AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 Skrevet 18. august 2015 Du er flink til å finne unnskyldninger for deg selv. Jeg har hatt kontorjobb hvor jeg stort sett har sittet alene og jobbet, jeg har også jobbet hjemmefra og kontakten med andre foregår på mail, brev osv.Anonymous poster hash: 48f0f...a38 Hva jobber du med nå? Anonymous poster hash: 82939...543 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. august 2015 Skrevet 18. august 2015 Det å avbryte andre, ikke kunne vente på tur, impulsivite, manglende evne til å holde tilbake irritasjon og sinne. Alt dette skaper ofte sosiale problemer. Når dette forsvinner, bedres ofte de sosiale problemene. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 Skrevet 18. august 2015 Det å avbryte andre, ikke kunne vente på tur, impulsivite, manglende evne til å holde tilbake irritasjon og sinne. Alt dette skaper ofte sosiale problemer. Når dette forsvinner, bedres ofte de sosiale problemene. Har ikke inntrykk av at dette er ting "trine" har problemer med... Anonymous poster hash: adeb8...3f7 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. august 2015 Skrevet 18. august 2015 Uansett er det bare å prøve. Ingenting å tape på det. 0 Siter
slabbedask Skrevet 18. august 2015 Skrevet 18. august 2015 Du er flink til å finne unnskyldninger for deg selv. Jeg har hatt kontorjobb hvor jeg stort sett har sittet alene og jobbet Finnes det mange slike kontorjobber lenger? Har inntrykk av at i dag skal alt foregå i team i åpne kontorlandskap med stadig skiftende prosjekter og team-sammensetninger. Dette skaper store vansker for folk med f.eks. Aspergers og ADHD. 1 Siter
Trine Skrevet 18. august 2015 Forfatter Skrevet 18. august 2015 Du er flink til å finne unnskyldninger for deg selv. Jeg har hatt kontorjobb hvor jeg stort sett har sittet alene og jobbet, jeg har også jobbet hjemmefra og kontakten med andre foregår på mail, brev osv.Anonymous poster hash: 48f0f...a38 Unnskyldninger er det ikke, men nå skrev jeg jo også at om du har en jobb jeg kan gjøre hjemmefra, uten noe tidspress så "bring it on" 0 Siter
Trine Skrevet 18. august 2015 Forfatter Skrevet 18. august 2015 Var bare ett sted (og egentlig gjorde jeg ikke noe særlig da tiltaket ble avsluttet før tiden). Konklusjonen ble at videre tiltak ikke ble ansett som hensiksmessig pga helsemessige årsaker. Har vært i kontakt med NAV fire ganger i år for å høre hva som skjer, siste svaret for et par uker siden var at de ikke hadde hatt anledning til å se på saken (til tross for at de har anbefalt uføre tidligere). Så jeg vet ikke. Stressende er det i hvertfall. Ja, det forstår jeg. Slitsomt når man føler man ikke kan styre sitt eget liv. Håper du får noe svar snart. 0 Siter
Trine Skrevet 18. august 2015 Forfatter Skrevet 18. august 2015 Trine, jeg er som deg i forhold til inntrykk og det sosiale. Jeg er diagnosert med autisme. For meg er det slitsomt å sosialisere selv på DOL, så jeg begrenser meg. Jeg synes det høres svært trist ut å konkludere med at man ikke klarer noen form for jobb i relativt ung alder. Så ung er jeg ikke da. Men jeg har problemer med å se positivt på det når jeg har så mange hindringer. 0 Siter
Trine Skrevet 18. august 2015 Forfatter Skrevet 18. august 2015 Det å avbryte andre, ikke kunne vente på tur, impulsivite, manglende evne til å holde tilbake irritasjon og sinne. Alt dette skaper ofte sosiale problemer. Når dette forsvinner, bedres ofte de sosiale problemene. Mener du at det vil bedres med medisiner? 0 Siter
