Gå til innhold

Kan creme fraîche erstattes av cottage cheese?

Gjest Basseluska

Anbefalte innlegg

Gjest Basseluska

Har hørt at cottage cheese ikke er sååå fetende, men har aldri smakt det. Er blitt en tilhenger av creme fraîche som tilsetting i div. retter, men det er jo litt mye fett der da. Kan cottage cheese brukes i stedet? Kan smaken/konsistensen sammenlignes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Basseluska

konsistens og smak er helt forskjellig, men du kan jo prøve! :-)

Næsj, kanskje det ikke nytter da. Er cottage cheese mye tykkere, altså som ost? (vet jo at cheese = ost da men...) Kanskje det bare blir ball av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næsj, kanskje det ikke nytter da. Er cottage cheese mye tykkere, altså som ost? (vet jo at cheese = ost da men...) Kanskje det bare blir ball av det.

Ostekaker laget av cottage cheese er i alle fall mere klumpete enn de laget av creme fraîche.. Her er et kokketips:

http://www.chefkoch.de/tippscout-anzeige.phtml?ID=269&ID2=9

Sauerrahm må vel være det samme som rømme, såvidt jeg kan skjønne..? Rahm er i alle fall fløte, og babelfish gir sour cream som fasit for Sauerrahm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er mer som smakløs risengrynsgrøt - klumpete......jækk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Basseluska

Ostekaker laget av cottage cheese er i alle fall mere klumpete enn de laget av creme fraîche.. Her er et kokketips:

http://www.chefkoch.de/tippscout-anzeige.phtml?ID=269&ID2=9

Sauerrahm må vel være det samme som rømme, såvidt jeg kan skjønne..? Rahm er i alle fall fløte, og babelfish gir sour cream som fasit for Sauerrahm.

Takk for innspill begge to! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Creme fraîche ble i sin tid introdusert fordi man ønsket et alternativ til rømme. Cottage Cheese er en type ferskost, og er følgelig noe helt annet. Når det gjelder fettinnhold så inneholder creme fraîche 30-35% fett, mens Cottage Cheese inneholder rundt 4% (fritt etter hukommelsen). Nå vet vi at fett er en viktig smaks- og aromabærer. med det mener jeg at mye av smaks- og luktstoffene lagres i fettet. Mnn vil derfor aldri kunne få samme type smak i et fettfattig næringsmiddel som i et næringsmiddel som inneholder mye fett. Når det gjelder konsistens bruk av creme fraîche kontra Cottace Cheese i f.eks sauser, er jeg mer usikker. Cottage Cheese er nok ikke noe godt alternativ med tanke på konsistensen.

Men prøv Cottage Cheese i brød, du. DET er gidt, det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erstatt det med rømmekolle, du! Den smaker _nesten_ like godt og har bare 10 % fett.

Rømmekolle er best egnet i kalde retter da (blir lett kornet og rar i konsistensen i oppvarming).

Ellers er jeg enig i at rømmekolle er et ypperlig produkt, med halvparten av fett-innholdet i forhold til lettrømme (hhv. 10 og 20%).

Rømmekolle er etter min mening særlig bra til dip (bruk 1/2 pose maarud-dipmix, eller lag din egen!). Ellers kan man også lage fine kalde sauser og dressinger, gjerne med Knorr sine små poser med f.x. gresk dressing eller div. sause-varianter. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rømmekolle er best egnet i kalde retter da (blir lett kornet og rar i konsistensen i oppvarming).

Ellers er jeg enig i at rømmekolle er et ypperlig produkt, med halvparten av fett-innholdet i forhold til lettrømme (hhv. 10 og 20%).

Rømmekolle er etter min mening særlig bra til dip (bruk 1/2 pose maarud-dipmix, eller lag din egen!). Ellers kan man også lage fine kalde sauser og dressinger, gjerne med Knorr sine små poser med f.x. gresk dressing eller div. sause-varianter. :-)

Jeg har aldri hatt problemer med varm rømmekolle? Men så rører jeg opp alt før jeg spiser også da, mat som skiller seg er ikke noe stort problem for meg (det meste skiller seg når det ikke inneholder stabilisatorer - som er kjemiske og som jeg ikke vil ha i maten min)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...