.

Jeg har mer enn nok å gjøre, men det er vitkig for meg å føle at jeg bidrar utover min egen familie, selv om andre ikke ser det sånn, så jeg tror dette er mye et ønske man utvikler i vår kultur pga av mange og ulike mekanismer som påvirker oss.

Skrevet

Man blir dårligere fordi man blir behandlet som en dritt av NAV.

AnonymBruker
Skrevet

Dette blir kanskje litt misvisende. Det er ingen stønad som heter attføring lenger, attføringstønad, rehabiliteringsstønad og tidsbegrenset uførestønad ble i mars 2010 omgjort til arbeidsavklaringspenger. Det vil si at alle både de som får behandling og de som er i arbeidsrettede tiltak har samme ytelse ( kap. 11 i folketrygdloven).

Attføringsbegrepet er på vei bort fra folketrygden, nå er det arbeidsrettede tiltak loven setter som vilkår. Det skilles imidlertid ikke mellom de som har behov for kun behandling og de som har behov for arbeidsrettede tiltak for å komme tilbake til arbeidslivet igjen etter sykdom. Det er imidlertid et vilkår får retten til denne ytelsen at inntektsevnen er nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte. 

(Jeg har ikke sett innslaget, men vil anta at det var en litt uheldig måte å formulere seg på.)

Anonymous poster hash: ed793...d43

Skrevet (endret)

Nesten alt er lagt opp til at du må ha fulført videre skolegang for å komme ut i en normal jobb der du blir ansatt hos noen, hvis ikke, så blir det tilrettlagt arbeid. Hva med dem som finner på ting selv ? Noen kan sette i gang tng selv også. Er ikke det normal jobb ? Hva er normal jobb egentlig ?

Endret av FGT
Skrevet

Nesten alt er lagt opp til at du må ha fulført videre skolegang for å komme ut i en normal jobb der du blir ansatt hos noen, hvis ikke, så blir det tilrettlagt arbeid. Hva med dem som finner på ting selv ? Noen kan sette i gang tng selv også. Er ikke det normal jobb ? Hva er normal jobb egentlig ?

Dette forstod jeg ingen ting av...

Skrevet

Dette forstod jeg ingen ting av...

Hva da ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...