Gå til innhold

Er gjentatte hallusinasjoner et sykdoms tegn (har ingen kronisk lidelse)

Anbefalte innlegg

Mammaogektefelle
Skrevet

Hei

Jeg går i terapi grunnet en vanskelig oppvekst. Etter et par år i terapi fikk jeg diagnosen ptsd. Bortsett fra disse påtrengende bildene (som er vonde og plagsomme) føler jeg meg ellers helt frisk, og blir beskrevet som både utadvendt, positiv og sosial. Er gift, har tre barn og jobber nesten fullt med økonomi og regnskap.

Nå nærmer jeg meg fire år med ukentlige terapitimer, og siste året har jeg begynt å se syner. De kommer som oftest i terapirommet, men jeg har også hatt noen utenfor. Som ofteste ser jeg grå prikker som minner om støvskyer. Disse grå prikkene kan jeg også se utenfor terapirommet. Inne hos psykologen kan jeg få andre bilder; f.eks se at klærne til psykologen forandrer form og farge, jeg kan se ansikter i gulvet og at gulvet beveger seg. Jeg skjønner alltid at synene kun er syner, men det er plagsomt/skremmende likevel. Synene kommer når jeg er redd/nervøs/usikker. Min mor er paranoid schizofren, og vi har mange i familien på min mors side som er alvorlig psykisk syke. Terapien, som startet for fire år siden, er mitt første og eneste møte med psykiatrien. Jeg husket svært lite fra min barndom før jeg startet i terapi, og følte meg av den grunn ganske normal:)

Psykologen har forsøkt å berolige meg med at disse hallusinasjonene (som han kaller det) kun er en del av ptsd bildet mitt. Dessverre klarer jeg ikke helt å slå meg til ro med det. Frykten for å bli slik som min mor er stor... Mor har hallusinert og hatt vrangforestillinger så lenge jeg kan huske, og for meg var det "normalt". Hun var alenemor, men hadde likevel hovedomsorgen for oss barn. Mor fikk hverken medisiner eller noen form for oppfølging så psykosen fikk blomstre fritt. Etter utallige terapitimer husker jeg nå at det til tider opplevdes svært skremmende.

Det jeg lurer på er om du tenker at synene mine/hallusinasjonene burde blitt tatt mer alvorlig?

Er det "farlig" at de vanskelige temaene i terapien gjør at jeg ser syner? (Vil det kunne utløse schizofreni?)

Er det at jeg det siste året har sett mer og mer syner hos psykologen (også utenfor, men da ser jeg som sagt kun grå prikker) et tegn på at jeg blir sykere ?

Psykologen min er både flink og tålmodig, men jeg må likevel forhøre meg enda et sted og forhåpentligvis få mer ro inni meg.

Mvh ektefelle og mor til tre

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er ening med psykologen din. Dette er en del av din PTSD og aktiveres når dere snakker om følelsesmessig vanskelige tema. Dette kalles pseudohallusinasjoner (falske hallusinasjoner), er vanlig ved PTSD, responderer ikke på medisiner, og har ingenting med psykose å gjøre :-)

Mammaogektefelle
Skrevet

Jeg er ening med psykologen din. Dette er en del av din PTSD og aktiveres når dere snakker om følelsesmessig vanskelige tema. Dette kalles psudohallusinasjoner (falske hallusinasjoner), er vanlig ved PTSD, responderer ikke på medisiner, og har ingenting med psykose å gjøre :-)

Mammaogektefelle
Skrevet

Tusen takk for svar. Nå ble jeg lettet og glad:) Veldig fint å få et navn på det.

Mvh mammaogektefelle

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...