Gå til innhold

uenighet om diagnose

Anbefalte innlegg

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Jeg leser om den 15 år gamle jenta som har drept sosionomen Anna.

Jeg heller over til å være mer enig med hennes psykiater på Bjerkertun behandlingshjem som sier:

På Bjerketun ble det satt en diagnose på jenta: Kompleks traumatisering.

– Det oppstår når omsorgspersoner ikke over tid er der for barnet. Disse barna kan utvikle kortvarige psykotiske opplevelser eller vedvarende psykose. Det har innvirkning på emosjonell traume og hjerneutvikling, sier psykiateren.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/asker-drapet-psykiater-advarte-mot-vold-og-drap/a/23468231/

Denne diagnosen er andre uenig i og de har satt eupf på henne, jeg syns det er litt tidlig, særlig med den svært lange og mange års voldshistorikk hun har bak seg, skal man sette slike diagnoser på 12 åringer? Jeg syns ikke det.

12 åringer som er sterkt traumatisert i oppveksten? Men uansett hentes dette frem som argument for forvaringsdom.

Han spør seg blant annet om det vil skje en modning hos 15-åringen de neste årene, siden et av argumentene for å ikke dømme unge til forvaring er at de fremdeles er under stor utvikling.

– Nei, det vil ikke skje noen modning. Fordi – beklageligvis – tiltalte sliter med en emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Det betyr at den alminnelige modningen som kommer hos ungdom vil ikke komme. Det argumentet har derfor ikke gyldighet, argumenter Førde.

Syns de ordene er veldig absolutte og de strider jo også i mot det psykiateren på Bjerkertun sa om bedring jenta hadde, da det ble satt inn veldig tydelige rammer og regler for henne.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/aktor-ber-om-ti-aars-forvaring-for-drapstiltalt-jente-15/a/23472459/

Jeg mener som forsvarerne hennes at hun bør bli der hun er nå, hun har nå endelig innsett hva hun har gjort, og jeg ser det langt mer sannsynlig at et barns krav på behandling og omsorg kan bedre bli ivaretatt på ungdomsenheten i Bjrørgvin fengsel, enn Bredtvedt fengsel og forvaringsanstalt.

– I formildende retning kommer den totale svikten hun har blitt utsatt for av samfunnet fra hun i februar 2011 første gang kom i kontakt med behandlingsapparatet. Deretter gjøres det feil på feil, til tross for at alle mulige varsellamper burde lyse. Hun har fra første stund gitt klart uttrykk for sine tanker i ord og handling, sier Nakstad.

Om normale ungdommer kan slite i tenårene, og være nokså rabiate, slik jeg forstår ikke er uvanlig, hvor mye mer kan ikke barn som er traumatiserte i oppveksten komme til å slite, da må vi gi dem hjelpen de aldri fikk, rammene som er gode og nødvendige, og omsorgen som fortsatt er viktig å få på plass og som med tiden absolutt kan føre til modning og endring.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal virkelig ikke blande meg noe særlig inn i den saken, MEN jeg synes ikke at en 15åring som så åpenbart er psykisk syk burde sone i fengsel. Hun burde komme til psykiatrisk sykehus og bli tvangsinnalgt der noen år, og så kan dem heller se hva dem skal gjøre videre når den tid har gått.

Hun vil hvertfall ikke bli noe bedre av å være i fengsel.

Anonymous poster hash: 4336f...3fa
Skrevet

Hei!

Jeg leser om den 15 år gamle jenta som har drept sosionomen Anna.

Jeg heller over til å være mer enig med hennes psykiater på Bjerkertun behandlingshjem som sier:

På Bjerketun ble det satt en diagnose på jenta: Kompleks traumatisering.

– Det oppstår når omsorgspersoner ikke over tid er der for barnet. Disse barna kan utvikle kortvarige psykotiske opplevelser eller vedvarende psykose. Det har innvirkning på emosjonell traume og hjerneutvikling, sier psykiateren.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/asker-drapet-psykiater-advarte-mot-vold-og-drap/a/23468231/

Denne diagnosen er andre uenig i og de har satt eupf på henne, jeg syns det er litt tidlig, særlig med den svært lange og mange års voldshistorikk hun har bak seg, skal man sette slike diagnoser på 12 åringer? Jeg syns ikke det.

12 åringer som er sterkt traumatisert i oppveksten? Men uansett hentes dette frem som argument for forvaringsdom.

Han spør seg blant annet om det vil skje en modning hos 15-åringen de neste årene, siden et av argumentene for å ikke dømme unge til forvaring er at de fremdeles er under stor utvikling.

– Nei, det vil ikke skje noen modning. Fordi – beklageligvis – tiltalte sliter med en emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Det betyr at den alminnelige modningen som kommer hos ungdom vil ikke komme. Det argumentet har derfor ikke gyldighet, argumenter Førde.