Trine Skrevet 18. august 2015 Forfatter Skrevet 18. august 2015 (endret) Har ikke inntrykk av at dette er ting "trine" har problemer med... Anonymous poster hash: adeb8...3f7 Jeg avbryter ikke andre, jeg er mer stille og tilbaketrukket. Jeg har problemer med å vente på tur, men det er ikke noe jeg anser som et stort problem. Jeg er impulsiv på noen områder, men ikke som vil føre til problemer i sosiale relasjoner. Jeg holder tilbake sinne og irritasjon, men det kommer ut når jeg er alene. Så du har rett i det, det er ikke dette jeg har problemer med. Litt utfording kanskje, men ikke problem. Problemet er at jeg plukker opp alt, jeg klarer ikke sortere. Jeg er veldig sensitiv, blir lett trist, skuffa, stressa o.s.v. Vet ikke om det vil bedres med medisiner. Denne artikkelen syns jeg forklarer det hele ganske godt. Jeg har flest symptomer på "uoppmerksom type". Hyperaktiviteten gir utslag i tankekjør og problemer med å sitte stille. Også har jeg en veldig lite "jentete" adferd. http://www.adhdnorge.no/novus/upload/file/Kvinne.pdf Endret 18. august 2015 av Trine 0 Siter
Madelenemie Skrevet 18. august 2015 Skrevet 18. august 2015 Mener du at det vil bedres med medisiner? Hei! Jeg tror nhd mener det, selv tror jeg det er sånn ofte for de med adhd. Men selv om jeg ikke har fått medisiner, så har jeg fått velfungerende instrukser om dialog og monolog, eller om hva som er en NT typisk reaksjon og en autstisk, alt satt i system er det praktisk og brukervennlig, Videre tror jeg: Løsning og nøkkel ligger mer i å tørre være den man er. Jeg skjuler ikke for noe på fakultetet at jeg har autisme, jeg møter ingen dårlig motstand på dette, heller tvert i mot, Den eneste motforestillingen jeg kan ha, er at andre tror og oppfatter og forventer at jeg er en rainman, det er jeg ikke, og forventninger om det er til bry, jeg er bare veldig vanlig, med talenter og handikap. Men autisme skaper absolutt ingen hindringe faglig, det øker heller bare forventinger, og for meg, funker det dårlig. Så mange på mat-nat har litt autisme, til og med studierådgiverne og selv om de syns det og jeg tenker "ja ha" og smiler, så er det fint med at de gjenkjenner sine egenskaper, det viser meg at vi er ikke så veldig langt fra hverandre:-) 0 Siter
Trine Skrevet 18. august 2015 Forfatter Skrevet 18. august 2015 Hei! Jeg tror nhd mener det, selv tror jeg det er sånn ofte for de med adhd. Men selv om jeg ikke har fått medisiner, så har jeg fått velfungerende instrukser om dialog og monolog, eller om hva som er en NT typisk reaksjon og en autstisk, alt satt i system er det praktisk og brukervennlig, Videre tror jeg: Løsning og nøkkel ligger mer i å tørre være den man er. Jeg skjuler ikke for noe på fakultetet at jeg har autisme, jeg møter ingen dårlig motstand på dette, heller tvert i mot, Den eneste motforestillingen jeg kan ha, er at andre tror og oppfatter og forventer at jeg er en rainman, det er jeg ikke, og forventninger om det er til bry, jeg er bare veldig vanlig, med talenter og handikap. Men autisme skaper absolutt ingen hindringe faglig, det øker heller bare forventinger, og for meg, funker det dårlig. Så mange på mat-nat har litt autisme, til og med studierådgiverne og selv om de syns det og jeg tenker "ja ha" og smiler, så er det fint med at de gjenkjenner sine egenskaper, det viser meg at vi er ikke så veldig langt fra hverandre:-) Det er mest sånn for gutter med adhd. Symptomlista inneholder veldig mye mer enn det han ramset opp. Jeg tror ikke det hjelper med systemer og instruksjoner for min del, jeg plukker opp for mye og jeg vet ikke hvordan jeg skal kunne "skru av" noen av kanalene. ADHD skaper hindringer faglig og i tillegg så er det ikke akseptert å være seg selv. Er jeg det så får jeg bare beskjed om å skjerpe meg. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 20. august 2015 Skrevet 20. august 2015 Har du fått prøve medisiner enda Trine? Beklager hvis jeg spør om noe du allerede har skrevet, men har ikke fått lest så mye her på en stund:-) 0 Siter
