Gå til innhold

Bipolar 2 og medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg hatt mange runder i psykiatrien fra 15 års alder, nå 25. Prøvd ein haug med medisiner, antidepressiva, antipsykotiske og sovemedisiner.

I 2006 var jeg innlagt i en mnd ved ungdomspsykiatrisk avd. Ble diagnosert med tilbakevendende depresjon, og satt på Zoloft og Risperdal. Når jeg ble innlagt tok de vekk alle medisiner som jeg stod på, bl.a alopam, cipralex, tolvon, fontex og imovane. Fikk ganske kraftige abstinenser i begynnelsen. Ser i ettertid, med den kunnskapen jeg sitter på nå, at det var en heftig coctail med tabletter. 

Året etter hadde jeg min første hypomane episode, og frem mot 2013 mange langvarige nedturer. Seponerte selv antidep. og risperdal. Gikk mye opp i vekt av risperdal. 

I 2013 ble jeg diagnosert med PTSD, sf og bipolar 2. Ble satt på abilify (10 mg), lamictal (300 mg), zyprexa (2,5 mg ved behov), seroquel (300 mg om kvelden) og lithium (42*2). Har mest tro på at lithium har gjort meg mer stabil. Sist halvår var likevel preget av depresjon, ganske mild, men likevel slitsom. Klarte ikke prestere på studier. Hadde to innleggelser, som har hatt god effekt.

Nå er det gjort medisinendringer og jeg sitter igjen med seroquel (200 mg) og lithium som før. Savner litt noe å "roe ned" på når hodet spinner for mye. Men zyprexa er gjerne ikke det rette. Har du NHD forslag til andre tabletter som går an å ta ved behov? I gitte situasjoner kommer det for mye PTSD symptomer til at jeg klarer å stenge det ute. Jobber godt med det i behandling. Skulle selvsagt ønske at det "bare var å stenge det ute, ta seg sammen". Men slik er det ikke, ennå. 

Skrevet

Jeg følte ofte behov for zyprexa ved behov eller sobril da jeg hadde litium og 10 mg Abilify

Men Abilify ble økt til 20, da har jeg ikke lenger behov for eventuelt

Har bp1

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes endringen er fornuftig. Antall ulike medisiner er redusert til to.

Når "hodet spinner", anbefaler jeg en tilleggsdose av Seroquel.

Hvis dette er et behov daglig, ville jeg økt den faste dosen av Seroquel.

Skrevet

Opplever gode dager nå, etter ein mnd stabil. Fører humørscore hver dag, som en del av behandling. Men siste veker ganske gira, mistenker hypomani. Det er en balanse mellom å bli stuptrøtt av seroquel og å ikke sove i det hele tatt. Trives så med å være langt oppe, av erfaring er det likevel ikke en tilstand som holder over tid. 

Føler meg helt sprekkferdig av energi, har lyst å starte prosjekt. Tok julevasken i hjemmet sist helg, gira på i to dagar i strekk uten å hvile. Fornuften sier jo at man må sove innimellom. Fungerer det  å ta seroquel mer som "evt medisin"? Eller må man ta den hver kveld og sove halve dagen etter? har jo for så vidt ikke tid til det heller...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...