Syns de ordene er veldig absolutte og de strider jo også i mot det psykiateren på Bjerkertun sa om bedring jenta hadde, da det ble satt inn veldig tydelige rammer og regler for henne.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/aktor-ber-om-ti-aars-forvaring-for-drapstiltalt-jente-15/a/23472459/

Jeg mener som forsvarerne hennes at hun bør bli der hun er nå, hun har nå endelig innsett hva hun har gjort, og jeg ser det langt mer sannsynlig at et barns krav på behandling og omsorg kan bedre bli ivaretatt på ungdomsenheten i Bjrørgvin fengsel, enn Bredtvedt fengsel og forvaringsanstalt.

– I formildende retning kommer den totale svikten hun har blitt utsatt for av samfunnet fra hun i februar 2011 første gang kom i kontakt med behandlingsapparatet. Deretter gjøres det feil på feil, til tross for at alle mulige varsellamper burde lyse. Hun har fra første stund gitt klart uttrykk for sine tanker i ord og handling, sier Nakstad.

Om normale ungdommer kan slite i tenårene, og være nokså rabiate, slik jeg forstår ikke er uvanlig, hvor mye mer kan ikke barn som er traumatiserte i oppveksten komme til å slite, da må vi gi dem hjelpen de aldri fikk, rammene som er gode og nødvendige, og omsorgen som fortsatt er viktig å få på plass og som med tiden absolutt kan føre til modning og endring.

Jeg synes uttalelsen fra psykologen som har hatt ansvar for henne de siste månedene virker fornuftig:

Psykolog Øyvind Ottesen har behandlingsansvar for jenta i ungdomsenheten i Bjørgvin fengsel der hun har sittet i tiden før rettssaken.

Han forklarte mandag at han delvis kan forstå Panjkovics diagnose.

– På mange måter er det en god beskrivelse av hvordan hun har det, som gir gode holdepunkter for behandlingstiltak. Men noen sider, som adferdsproblematikk og den mer instrumentelle volden, lar seg vanskelige plassere innenfor den diagnosen, sa Ottesen.

Når det gjelder diskusjonen om eupf og k-ptsd, så synes jeg den er mest relevant i forhold til hva som vil være et godt behandlingsopplegg for henne. Jeg synes uttalelsen om at mennesker med eupf ikke vil modnes er ganske drøy, da det jo finnes mange tilfeller av folk som er mye bedre når de blir godt voksne. Men eupf er et argument for at man bør ha mulighet til å vurdere om hun har nådd et tilstrekkelig modenhetsnivå før hun løslates, så jeg tror kanskje jeg heller mot at forvaring er den beste løsningen. Det er jo slik at om hun skulle bli løslatt og så begynner å bli til fare for andre, så kan hun ikke uten videre tvangsinnlegges da hun ikke oppfyller kriteriene for dette.

Slik jeg ser det, så ivaretas jenta best ved at hun ikke gis anledning til å ødelegge verken seg selv eller andre i fremtiden. Jeg håper at det settes inn nok ressurser til at hun får vekstmuligheter under soningen.

Tidligere i dag hørte jeg på radio at det ble sagt at aktor mente forvaring også ville gi jenta det beste behandlingstilbudet i årene som kommer, og da tenkte jeg at det hørtes ut som en ok løsning. Nå leser jeg at hun i såfall blir flyttet til Bredtvedt, noe som gjør meg skeptisk, da jeg vil anta at det nye ungdomsfengselet i Bergen vil være mye bedre egnet til å ivareta henne.

Jeg er opptatt av at det bør være mulig å både verne samfunnet for den faren hun utgjør og samtidig gi henne et innhold i soningstiden som kan gjøre henne i stand til å leve et liv som voksen.

Skrevet

Jeg skal virkelig ikke blande meg noe særlig inn i den saken, MEN jeg synes ikke at en 15åring som så åpenbart er psykisk syk burde sone i fengsel. Hun burde komme til psykiatrisk sykehus og bli tvangsinnalgt der noen år, og så kan dem heller se hva dem skal gjøre videre når den tid har gått.

Hun vil hvertfall ikke bli noe bedre av å være i fengsel.

Anonymous poster hash: 4336f...3fa

Jeg tror kanskje at hun faktisk kan ha vel så stor mulighet for bedring i fengsel som på sykehus, siden hun er så utagerende. For noen år siden var det en bruker her på dol som skrev noen uhyre tankevekkende innlegg om hvordan hun ble friskere av å være i fengsel enn på sykehus. Jeg forsto det som at de tydelige rammene i fengsel ble til stor hjelp for henne - selv om det også var faktorer ved fangebehandlingen som virket ødeleggende på hennes helse.

Skrevet

Jeg har ikke orket å sette meg inn i denne saken. Når det er sagt syns jeg det er svært uheldig å påstå av Førde at det ikke vil skje en modning fordi, "beklageligvis, tiltalte sliter med emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse".

Syns man skal være veldig forsktig med å komme med slike spådommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...