Gå til innhold

NHD: jeg vil slutte med medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjære NHD (og evt andre som har erfaring med epilepsi og medisiner) :)

Jeg har hatt epilepsi siden 2008 (var da i slutten av 20-årene), med anfall cirka en gang i året. Anfall cirka like hyppig både før og etter jeg begynte med medisiner (anfall hos meg er som regel utløst av alkohol stress eller søvnmangel). Så jeg tror at med regelmessig livsførsel, ville jeg kanskje holdt meg noenlunde anfallsfri uten medisiner.

Kan det være verdt det å prøve seg uten?

Etter at jeg begynte med medisiner har jeg blitt i mye dårligere form enn jeg var før 2008. Jeg sliter med søvnmangel (har fått kronisk insomni og går på sovepiller i tillegg) og er generelt endel svimmel og i dårlig form.

Kan det være bivirkninger av medisinene?

Skal selvfølgelig diskutere med nevrologen også. Men hørte om en jente som slutta med epi-medisiner mot legens råd, og fikk god erfaring med det...

Jeg planlegger også å bli gravid snart. Medisinene jeg går på (Lamictal og lav dose Rivotril) er ifølge legen ok, og kanskje er det bedre for barnet om jeg er medisinert, framfor faren for å få anfall? Samtidig vil jeg kanskje sove bedre, ikke drikke alkohol, og med mulig bedre form uten medisiner. Noen med erfaring her?

Skrevet

Vær så snill, kan noen svare meg på dette?
* Dytter på tråden min *

Skrevet

Ut i fra hva som står i felleskatalogen om rivotril og lamictal, så ville jeg ha rådført meg nøye med spesialist før jeg ble gravid, om jeg var deg.

AnonymBruker
Skrevet

Er du frisk nok til å få barn?

Anonymous poster hash: 6cfb2...b7c
Skrevet

AB: Jeg håper det. Barneønsket er jo stort for de fleste av oss. og forhåpentligvis vil jeg få god hjelp av min kjære og av familien. Om jeg passer på å hvile når jeg kan, så kan det nok hende at dette vil gå bra :)

Frosken: Ja jeg har rådført meg med nevrolog, og skal i tillegg til Rikshospitalet snart. Dette er jeg nøye på:)
Lamictal er HELT trygt har begge fortalt. Rivotril er noe mer tvilsomt, utifra hva jeg har lest (dette er en sterkere medisin dessuten), men de sier at erfaringen viser at dette går fint i små doser.
Felleskatalogen lister opp ting som ikke skjer alle, og det er stor forskjell på små doser, og de som tar 8 ganger mer enn hva jeg gjør. Jeg bruker den for å få sove. Men du har selvsagt et kjempeviktig poeng :)

Takker for alle innspill og tar gjerne imot flere!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Da jeg selv var alvorlig syk for en tid siden, fikk jeg dette rådet av kirurgiprofessoren:

" Du må bestemme deg for hvilken spesialist du skal høre på". Det var et godt råd. Mange spør alt for mye rundt omkring.

Du får medisiner for epilepsi og skal til nevrolog på Rikshospitalet. Hør på dennes råd. På dette området er det ingen av oss andre som har tilsvarende kompetanse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...