Gå til innhold

NHD: psykiske plager + kortisol

Anbefalte innlegg

MariMariMari
Skrevet

Hei

Vet du om det er forsket noe på sammenhengen mellom kortisolverdier og depresjon.

Jeg vet at depresjon kan gi forhøyede kortisolverdier, men kan det også være motsatt?

Eventuelt at depresjon gir forhøyede kortisolverdier som ikke går ned når depresjonen blir bedre, og dermed opprettholder en slags sårbarhet?

`Grunnen til at jeg spør er at jeg har vært plaget med depresjon noen måender nå (tilbakevendende)

Jeg har fått målt forhøyede kortisolverdier, særlig om morgenen.

I forbindelse med dette tok jeg en supresjonstest med deksamethason som skal få kroppen til å produsere mindre kortisol.

Det rare er at bare timer etter jeg hadde tatt deksamethason så følte jeg meg mye roligere psykisk, samt fikk mere energi og mindre indre uro.

Dette varte tre dager, før jeg igjen ble urolig. Sjekket virketiden for deksamethason og den var 48-96 timer.

Det var så fint å føle seg bedre igjen.

Tror du dette var tilfeldig, eller kan kortisol ha noe å si for psyken?

Har nesten lyst å prøve dexamethason igjen for å se om jeg får samme virkning.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De jeg begynte i psykiatrien, var det mye skriving om dexametasjonsupresjonstest. Etter 10-15 år uten sikre funn sluttet jeg å lese om det.

Kortisol er et stresshormon, og siden depresjon helt klart kan oppleves som en stressor, er det ikke rart at en deprimert kan ha forhøyet kortisol.

Primær forhøyede kortisonverdier finner en ved cushing syndrom. Blant de symptomer en da kan få er økt trøttbarhet (fatigue) og depresjon.

Det er ikke utenkelig at dexametason hos noen kan ha forbigående antidepressiv effekt, men jeg har aldri hørt dette nevnt som en behandlingsmulighet.  Jeg har derfor liten tro på at dette er veien å gå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...