Gå til innhold

Når kan en forvente effekt av AP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke enkelt å være pårørende når så syke mennesker er hjemme.

Anonymous poster hash: 4f7b6...c8d

Skrevet (endret)

Man kan bli roligere etter noen timer.

Endret av Psychopomp
Skrevet

Man blir roligere etter noen timer...

Etter oppstart når en har vrangforestillinger?

Skrevet

Hvis man er agitert kan antipsykotika ha en effekt etter 1-2 timer, men det er ikke det samme som at man blir friskere, såklart.

Når kan en forvente vrangforestillingene vil gi seg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er det umulig å gi et klart svar på. 

Hos en akuttpsykotisk person på en akuttavdeling gir en store doser, og en kan se virkning etter timer eller dager.

Hos en eldre på et sykehjem kan en prøve seg frem med små doser som kan gi effekt etter uker.

Skrevet

Det er det umulig å gi et klart svar på. 

Hos en akuttpsykotisk person på en akuttavdeling gir en store doser, og en kan se virkning etter timer eller dager.

Hos en eldre på et sykehjem kan en prøve seg frem med små doser som kan gi effekt etter uker.

Hvorfor får de eldre bare små doser?

Dette er en normalt frisk og oppegående person som på kort tid er blitt syk.

Skrevet

Tror det er litt feil å tenke sånn. De medisinene virker ikke sånn at de fjerner tanker. Ingen medisin virker direkte på tankene. Vrangforestillingene til personen er et utrykk for personligheten og erfaringene. Antipsykotika kan på noen timer gjøre sykdommen mindre intensiv. Men de behøver ikke virke i det hele tatt.

Lykke til.

Jeg begynner å bli forvirret.  Hvis en person gradvis over veldig kort tid får helt forvrengte tanker så er det på grunn av personlighet og erfaring?

Skrevet

Det var ikke det jeg mente da, men innholdet i det man tenker / vrangforestillingene, det er ikke tilfeldig. F.eks. i 2015 er det mer vanlig å være bekymret for spionutstyr enn i 1800, da var det helt andre ting.

Beklager rotet mitt, jeg mener bare at medisinen kan dempe vrangforestillinger i løpet noen timer, men de blir ikke fjernet.

Dette er ikke snakk om bekymring.  Det er alvorlige vrangforestillinger som personen selv ser som absolutt sanne og skal ordne opp i.  Det er bare de andre som er galne når de motsier det mener personen.

Skrevet

Dette er ikke snakk om bekymring.  Det er alvorlige vrangforestillinger som personen selv ser som absolutt sanne og skal ordne opp i.  Det er bare de andre som er galne når de motsier det mener personen. Anonymous poster hash: 4f7b6...c8d

Håper personen får god hjelp.

Anonymous poster hash: 1f409...c81

Skrevet

Ok, se litt bredere på begrepet da vel. Psykotisk bekymring, fungerer det?

Nei. Kan ikke si jeg merker det ligger noe bekymring bak.

Skrevet

Dette er bare vanskelig.  Jeg føler meg bare mer og mer usikker og vet ikke lenger hva vi skal gjøre.

Skrevet

Jeg får så vondt av deg, skulle ønske du fikk noe råd fra nhd om hva du skal gjøre.. Han er jo eksperten her, og psykose er jo alvorlig...

Skrevet

Jeg får så vondt av deg, skulle ønske du fikk noe råd fra nhd om hva du skal gjøre.. Han er jo eksperten her, og psykose er jo alvorlig...

Så lenge jeg ikke ønsker å skrive detaljert om andre personer så er det kanskje ikke så lett å gi råd heller. Men jeg hadde ønsket en diskusjon om dette tema så jeg vet mer hva vi kan gjøre og hva vi må forholde oss til. Hadde vi for store forventninger til å få hjelp? Hvor syk må en person være for å kunne bli innlagt?  

Skrevet

Har dere eksplisitt fremmet et ønske om innleggelse? Og hva var i så fall begrunnelsen for et eventuelt avslag?

Skrevet

Gikk seks uker før jeg ble bedre da jeg var innlagt for manisk psykose ...

Skrevet

Tror det er litt feil å tenke sånn. De medisinene virker ikke sånn at de fjerner tanker. Ingen medisin virker direkte på tankene. Vrangforestillingene til personen er et utrykk for personligheten og erfaringene. Antipsykotika kan på noen timer gjøre sykdommen mindre intensiv. Men de behøver ikke virke i det hele tatt.

Lykke til.

Medisinen forandret mine tanker totalt. 

Skrevet

Har dere eksplisitt fremmet et ønske om innleggelse? Og hva var i så fall begrunnelsen for et eventuelt avslag?

Ja vi har gjort det. Sykehuset vil ikke ha personen innlagt, og jeg kan ikke forstå hvorfor. Hvor syk må en person være for å bli innlagt? Jeg trodde det ville være en selvfølge i dette tilfellet, så jeg ble både overasket og fortvilet.

Skrevet

Hva var begrunnelsen til sykehuset?

Hva er det som stresser dere mest med at vedkommende er hjemme - og har vedkommende nå fått medisiner - evt. økt tidligere meds?

Skrevet

Gikk seks uker før jeg ble bedre da jeg var innlagt for manisk psykose ...

Det var lenge.  Men jeg går ut i fra at du var innlagt den perioden. 

Skrevet

Det var lenge.  Men jeg går ut i fra at du var innlagt den perioden. 

ja var innlagt og husker INGENTING

bare noen få glimt av at de klistret meg fast i senga med belter og sate sprøyte

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...