Gå til innhold

Å ta seg "sammen".

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg merker att jeg ofte tenker, ta deg sammen, om mennesker jeg har blitt kjent med. Jeg er like fordomsfull som folk utenfor psyk. er.

Hvem kan ta seg sammen, og  hvem kan ikke? Er alt lidelser? Eller er det meste å ta seg sammen?

Hva om man ikke kan? Også leser du om dem noen år senere, så har de hengt seg? Merkelig. Jeg tenkte "ta deg sammen"...

Angst er ikke noen lett psykisk lidelse, det er det værste som er. Depresjon likeså. Men de med depresjon tenker iallefall er jeg ikke "gal", mens de med tidligere psykoser tenker jeg er iallefall ikke deprimert...

Evnt tenker de att de andre har det lettere, eller att de har det værst..

Angsten er i grunn det værste. Den finnes i alle lidelser...

Endret av Inner self
Skrevet

Jeg merker att jeg ofte tenker, ta deg sammen, om mennesker jeg har blitt kjent med. Jeg er like fordomsfull som folk utenfor psyk. er.

Hvem kan ta seg sammen, og  hvem kan ikke? Er alt lidelser? Eller er det meste å ta seg sammen?

Hva om man ikke kan? Også leser du om dem noen år senere, så har de hengt seg? Merkelig. Jeg tenkte "ta deg sammen"...

Angst er ikke noen lett psykisk lidelse, det er det værste som er. Depresjon likeså. Men de med depresjon tenker iallefall er jeg ikke "gal", mens de med tidligere psykoser tenker jeg er iallefall ikke deprimert...

Evnt tenker de att de andre har det lettere, eller att de har det værst..

Angsten er i grunn det værste. Den finnes i alle lidelser...

Depresjon er verre. Med angst har man vel troen på at det kan bli bedre i morgen.

Skrevet

- Tror ikke man kan generalisere hva som er verst. En type problematikk arter seg alltid ulikt for ulike individer. Det er også ulike måter å reagere på dem... ta f.eks. stemmehøring, det er ikke alle som har problemer med det. Noen syns det er fint. Da er det selvsagt ikke schizofreni vi snakker om, men det illustrerer litt av problemet med å dele opp problemer i ulike grupper og så rangere dem.

- Stor variasjon på hva ulike mennesker tenker om hverandre, og ulike tema som gjelder en selv eller andre. F.eks. hvis man er akademisk flink med en praktisk kløne, vil de som har det motsatt kanskje nedvurdere en litt. Men mange overvurderer andre.

- Det er etter min mening kulturelt sett en kunstig inndeling av hva som tilhører noe en kan bruke viljen på, og hva som ikke har noe med vilje å gjøre. Det er helt greit å ha sine meninger om dette, men jeg mener at man ikke kan finne noen slags bevis for at det er slik eller slik. Når fri vilje i det hele tatt er vanskelig å inkorperere i vitenskap i utgangspunktet. Og det er jo det vi må snakke om - hva som kan vites noe om. Det er mange saker man ikke kan vite noe om man må ta et standpunkt i forhold til, fordi det er nødvendig å handle/bestemme noe, men jeg liker ikke at ens meninger på dette plan blir fremstilt som "sånn er det", selv om det kulturelt sett kanskje er mange som deler ditt syn. Fri vilje er dessuten ikke bevist vitenskapelig... mens genetikkens betydning er stadfestet gang på gang gjennom sikkert 200 år.

Gjest Gargamel
Skrevet

"Fri vilje" er bare et begrep vi bruker om de valgene den bevisste delen av hjernen tar, mener jeg.

Den delen av hjernen klarer f.eks å få meg til å stå opp selv om jeg de primitive delene av hjernen vil sove videre. Det kaller jeg å "ta seg sammen". Det gjør de fleste (kanskje alle) hele tiden.

Jeg tror ikke det er tilstrekkelig å "ta seg sammen" hvis man er psykisk syk, og jeg opplever ikke at mange mener det. Tanken kan poppe opp fordi noen psykisk syke oppfører seg litt sånn som man selv ville gjort om man tok bort selvdisiplinen: Utagerende, passive, sover lenge, spiser mye, drikker mye etc.

(Jeg vet jeg stikker hånden i et vepsebol, men satser på at dere legger godviljen til)

Skrevet

Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er tilstrekkelig å ta seg sammen, men at det så avgjort er nødvendig å gjøre det i den grad man klarer.

Jeg synes også begrepet er mest egnet til å bli anvendt i forhold til en selv, og mindre egnet til å moralisere over andre - men så finnes det og noen situasjoner hvor andre abdiserer fra sin voksne del, og da er det ikke gitt at jeg klarer å avstå fra å moralisere.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med dette begrepet mener jeg at en lar fornuften seire over lysten og utfører en handling som er hensiktsmessig selv om den medfører ubehag eller ulyst.

I all hovedsak kan en "ta seg sammen" når det gjelder handlinger - ikke følelser og tanker.

En deprimert kan ikke ta seg sammen og bli glad eller få initiativ, men en kan likevel stå opp, lage frokost, hente posten osv.

En person med angst kan ikke ta seg sammen og ikke ha angst, men en kan gjøre handlinger som trigger angsten som å gå på foreldremøte eller handle i butikken.

