Gå til innhold

Hvordan vurdere medisiners virkning?

Anbefalte innlegg

umakenverdt
Skrevet

Jeg kjenner meg gladere i lengre enkelte perioder nå, jeg gleder meg til å gjøre ting, noe det er lenge siden jeg har gjort. Jeg økte til 40 mg fluoxentin for en drøy måned siden. Kan det gå så lang tid før man kjenner virkningen av dem eller er det trolig at det er andre grunner til at jeg føler meg bedre nå?

Behandler har spurt meg om jeg merker en effekt av tablettene. Jeg er usikker på om jeg kan gå god for en årsakssammenheng. Hvordan er det meningen man skal svare på slike spørsmål?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg gladere i lengre enkelte perioder nå, jeg gleder meg til å gjøre ting, noe det er lenge siden jeg har gjort. Jeg økte til 40 mg fluoxentin for en drøy måned siden. Kan det gå så lang tid før man kjenner virkningen av dem eller er det trolig at det er andre grunner til at jeg føler meg bedre nå?

Behandler har spurt meg om jeg merker en effekt av tablettene. Jeg er usikker på om jeg kan gå god for en årsakssammenheng. Hvordan er det meningen man skal svare på slike spørsmål?

Dette er ikke hva du spurte om, men jeg lurte på, hva bruker du dem for? angst, depresjon? Isåfall merker du at den minsker angsten? :)

Anonymous poster hash: 634fe...f64

umakenverdt
Skrevet

Dette er ikke hva du spurte om, men jeg lurte på, hva bruker du dem for? angst, depresjon? Isåfall merker du at den minsker angsten? :)

Vel, det er litt vanskelig å si. Det er depresjon som er satt som tentativ diagnose. Ellers har det også blitt snakket mye om angst. Jeg opplever kanskje ikke at angsten er minket så mye, men opplever flere fine øyeblikk. Det er litt lettere å leve for øyeblikket. 

Likevel er det også slik at jeg sover mer, får til noen gåturer, og jobber med det vi snakker om i terapien, noe som også kanskje kan ha påvirket. Ut fra det lurer jeg på hvordan jeg kan svare på spørsmålet om medisinene gir virkning?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er en sikker antidepressiv effekt av fluoxetin.

Akkurat denne medisinen har så lang halveringstid at det tar en "liten evighet" fra doseøkning til du er på stabilt nytt serumnivå (steady state). Derfor så lang tid før effekt.

umakenverdt
Skrevet

Dette er en sikker antidepressiv effekt av fluoxetin.

Akkurat denne medisinen har så lang halveringstid at det tar en "liten evighet" fra doseøkning til du er på stabilt nytt serumnivå (steady state). Derfor så lang tid før effekt.

Tusen takk, dette visste jeg ikke :-) Forstår jeg deg rett med at jeg da kan håpe på at den vil fortsette å virke slik? Jeg håper virkelig det, det er så fint med slike gode dager! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...