Gå til innhold

Må noen bare akseptere at de ikke klarer så mye?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg merker jeg blir helt utslitt av for mye inntrykk, for mye som skjer. Jeg opplever selv at jeg trenger tid til å hente meg inn igjen for å fungere noenlunde ok i hverdagen. Er dette en type utholdenhet som kan trenes opp, eller er det bedre å legge opp hverdagen slik at man ikke har så mye - at man har en del pustepauser. Hvordan kan man eventuelt trene denne formen for utholdenhet og evnen til å tåle mye inntrykk over lengre tid, uten at alt blir kaotisk?

Skrevet

Kommer an på diagnosen. Jeg syns det hjelper med antipsykotika, siden man blir mindre "åpen" av det.

Hm, jeg vet ikke om jeg har fått noen diagnose/har noen diagnose og i så fall hvilken. Fikk beskjed om at jeg var deprimert, men merker den begynner å bli bedre... 

Det er ikke uvanlige inntrykk det er bare at jeg opplever at jeg ikke klarer å forholde meg til så mange "vanlige" inntrykk, det blir litt kaotisk. Jeg tenker helt sikkert alt for mye.. Da er vel kanskje antipsykotika ikke helt det rette? 

Skrevet

Jeg merker jeg blir helt utslitt av for mye inntrykk, for mye som skjer. Jeg opplever selv at jeg trenger tid til å hente meg inn igjen for å fungere noenlunde ok i hverdagen. Er dette en type utholdenhet som kan trenes opp, eller er det bedre å legge opp hverdagen slik at man ikke har så mye - at man har en del pustepauser. Hvordan kan man eventuelt trene denne formen for utholdenhet og evnen til å tåle mye inntrykk over lengre tid, uten at alt blir kaotisk?

Har du asperger eller ADHD?

Anonymous poster hash: 346ed...460

Skrevet

Vet ikke jeg, skjønner ikke hva du mener igrunn. Hvis du er i byen, og mange ting rundt deg skjer samtidig, noen går dit, andre dit, noen prater, en bil kommer, en unge hyler. Er det det du blir sliten av? Sånn at du blir svimmel og har vansker med å få med deg alt som skjer, siden hjernen din hekter seg på 1 ting.

Var ikke meningen å være uklar, beklager det :) Det er ikke verst i slike situasjoner, da jeg ikke må ta inn disse inntrykkene, jeg klarer velge å gå i mine egne tanker i stedet for å få med meg det som skjer. Hvis jeg prøver å være tilstede, blir jeg imidlertid sliten, til tider får jeg hodepine og noen ganger direkte dårlig og svimmel.

Hvis jeg må snakke med ulike mennesker og forholde meg til mange sosialt i løpet av dagen blir jeg sliten, og alt blir veldig kaotisk, og jeg trenger tid på å komme meg igjen. Jeg trenger pauser mellom ting jeg gjør, og jeg kjenner meg veldig ofte "mentalt ferdig". Det er sikkert mange som har det slik, og derfor lurte jeg på om dette er noe man kan trene opp, eller godta og så legge opp hverdagen etter dette :)

Skrevet

Har du asperger eller ADHD?

Jeg tror ikke det :) 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, jeg tror det er fornuftig og nyttig å akseptere at vi har ulik yteevne på ulike områder.

Skrevet

Ja, jeg tror det er fornuftig og nyttig å akseptere at vi har ulik yteevne på ulike områder.

Interessant at du mener det :) Da gjenstår imidlertid den vanskelige vurderingen av hvor mye (og hvordan) man skal arbeide for utvikling på ulike områder, og i hvor stor grad man skal akseptere den yteevnen man har på grunn av at man nok ikke vil klare å endre akkurat dette. Jeg takker uansett for svar!

Skrevet

Interessant at du mener det :) Da gjenstår imidlertid den vanskelige vurderingen av hvor mye (og hvordan) man skal arbeide for utvikling på ulike områder, og i hvor stor grad man skal akseptere den yteevnen man har på grunn av at man nok ikke vil klare å endre akkurat dette. Jeg takker uansett for svar!