Det er helt nødvendig for å ha en god funksjon at en har evnen til å ta seg sammen. Det er utenkelig at alt en trenger å gjøre i livet skal være lystbetont.

Skrevet

I dag er jeg gjennomsliten, men må ta meg sammen fordi jeg får besøk i helgen. Tenker på at jeg må være i god form så hun får det hyggelig, men blir bare sliten av å tenke på at hun skal ha det fint mens hun er her. Jeg har så mye angst, men jeg kan bare være den jeg er, angsten får bare komme, men som regel går det bedre når jeg får fokus på noe annet.

Jeg skal kjøre på det ekstra giret jeg har, og det blir sikkert koselig.

Dessuten skal jeg sette grenser. Jeg akter ikke å være hjemmefra mer enn 7 timer pga. katten. Alle sier at katten klarer seg selv. Det gjør den, men den er inne hele dagen og kjeder seg. Har man et dyr så er det førsteprioritet. Sånn er det for meg. Er ikke det greit å si ifra om det, hvis det skulle bli sånn at hun har lyst å gå rett på byen etter shopping i dag?

Dette ble sikkert er rart og rotete innlegg.

Skrevet (endret)

Jeg synes at "bare å ta seg sammen" har blitt en klisje på DOL på linje med "en trippel dose SSRI" og "men men, bare noe jeg tenkte på".

Jeg tenker at man ikke skal bruke en psykisk lidelse som alibi for å gjøre uhensiktsmessige ting. En autist trenger ikke fremstå som en drittsekk*, en person med angst trenger ikke unngå alt han er redd for og en deprimert person trenger ikke ligge i senga hele dagen. Noen med narssissistisk PF eller AS PF trenger ikke slå ned folk eller klikke. Sånn sett må man "ta seg sammen" for å ikke gjøre uhensiktsmessige ting.

Med * mente jeg: Kjenner en som er autist. Vedkommende svarer ytterst direkte og uhøflig på ting. F.eks: "Hvordan smakte maten?" - "Den var jævlig!" - Man kan vel lære seg folkeskikk selv om man er autist, kan man ikke?

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Jeg tenker at man ikke skal bruke en psykisk lidelse som alibi for å gjøre uhensiktsmessige ting. En autist trenger ikke fremstå som en drittsekk*, en person med angst trenger ikke unngå alt han er redd for og en deprimert person trenger ikke ligge i senga hele dagen. Noen med narssissistisk PF eller AS PF trenger ikke slå ned folk eller klikke. Sånn sett må man "ta seg sammen" for å ikke gjøre uhensiktsmessige ting.

Enig i at mange (inkludert meg selv) har (viljemessig) forbedringspotensiale (som alle andre mennesker, syke som friske), men er det ikke egentlig sånn at fungerer man helt normalt, så er man ikke psyk? Jeg trodde "sykdom" betydde en "dysfunksjon" i et "organ".

Skrevet

Enig i at mange (inkludert meg selv) har (viljemessig) forbedringspotensiale (som alle andre mennesker, syke som friske), men er det ikke egentlig sånn at fungerer man helt normalt, så er man ikke psyk? Jeg trodde "sykdom" betydde en "dysfunksjon" i et "organ".

Jo, det er jo glidende overganger selvsagt.

Men poenget mitt er at man ikke bare kan strekke hendene i været og si "jeg er syk, derfor gjør jeg sånn".

En del av det å bli frisk er jo å handle så normalt som mulig.

stjernestøv
Skrevet

Men poenget mitt er at man ikke bare kan strekke hendene i været og si "jeg er syk, derfor gjør jeg sånn".

Hva om man aldri blir frisk? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at "bare å ta seg sammen" har blitt en klisje på DOL på linje med "en trippel dose SSRI" og "men men, bare noe jeg tenkte på".

Med * mente jeg: Kjenner en som er autist. Vedkommende svarer ytterst direkte og uhøflig på ting. F.eks: "Hvordan smakte maten?" - "Den var jævlig!" - Man kan vel lære seg folkeskikk selv om man er autist, kan man ikke?

Jeg tror flesteparten prøver å ta seg sammen i varierende grad. Men enkelte ganger kan en også gjøre uhensiktsmessige og eller destruktive ting som ingen andre merker, for å unngå å skape utrivelig stemning for andre.

Anonymous poster hash: 9185b...de4

Skrevet

Mange psykiske lidelser går mye på valg/handlinger i seg selv. Selvskading/selvmord, det er vilje. Diagnosen antisosial personlighetsforstyrrelse går stort sett kun ut på valg vedkommende gjør. Unnvikelse i forbindelse med angst, det er vilje - det er flere ganger på forumet illustrert med at pasienten hadde gått ut av huset om noen stod med en pistol og truet en ut.

Pga. at latskap/umoral skyldes vilje, og selvmord og anorektisk faste skyldes vilje, så syns jeg ikke det gir mening å diskutere dette (vilje) i forhold til moral/etikk ved sykdom. Vi må tenke ut nye angrepsvinkler for debatten, nye begreper.

Det er faktisk et valg man tar, å sulte seg til døde, selv om det opplagt er utrolig alvorlig og skadelig sykdom.

Dette handler ikke om vilje / ikke vilje. Nøyaktig hva det handler om kan kanskje frosken svare på, jeg tror hun er best kvalifisert til å svare på dette her på forumet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...