AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 Skrevet 20. august 2015 Søstera mi har bipolar I, og var som ung alvorlig syk flere ganger. Som 25 åringen fikk hun litium og trilafon og klarte seg godt på det. Det er nå minst 20 år siden hun var oppstemt, og 15 år siden siste innleggelse. Hun har de siste 15 årene blitt behandlet ganske aggressivt medikamentelt, i en lang periode brukte hun litium, lamictal, orfiril, ciprelex, zyprexa, sobril og vallergan. Etter en lang periode med nevrologiske symptomer ble omsider orfirilen seponert og hun fikk tilbake normal gangfunksjon og fungerte igjen ok kognitivt. Hun er 50 år. For ca et år siden ble det startet med seroquel depot 300 mg ved siden av zyprexa 15 mg. Hun har i flere år hatt noe høye nyreverdier, men før sommeren var kreatinverdiene økt til ca 200. Litiumdosen ble da noe redusert. Blodprøvene viste også at hun hadde høye kolesterolverdier mm , og også leververdien var høy. Blodtrykket er ca 150/95. Nåhar kardiolog sagt at hun har redusert O2 tilførsel til hjertet og sannsynligvis klaffeil. Hun venter nå på ultralyd av hjerte, og kardiologen mente også at hun skulle utredes av en nyrelege. Hun får nå Triatec i tillegg til alle psykiatrimedisinene, men litium er nå seponert. Det virker relativt tilfeldig at de oppdager problemer. Plutselig oppdaget fastlegen at hun hadde litiumverdier på mer enn 1.0, prøveresultatene hadde blitt liggende usett i to måneder. Til tross for at hun har klaget over tungpustethet i økende grad, så ble det ikke tatt EKG før for noen uker siden. Jeg reagerer på at det stort sett alltid er slik at det legges til nye medisiner (for symptomer av moderat plagsomhet), men det seponeres sjelden medisiner uten at det tas initiativ utenifra. Nå lurer jeg på om det er fornuftig at hun fortsatt får zyprexa 15 mg også etter at hun har begynt på seroquel depot 300 mg. I alle årene med den massive medisineringen, så har funksjonsnivået vært lavere enn det var i perioden med trilafon og litium. Endringene ble i sin tid påbegynt fordi noen mente at trilafon var en gammel medisin. Bør medisineringen vurderes endret som følge av hjerte- og nyreproblemene? Anonymous poster hash: d5502...dcd 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 Skrevet 23. august 2015 Hadde satt pris på en kommentar fra nhd. Anonymous poster hash: d5502...dcd 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. august 2015 Skrevet 23. august 2015 Jeg synes dette var en meget heftig cocktail av medisiner. Det finnes noen få personer som trenger slike kombinasjoner, men ut fra sykehistorien tror jeg ikke din søster er en av dem. Jeg synes absolutt hun burde hatt en revurdering av medisinen hos en kompetent psykiater, men ikke først og fremst pga hjerte- og nyrelidelsen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. september 2015 Skrevet 8. september 2015 Det er nå påvist forstørret hjerte, og kardiologen hadde sagt at utsiktene var relativt dårlige pga kombinasjonen med nyresvikt.Hun bruker nå lamictal (husker ikke dose, men serumkonsentrasjon er korrekt), seroquel depot 300 mg, zyprexa 15 mg, cipralex 10 mg og stilnoct - samt noe sobril ved behov. Litiumen er seponert som følge av nyresvikten.Hun har hatt god effekt på angst av seroquel. Hun har ikke hatt psykotiske symptomer på 20 år. Vil det kunne være gunstig for nyrene hennes å forsøke å redusere, evt. seponere zyprexa? Anonymkode: 03c58...dd9 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 9. september 2015 Skrevet 9. september 2015 Seponering av Zyprexa vil ikke ha noen betydning for nyrefunksjonen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.