Gå til innhold

Selo-Zok og forverring av depresjon

Anbefalte innlegg

Jeg mener at jeg har blitt tung, deprimert og initiativløs av Selo-Zok som jeg har fått mot høyt blodtrykk. Det skal sies at jeg har depresjon fra før som behandles med 10 mg Cipralex. Om jeg ikke tar Selo-Zok, blir jeg bedre av depresjonen. Noen flere som har erfaring med dette? Er det andre blodtrykksmedisiner en kan ta som ikke har denne "bivirkningen?"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/406184-selo-zok-og-forverring-av-depresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar du Selozok mot høyt blodtrykk, så finnes det en masse alternativer.

Tar du Selozok fordi du trenger en betablokker spesifikt, så er Atenolol (Tenormin) vannløselig og krysser ikke over til hjernen. Da er den bedre.

Fettløselige betablokkere (Selozok og i enda større grad Pranolol) har denne mulige bivirkningen. Du er ikke den første som opplever den. Årsaken er at blokkade av (nor-)adrenalin som er betablokkerens effekt, kan føre til energiløshet og depresjon når det skjer i hjernen. Når det skjer i resten av kroppen gir det lavere puls og blodtrykk, som jo er hensikten.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker

Tar du Selozok mot høyt blodtrykk, så finnes det en masse alternativer.

Tar du Selozok fordi du trenger en betablokker spesifikt, så er Atenolol (Tenormin) vannløselig og krysser ikke over til hjernen. Da er den bedre.

Fettløselige betablokkere (Selozok og i enda større grad Pranolol) har denne mulige bivirkningen. Du er ikke den første som opplever den. Årsaken er at blokkade av (nor-)adrenalin som er betablokkerens effekt, kan føre til energiløshet og depresjon når det skjer i hjernen. Når det skjer i resten av kroppen gir det lavere puls og blodtrykk, som jo er hensikten.

Takk for raskt, godt og informativt svar! :) Da skal jeg forsøke å få en annen blodtrykksmedisin av min lege, med godt håp om at ikke ny medisin har denne bivirkningen. :) Tror ikke jeg må ha betablokker spesielt, selv om jeg av og til har "ekstraslag". Ingen hjerte- karproblemer  jeg vet om, bortsett fra høyt blodtrykk.

Anonymous poster hash: c700d...953

Takk for raskt, godt og informativt svar! :) Da skal jeg forsøke å få en annen blodtrykksmedisin av min lege, med godt håp om at ikke ny medisin har denne bivirkningen. :) Tror ikke jeg må ha betablokker spesielt, selv om jeg av og til har "ekstraslag". Ingen hjerte- karproblemer  jeg vet om, bortsett fra høyt blodtrykk. Anonymous poster hash: c700d...953

Bare hyggelig :)

Uten at jeg skal spesifikt anbefale medisiner (jeg er ikke lege) så kan en kalsiumblokker (f.eks Verapamil) hjelpe på både blodtrykk og ekstraslag. Hvis du skal ha noe som ikke påvirker hjerte/puls finnes det som sagt et utall medisiner fra ulike stoffgrupper. Tror vanndrivende eller ACE-hemmer er førstevalg. Betablokker brukes ikke så ofte for blodtrykk lengre, men kan jo være greit hvis du i tillegg har ekstraslag :)

AnonymBruker

Bare hyggelig :)

Uten at jeg skal spesifikt anbefale medisiner (jeg er ikke lege) så kan en kalsiumblokker (f.eks Verapamil) hjelpe på både blodtrykk og ekstraslag. Hvis du skal ha noe som ikke påvirker hjerte/puls finnes det som sagt et utall medisiner fra ulike stoffgrupper. Tror vanndrivende eller ACE-hemmer er førstevalg. Betablokker brukes ikke så ofte for blodtrykk lengre, men kan jo være greit hvis du i tillegg har ekstraslag :)

Takk igjen for mer nyttig info! :) Godt å vite at det finnes alternativer. Da får jeg ta dette opp med legen ved første anledning, så er det håp om å få en av disse andre medisinene som ikke har denne bivirkningen. Ha en riktig fin helg! :)

Anonymous poster hash: c700d...953

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...