Gå til innhold

Sliten, noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg er ei jente på 22 år. Jeg studerer fulltid og jobber ved siden av, både for å få relevant arbeidserfaring, men også fordi det er greit med litt ekstra å rutte med i måneden ved siden av studielånet. 

Tiden før sommeren var det mye stress med eksamener i tillegg til jobb, og jeg merket det nesten ble i meste laget for meg. I sommer har det blitt mye mer jobbing enn jeg først hadde regnet med (hadde en turnus) , med mange enkle og doble ekstravakter etter hverandre. Jeg har problemer med å si nei når sjefen ringer og ber om hjelp, så det er kun min egen feil. 

Nå i det seinere (ca. 1,5 måned) har jeg begynt å føle meg svært sliten, har vondt i kroppen og hodet, lite matlyst (gått ned en god del) og er konstant trøtt uansett hvor mye jeg sover. Jeg klarer heller ikke finne så mye glede som jeg gjorde tidligere når det kommer til jobben og jeg gruer meg til å reise på jobb. Jeg går og bekymrer meg mye over småting som har med jobben å gjøre. Har en følelse av at jeg ikke mestrer oppgave jeg gjør på jobben legger, og er god på å kritisere meg selv. 

Jeg vet det er slik at fritiden må endres og ikke jobben dersom man er sliten, men jeg har ikke ork til å gjøre noe på fritiden. Jeg har egentlig alltid vært aktiv, trent en god del og trivdes godt med å være med venner og ikke minst kjæresten min, men nå er alt kun slitsomt. 

Jeg er redd jeg skal "gå på veggen" og lurer på om det er en måte jeg kan gripe dette an på som er hensiktsmessig? Jeg har egentlig ikke lyst til å sykemelde meg da det vil føles som er stort nederlag. 

Anonymous poster hash: 181fb...856
Skrevet

Hei! Så flink du er til å beskrive hvordan du har det. For meg høres dette ut som en begynnende depresjon. Siden du er student har du antakelig mulighet til å få komme til en psykolog (eller annen type behandler) ganske raskt og billig (gratis?). Det syns jeg du skal benytte deg av! Min erfaring er at jo lenger man prøver å "stå han av" på egenhånd, jo vanskeligere er en slik spiral å komme ut av. Sjekk med studentsamskipnaden du er medlem av, eller hør med en studieveileder på universitetet/høgskolen. Lykke til!

Skrevet

Enig med maiaia. Det beste du kan gjøre er å oppsøke hjelp. Det finnes god behandling for depresjon i form av samtaler og/eller antidepressiva. Du skal ikke slite som dette, og jeg tror dessverre ikke at det blir noe bedre.

Lykke til og god bedring :)

Skrevet

Tusen takk for svar begge to! :) Vi har noen psykologer/sosionomer tilhørende studentsamskibnaden, kan prøve å kontakte de på mandag. Takk igjen for gode råd! 

Anonymous poster hash: 181fb...856

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...