heissenberg Skrevet 21. august 2015 Skrevet 21. august 2015 Var bare ett sted (og egentlig gjorde jeg ikke noe særlig da tiltaket ble avsluttet før tiden). Konklusjonen ble at videre tiltak ikke ble ansett som hensiksmessig pga helsemessige årsaker. Kunne du utdype litt, hvordan visste/anså de det, er det ikke sånn at aspergere/deprimerte/angstplagede/etc har sykdommer hvor hovedproblemene er innvendige, og hvor bare enkelte unormaliteter vises utenpå som f.eks noe rar talemåte/taleforståelse/ser litt deppa ut/ vises utvendig men ikke "deal breakers" for de er på innsiden. Så det jeg ikke skjønner er hva disse tiltakene egentlig viser av innvendige problemer som gjør at en ikke klarer å holde ut i situasjonen for det kan de jo ikke se med mindre en sier det da? Eller snakker man "om sine følelser" til disse "tiltaksarbeiderne" som om de skulle være helsepersonell ??? Beklager dårlig formulert og/eller uforståelig spørsmål, håper på svar selv om personlig 0 Siter
Trine Skrevet 21. august 2015 Forfatter Skrevet 21. august 2015 Har du fått prøve medisiner enda Trine? Beklager hvis jeg spør om noe du allerede har skrevet, men har ikke fått lest så mye her på en stund:-) Nei, må til DPS for å få medisiner og har ikke time der før i midten av oktober. Glenne konkluderte med at jeg ikke hadde asperger så da startet de ikke behandling for ADHD der. Nå håper jeg bare ikke de finner ut at de skal utrede enda mer før jeg får prøve medisiner. 0 Siter
slabbedask Skrevet 21. august 2015 Skrevet 21. august 2015 (endret) Kunne du utdype litt, hvordan visste/anså de det, er det ikke sånn at aspergere/deprimerte/angstplagede/etc har sykdommer hvor hovedproblemene er innvendige, og hvor bare enkelte unormaliteter vises utenpå som f.eks noe rar talemåte/taleforståelse/ser litt deppa ut/ vises utvendig men ikke "deal breakers" for de er på innsiden. Så det jeg ikke skjønner er hva disse tiltakene egentlig viser av innvendige problemer som gjør at en ikke klarer å holde ut i situasjonen for det kan de jo ikke se med mindre en sier det da? Eller snakker man "om sine følelser" til disse "tiltaksarbeiderne" som om de skulle være helsepersonell ??? Nei, det var ikke noe snakk om "følelser" til "tiltaksarbeiderne" (bortsett fra litt om angst- og søvnproblemer), men de hadde jo tilgang til utredningspapirer hvor det stod ganske mye + de hadde konferert med fastlege. Det må jo ha vært basert på en kombinasjon av dette og hvordan man oppførerte seg og så ut til å fungere, vil jeg tro. Endret 21. august 2015 av slabbedask 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 23. august 2015 Skrevet 23. august 2015 (endret) Nei, må til DPS for å få medisiner og har ikke time der før i midten av oktober. Glenne konkluderte med at jeg ikke hadde asperger så da startet de ikke behandling for ADHD der. Nå håper jeg bare ikke de finner ut at de skal utrede enda mer før jeg får prøve medisiner. Huff ja, får håpe de ikke må utrede enda mer før du får teste medisiner. Husker at det var en lang vei til å forsøke medisiner, derfor jeg har tenkt mange ganger at du bør absolutt gi det en sjanse når du får mulighet:-) Endret 23. august 2015 av Beautiful_Creatures 0 Siter
Trine Skrevet 23. august 2015 Forfatter Skrevet 23. august 2015 Huff ja, får håpe de ikke må utrede enda mer før du får teste medisiner. Husker at det var en lang vei til å forsøke medisiner, derfor jeg har tenkt mange ganger at du bør absolutt gi det en sjanse når du får mulighet:-) Ja, det skal jeg absolutt gjøre, selv om jeg syns det er litt skummelt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.