Gå til innhold

Psykisk helse og kroppspress blant jenter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan jo se at dette virker negativt inn på den psykiske helsen. Hvorfor er politikerne så lite opptatt av at kvinner skal ha det bra?

Anonymous poster hash: 22ca5...f48

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva mener du at politikerne skal gjøre? VI er alle med på å danne holdninger, vi har alle et ansvar.

Ikke minst har foreldre et ansvar.

Uansett hvor rik jeg måtte ha vært, hadde det vært utenkelig å kjøpe merkevesker til dattera mi eller bruke titusener av kroner på en russebuss.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du at politikerne skal gjøre? VI er alle med på å danne holdninger, vi har alle et ansvar.

Uansett hvor rik jeg måtte ha vært, hadde det vært utenkelig å kjøpe merkevesker til dattera mi eller bruke titusener av kroner på en russebuss.

Problemet er at også mødre og fedre og alle andre lar seg påvirke og at media har for stor påvirkningskraft og det kan ikke foreldre gjøre så mye med annet enn å stå imot. Politikerne er de som har større makt til å gjøre noe med det. Se innslag på nrk http://www.nrk.no/norge/_-vi-mister-en-hel-generasjon-til-skjonnhetstyranniet-1.12405799

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan jo se at dette virker negativt inn på den psykiske helsen. Hvorfor er politikerne så lite opptatt av at kvinner skal ha det bra?

Hvorfor er politikerne så lite opptatt av at unge gutter skal ha det bra? De topper selvmordsstatistikken og sliter i det stille. Rett innsatsen hit fremfor på kvinner som lager blader som får andre kvinner til å bli misfornøyde med egen kropp.

Anonymous poster hash: acd04...27d

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er politikerne så lite opptatt av at unge gutter skal ha det bra? De topper selvmordsstatistikken og sliter i det stille. Rett innsatsen hit fremfor på kvinner som lager blader som får andre kvinner til å bli misfornøyde med egen kropp.Anonymous poster hash: acd04...27d

Ja det er også et viktig område. Det ene utelukker ikke det andre.

Skrevet

Jeg tror det er veldig ulikt de ulike steder i landet.

Selv er jeg fra Oslo Vest, og jeg tror presset her på unge jenter (forsåvidt til dels gutter også) hva angår merkeklær, dyre russefeiringer, osv. er meget høyt og jeg våger påstanden om at det trolig er høyere her enn andre steder i landet. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke er andre ting andre steder i landet (f.eks egen bil?) man utsettes for press om.

Jeg har også vært opptatt av alt dette, men jeg har kjøpt det selv. Da jeg var 14 tjente jeg 200.000 i året på ekstrajobbing ved siden av skolen. Så kan man spørre om det er "bedre" enn å få pengene av familien? På en måte ja, siden man lærer seg at skal man kjøpe seg noe så må man jobbe for det. På en annen side føler man det samme presset og det tilsvarende galopperende forbruket som man ser i samfunnet i dag.

Det er kanskje forbruket som er problemet, at det forventes at man skal kunne skaffe seg luksusgoder og da vil jo dessverre de som ikke får disse godene føle problemer og ubehag. Jeg tror ikke det er en politisk sak, med mindre man ser rent makroøkonomisk på det gjennom at norsk økonomi går på amfetamin om dagen - vi har en kunstig høy gjeldsvekst og kunstig høyt forbruk, også subsidiert av offentlig sektors forbruk. Grensen for hva som defineres som fattigdom er også etter min mening feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...