Gå til innhold

Å være positiv - en viktig endringsfaktor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en endre på tankegangen (og dermed også humør og livskvalitet) bare ved å bestemme seg for å være positiv (og ikke la negative tanker få dominere)?

Ikke ved å være overdrevent og "falskt" positiv (og heller ikke skyve unna/fortrenge), men å på denne måten ta mer kontroll over humør, usikkerhet og bekymringer?

AnonymBruker
Skrevet

Kan en endre på tankegangen (og dermed også humør og livskvalitet) bare ved å bestemme seg for å være positiv (og ikke la negative tanker få dominere)?

Ikke ved å være overdrevent og "falskt" positiv (og heller ikke skyve unna/fortrenge), men å på denne måten ta mer kontroll over humør, usikkerhet og bekymringer?

I teorien. Ja. I praksis får ikke jeg det til. Du har ingenting å tape på det.

Jeg tror det er veldig forskjellig. Er du lettere nedstemt kan det hjelpe å fokusere positivt. Er du alvorlig deprimert er det betraktelig mye vanskeligere å fokusere positivt. Men i lengden har du det klart best hvis du klarer å trene deg til å tenke mer positivt i alle situasjoner. Gjør noe med det du kan gjøre noe med, og lær deg å leve med det du ikke kan gjøre noe med.

Anonymous poster hash: fbed6...57c

AnonymBruker
Skrevet

Det å tenke positivt, hva er det? Jeg mener at det ikke er bare å "ta seg sammen" og tenke positivt.

I forhold til andre mennesker og relasjoner så kan det lønne seg å stoppe opp dersom der blir sagt noe som sårer deg. Hva kan hensikten hos være? Det finnes mange alternativer. Ved å øve seg på å tenke alternativt og ulike muligheter gang på gang, så kan man endre "stiene" i hjernen. Det vil etterhvert motvirke krisereaksjon. En får et mer balansert syn. Men det krever gard trening, gjerne i samarbeid med "kognitiv" spesialist.

Vet ikke i hvilken grad du har problemer med dette. Det var bare en tanke.

Anonymous poster hash: 7ed7e...0f3

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Denne "direkte" metoden tror jeg er vanskelig å gjennomføre. Derimot vil en "indirekte" metode slik en bruker i kognitiv terapi føre frem.

Jeg kan gjenta et eksempel her: Du sender en SMS til en venn og det drøyer med svar.

Hvis du har en tilbøyelighet til å bli støtt/krenket/forurettet av dette, kan du klare å ødelegge mange gode dager for deg selv.

Hvis du derimot, før du agerer med følelser, prøver å finne ulike forklaringer til at du ikke får raskt svar, vil du sannsynligvis finne ut at forklaringen "han synes ikke jeg er så viktig at jeg fortjener et raskt svar" kommer langt ned på listen over mulige forklaringer. Dette fører igjen til at du fortsatt kan ha en fin dag.

Hvis du i tillegg klare å stille deg spørsmålet om dette er en stor sak eller en bagatell, har du kommet langt :-)

Jeg har lagt merke til gjennom år, at mange negative mennesker er negative både fordi de har automatiske tanker som tolker det meste negativt, og at de ikke har evne til å skille viktige saker fra bagateller.

Om en får eller ikke får "likes" på FB er det jeg definerer som en bagatell.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Før trodde jeg det gikk,

nå er jeg mer usikker, jeg har erfart at jeg er født ganske positiv og bekymringsfri, til tross for både egne medfødte vansker og dårlig oppvekst.

En del andre mennesker har jeg oppdaget er "kronisk negative, pessimistiske" osv..( i ulik grad) .ofte uavehengig av om de har reelle eller ikke reelle vansker på ulike områder, og størrelsen på disse. Som om det negative sitter fast i dem selv når de har det fint, de liksom bare venter på at alt blir dårlig igjen. Og når de har det dårlig, har de glemt hvor fint livet stort sett er selv om man har vansker av ulike slag.

Jeg lurer på om det ikke er mer genetikk her enn man tror.

Kanskje kan man få en forbedring...men personligheten tror jeg ikke sånn helt grunnleggende egentlig kan endres.

AnonymBruker
Skrevet

Denne "direkte" metoden tror jeg er vanskelig å gjennomføre. Derimot vil en "indirekte" metode slik en bruker i kognitiv terapi føre frem.

Jeg kan gjenta et eksempel her: Du sender en SMS til en venn og det drøyer med svar.

Hvis du har en tilbøyelighet til å bli støtt/krenket/forurettet av dette, kan du klare å ødelegge mange gode dager for deg selv.

Hvis du derimot, før du agerer med følelser, prøver å finne ulike forklaringer til at du ikke får raskt svar, vil du sannsynligvis finne ut at forklaringen "han synes ikke jeg er så viktig at jeg fortjener et raskt svar" kommer langt ned på listen over mulige forklaringer. Dette fører igjen til at du fortsatt kan ha en fin dag.

