Gå til innhold

Metode for å kurere søvnvansker

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg sliter veldig med søvnen for tiden. Har lest at det finnes en metode der man holder seg våken til et visst klokkeslett før man legger seg, og at dette gradvis endres til normal leggetid.

Noen som kjenner til denne metoden eller har prøvd det selv?

Skulle gjerne visst spesifikt hvordan dette fungerer. Pr nå tyr jeg til sovetabletter hvis det blir for ille, men det går jo ikke i lengden.

Endret av 331
Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe deg, utover å nevne at metoden har vært beskrevet her på forumet i løpet av siste året, så du kan evt. forsøke å søke litt... Kanskje andre som husker hakket mer kan finne den for deg.

Skrevet

Jeg kan ikke hjelpe deg, utover å nevne at metoden har vært beskrevet her på forumet i løpet av siste året, så du kan evt. forsøke å søke litt... Kanskje andre som husker hakket mer kan finne den for deg.

Takk for svar! Jeg mener også å ha lest om metoden her på forumet, men fant ingen ting da jeg prøvde å søke det opp. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Håper du har lest linken.

Skal hjelpe deg med hvordan du kommer i gang, for det kom ikke klart frem.

Hvor mange timer sover du per natt nå? Dette antallet timer skal du sove før du står opp kl. 07. Hvis du nå sover 4 timer per natt, skal du legge deg kl. 03 og stå opp kl. 07.

Når du så har sovet 4 timer per natt (03-07) i en uke, skal du legge deg 15 minutter tidligere. Når du så har sovet 4t og 15 minutter i en uke, skal du legge deg ytterligere 15 minutter tidligere.

Slik skal du fortsette til du har ønsket sovetid for deg (6-7 timer). Deretter er det om å gjøre å holde den samme døgnrytmen 7 dager i uken i minst 4 mnd før du tillater deg utskeielser.

Skrevet

Så utrolig bra - tusen takk for link og svar!! Dette skal jeg prøve! 

Skrevet

Jeg forsøkte dette, men jeg var ikke sterk non til å stå opp kl 07 . Dor jeg sovnet ikke før bort mot fem halv seks.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...