Gå til innhold

ADHD , Angst og Depresjon : Komplisert Medisinering ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har ikke jeg skrevet , eller vært inne på dette forumet på flere år. Men fikk beholde mitt gamle brukernavn.    Hadde satt stor pris på et ekspertsvar.

Har en del problemer og har prøvd ut forskjellige medisiner i ti år men jeg har enda ikke blitt særlig mye bedre, og jeg har havnet på nav støtte for andre gang i mitt liv for over et år siden. ( er 29 år )   I dag går jeg til en psykiater en gang i uka på en poliklinikk.  For et år siden ble jeg for første gang innlagt ( burde blitt innlagt lenge før spør du meg ) etter et impulsivt selvmordsforsøk ( det fjerde forsøket ).  På to uker, klarte dem på avdelingen å få meg av sobril ( 15 mg ) som jeg hadde gått på i minst seks, syv år , hver dag pga. min sosiale angst.      I dag tar jeg null sobril og er veldig glad for det...De satt meg på effexor og det har hjulpet en del med depresjon og angst.    

Men, nå et år etterpå, er det som om ting er tilbake til det samme, gamle og jeg begynner å bli bekymret fordi jeg vil jo bli bedre men jeg kommer ingen vei.  Og vil gjerne slippe å være innlagt igjen, selv om jeg satt pris på all hjelpen jeg fikk der.    I tillegg til en del angst og depresjon, har jeg adhd og før sommeren prøvde jeg strattera, men jeg ble hypomanisk av dem( tok dem sammen med effexor 250 mg ).  Nå, har jeg begynnt på  Ritalin igjen ( prøvd det før ) , depot tabletter 20 mg. i første omgang men merker ikke særlig mye forskjell annet enn jeg er vel litt roligere.     Men er redd for denne effexoren, hva den gjør med hjernen, etter hva jeg opplevde med strattera....Jeg vil helst slutte med effexor og gå over på noe annet .  Jeg har prøvd zoloft , cipralex og annet som jeg ikke husker navnet på og tror effexoren er en av de siste løsningene på depresjonen fra legenes synspunkt.  Fastlegen foreslo stemningsstabiliserende , men psykiateren var ikke enig. Etter hypomani episoden , lurte jeg jo på om jeg var bipolar men psykiateren avviste dette ( vi tok en liten test, men synes det er vanskelig å svare på spm. angående den diagnosen)

Jeg vil gjerne prøve buspar eller andre lignende angstdempende meds, men psykiateren virker nølende med å la meg få prøve dem, selv om jeg sliter med angst og er veldig usosial (  spesielt etter å ha måttet gå ned på dosen av effexor fordi blodprøver viste at dosen var for høy for min kropp ) .    Så, mitt spm er :   Hvilke kombinasjoner av angst, depresjon og adhd medisiner går det ann å bruke i sammen for å behandle disse problemene mine ?   Jeg vil bare bli bedre...Men finner ingen utvei virker det som.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg sliter med det samme; adhd, angst og depresjon. Jeg går på Ritalin og Remeron. Eller det vil si at jeg ikke går på det nå, fordi jeg har blitt dårligere og jeg har sluttet med dem på grunn av det. Føler jeg blir dårlig etter hver jeg har vært bedre og sånn har det vært i nærmere 2 år nå.?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Her er det gjort mye bra arbeid med noen få unntak.

Efexor er den beste AD for personer med ADHD pga påvirkningen på noradrenalin - NA som også er gunstig for ADHD.

Det uheldige var kombinasjonen Efexor/Strattera fordi Strattera er en ren NA-påvirker. Når det kom på toppen av Efexor, ble det feil.

Nå når Strattera er tatt bort igjen, bør du fortsette med Efexor.

Dosen med Ritalin er sannsynligvis alt for lav. Du bør trappes opp til 1 mg/kg (døgndose) og prøve ut dette sammen med Efexor i minst 3 mnd.

Skrevet

Takk for svar .

Men hva med medisiner mot angst om jeg kan spørre om det også ?  Da sammen med Ritalin og efexor. 

Kan godt forsette med efexor , den har hjulpet en del med angsten etter jeg ble skrevet ut i fjor. Men den har ikke hjulpet meg nok, da jeg aldri går ut og spiser uten å ha drukket, og går ikke på kino , kafé osv.  Før tok jeg sobril kun for å gå ut av huset.     Har prøvd eksoneringsterapi med flere behandlere og gikk i kognitiv terapi i mer enn seks år hos en erfaren psykolog spesialist. Tydeligvis så hjalp det ikke og jeg har etter erfaring mer tro på at medisiner kan hjelpe meg til å finne tilbake motivasjonen til å bli bedre.  

Tenker jeg er såpass mye eldre nå , at alle mulige alternativer kan settes på bordet. Vil som sagt, bare bli bedre, uten å misbruke sterke medisiner som jeg måtte gjøre før.   

Skrevet

Som jeg skrev i forrige svar: Først må du prøve riktige doser av Ritalin og Efexor i noen måneder. Det er ikke uvanlig at angsten bedres på dette.

Om det ikke er bra nok, kan Buspar være neste steg. Husk at du må opp i 15mg x 3 og at effekten kan la vente på seg et par måneder.

Hvis du må over på benzo, er Sobril 10 mg x 3 akseptabelt over tid.

Skrevet

Som jeg skrev i forrige svar: Først må du prøve riktige doser av Ritalin og Efexor i noen måneder. Det er ikke uvanlig at angsten bedres på dette.

Om det ikke er bra nok, kan Buspar være neste steg. Husk at du må opp i 15mg x 3 og at effekten kan la vente på seg et par måneder.

Hvis du må over på benzo, er Sobril 10 mg x 3 akseptabelt over tid.

Annonse

Skrevet

Takk for svar.

Ok. Får se hva den kombinasjonen kan gjøre for å bli litt bedre.

Å ta benzo igjen er utenkelig for min del med tanke på hvor mye jeg tok av dem før. Måtte ha dem kun for å gå ut av huset,gjerne tre,fire × 15 mg. ble overrasket over at du foreslo å begynne på en såpass vanedannende, sløvende og ødeleggende medisin. Tror alle årene med sobril har gjort meg dummere og har påvirket hvordan jeg tenker. Ville kun brukt det i absolutt nødstilfeller så fall ,og da ufrivillig.

Takk for hjelp.

Skrevet

Takk for svar.

Ok. Får se hva den kombinasjonen kan gjøre for å bli litt bedre. Ritalin vil kanskje hjelpe i sosiale situasjoner.

Å ta benzo igjen er utenkelig for min del med tanke på hvor mye jeg tok av dem før. Måtte ha dem kun for å gå ut av huset,gjerne tre,fire × 15 mg. ble overrasket over at du foreslo å begynne på en såpass vanedannende, sløvende og ødeleggende medisin. Tror alle årene med sobril har gjort meg dummere og har påvirket hvordan jeg tenker. Har nok blitt litt hjernevasket for å si det grovt etter en intens behandling på avdelingen jeg lå på og forstår hvorfor noen vil anbefale benzo. Det er bare det at min angst er mer eller mindre vedvarende. Ville kun brukt det i absolutt nødstilfeller så fall.

Takk for hjelp !

Skrevet

Ble visst to litt ulike svar her. Mente mer av den sist sendte meldingen ;)

Øyenstikkeren

Skrevet

Ikke misforstå: Jeg anbefaler ikke benzo før alt annet er prøvd og har feilet.

Skrevet

Det forstår jeg. Kun meg som er utålmodig av natur og vil helst bare hoppe i det uten å tenke først.

Ha en fin dag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...