Hvis du i tillegg klare å stille deg spørsmålet om dette er en stor sak eller en bagatell, har du kommet langt :-)

Jeg har lagt merke til gjennom år, at mange negative mennesker er negative både fordi de har automatiske tanker som tolker det meste negativt, og at de ikke har evne til å skille viktige saker fra bagateller.

Jeg må innrømme st jeg setter pris på likes på facebook, men har ennå ikke noe videre problemer med det. Men jeg har nok av problemer på andre områder.

Når fornuften sier en ting og følelsene noe helt annet, så hjelper det lite å tenke slik du skriver. Det er stort sett ikke fornuften jeg har de største problemene med. Enkelte ganger kan jeg være helt klar over hvordan det er. Men følelsene sier likevel noe helt annet.

stjernestøv
Skrevet

Det går vel an å tenke positivt ved å endre fokus, men jeg har nesten gitt opp å tenke positivt om alt. Går det an? Virker som noen får det til, spesielt innen alternativ bevegelsen. Det er jo en mening med alt, og ting vil gå bra til slutt. Tror ikke jeg klarer det, det beste er vel å finne gleder i hverdagen. Da får man jo positive tanker om det. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Når fornuften sier en ting og følelsene noe helt annet, så hjelper det lite å tenke slik du skriver. Det er stort sett ikke fornuften jeg har de største problemene med. Enkelte ganger kan jeg være helt klar over hvordan det er. Men følelsene sier likevel noe helt annet.

Det er helt korrekt at dette ikke er lett, og det er ikke gjort "over natta". Men om en arbeider målbevisst med seg selv og sin egen tenkemåte over en del måneder, vil jeg garantere at det kommer til en positiv utvikling der også følelsene endres i positiv retning.

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt korrekt at dette ikke er lett, og det er ikke gjort "over natta". Men om en arbeider målbevisst med seg selv og sin egen tenkemåte over en del måneder, vil jeg garantere at det kommer til en positiv utvikling der også følelsene endres i positiv retning.

Jeg vet dere mener det, men jeg forstår ikke hvordan jeg kan jobbe med tankene. Jeg vil ikke si jeg går og tenker negativt når jeg er i gode perioder. Men jeg er sårbar for kritikk. Redd for å bli mislikt. Det er vel alt som berører selvfølelsen. Da kan jeg gå rett i kjelleren selv om fornuften min sier jeg ikke har grunn til det. Det skal likevel litt mer til for at jeg faller ned i gode perioder enn det er i dårlige.

Skrevet

Jeg vet dere mener det, men jeg forstår ikke hvordan jeg kan jobbe med tankene. Jeg vil ikke si jeg går og tenker negativt når jeg er i gode perioder. Men jeg er sårbar for kritikk. Redd for å bli mislikt. Det er vel alt som berører selvfølelsen. Da kan jeg gå rett i kjelleren selv om fornuften min sier jeg ikke har grunn til det. Det skal likevel litt mer til for at jeg faller ned i gode perioder enn det er i dårlige.Anonymous poster hash: fbed6...57c

Å jobbe med tankene kan være å være bevisst på ens negative reaksjoner og tanker i ulike situasjoner, og erstatte disste med alternative tanker slik som nhd skriver i sitt eks om sms - når en er midt oppi en slik situasjon. Dette må gjentas og gjentas. Til slutt får du det bedre - også fordi følelsene endres :)

AnonymBruker
Skrevet

Å jobbe med tankene kan være å være bevisst på ens negative reaksjoner og tanker i ulike situasjoner, og erstatte disste med alternative tanker slik som nhd skriver i sitt eks om sms - når en er midt oppi en slik situasjon. Dette må gjentas og gjentas. Til slutt får du det bedre - også fordi følelsene endres :)

Jeg prøver å være positiv og jeg prøver å tenke positivt. Ikke alltid jeg klarer det. Men opplever jeg ting som berører selvfølelse og selvtillitt så får jeg problemer selv om jeg vet at jeg ikke har grunn til det. Selv om jeg tenker slik NHD skriver. Jeg vet ikke om det har like mye effekt på alle og på alt. Men reaksjonene mine variere fra å gå i kjelleren av hver minste ting, til å raskt klare å riste av meg ubehaget. Men det varierer mest ut fra hvordan psyken er ellers.

Skrevet

Jeg vil bare si at det å ha fokus på dette har hjulpet meg mye i det siste. Jeg føler at jeg har hatt fremgang med denne måten. Når de negative tankene kommer, så minner jeg meg selv på at jeg må tenke positivt, og så jobber jeg med tankene slik du beskriver.

Anbefales virkelig :) i hvertfall skal jeg fortsette å jobbe med meg selv på denne måten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...