Finn ut hvilke områder som er viktigst for deg, og prioriter energien derfra :)

Anonymous poster hash: 913df...c60

Skrevet

det er ofte at en depresjon kommer av noe annet som ligger bak. Om du ikke føler deg direkte deprimert lenger, menfortsatt har disse utfordringene/problemene så tenker jeg at det kanskje er en grunn for at depresjonen kom. Har du snakket med behandleren du går til om dette? Kanskje du burde utredes mer så du vet om det er noe du kan trene opp eller om det bare er sånn du er. Mange er bare sånn og da tror jeg det bare blir værre om du prøver å trene det opp, da er det bedre å akseptere og finne måter man kan leve på uten å bli utslitt.

Skrevet

Jeg tror noen må akseptere å være sånn, jeg tåler heller ikke for mange inntrykk. Må nødt til å ha pauser innimellom. 

Gjest Ladytron
Skrevet

Jeg blir også sliten hvis jeg må være mye sosial. Synes det er greit som det er, har ikke noe behov for å forandre meg.

Skrevet

det er ofte at en depresjon kommer av noe annet som ligger bak. Om du ikke føler deg direkte deprimert lenger, menfortsatt har disse utfordringene/problemene så tenker jeg at det kanskje er en grunn for at depresjonen kom. Har du snakket med behandleren du går til om dette? Kanskje du burde utredes mer så du vet om det er noe du kan trene opp eller om det bare er sånn du er. Mange er bare sånn og da tror jeg det bare blir værre om du prøver å trene det opp, da er det bedre å akseptere og finne måter man kan leve på uten å bli utslitt.

Ja, det er vel kanskje litt slik. Kanskje jeg burde snakke mer med behandleren min konkret om dette. Jeg synes dette er vanskelig.

Skrevet

Jeg tror noen må akseptere å være sånn, jeg tåler heller ikke for mange inntrykk. Må nødt til å ha pauser innimellom. 

Da må jeg bare finne ut om jeg også er slik. Takk for dine innspill :)

Skrevet

Jeg blir også sliten hvis jeg må være mye sosial. Synes det er greit som det er, har ikke noe behov for å forandre meg.

Jeg klarer forholde meg til en del ting, og prøver å prioritere, men merker at jeg sliter med å ha dager der jeg må forholde meg til mye. Jeg kan jo legge planer og legge inn pauser, men vet ikke om det er måter å trene denne typen utholdenhet på.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i både trådstarter og mange av de som svarer. Har slitt med både depresjon, angst og har ADHD hvis noen kan kjenne seg igjen mht diagnoser.

Min erfaring over lang tid er at man bør så langt det er mulig ta hensyn til dette. Jeg har opplevd flere ganger at stresset det medfører å være for mye (for meg) sosial, og ta inn så mange inntrykk "ufiltrert" i hverdagen over tid, har utløst depresjon.

Skrevet

Aner ikke. Jeg blir utslitt av for mange inntrykk, både "sosiale" og andre. Eneste løsningen er å tilpasse seg dette.

Så sånn er det med det.

Skrevet

Aner ikke. Jeg blir utslitt av for mange inntrykk, både "sosiale" og andre. Eneste løsningen er å tilpasse seg dette.

Så sånn er det med det.

Hvordan tilpasser du deg det?

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i både trådstarter og mange av de som svarer. Har slitt med både depresjon, angst og har ADHD hvis noen kan kjenne seg igjen mht diagnoser.

Min erfaring over lang tid er at man bør så langt det er mulig ta hensyn til dette. Jeg har opplevd flere ganger at stresset det medfører å være for mye (for meg) sosial, og ta inn så mange inntrykk "ufiltrert" i hverdagen over tid, har utløst depresjon.

Sånn føler jeg det også. Blir det, bare litt for mye sosialt, eller for mange inntrykk, så blir jeg deprimert. Blir deprimert av for mye informasjon også, for mange ting som skjer på engang.

Skrevet

Må vel innrømme at det er noe av det jeg er redd for, at denne treningen skal gjøre at jeg blir dårligere igjen, og det vil jeg jo virkelig ikke! Det er ikke lett det her... Tusen takk for en god kommentar, denne tar jeg med meg :)

Skrevet

Så sånn er det med det.

Tusen hjertelig takk for ditt innspill! Ser at det er mange som mener at det er viktig å tilpasse seg. Håper du klarer å tilpasse deg, og samtidig ha meningsfulle aktiviteter som gir deg litt glede innimellom :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...