Gå til innhold

effektiv medisin mot blandet episode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken medisin er mest effektiv mot blandet episode/tilstand når man har bipolar type 2?

Og kan man få diagnosen "blandet tilstand" eller beskriver ordet "blandet" kun den aktuelle episoden man har?

Skrevet

Takk for svar :-) Hva slags medisin er det? Har nettopp startet på lamictal, men har forstått at den skal ta bort de verste bunnene av depresjonene, men jeg har jo alltid kun hatt blandede episoder og ikke rene depresjoner (hvertfall de siste årene). Er derfor usikker på om det er det beste å bare ta lamictal da. Har begynt å småklø på hele kroppen etter jeg begynte på det, håper ikke det blir verre når jeg øker dosen. Andre som har erfaring med det? Er ikke ille og ikke tilstede hele tiden, men ser for meg det kan bli verre med opptrappingen.. :-/

Skrevet

zyprexa er antipsykotika som virker stemningsstabiliserende, men 2 av 5 legger på seg for mye til at den kan brukes

Skrevet

wow her ser man eks på at wikipedia ikke er til å stole på lol 

Skrevet

wow her ser man eks på at wikipedia ikke er til å stole på lol 

Det kan hende, men merk at dette gjelder blandet episode og ikke mani. Det står noe helt annet for mani.

Skrevet

Det kan hende, men merk at dette gjelder blandet episode og ikke mani. Det står noe helt annet for mani.

åja DA er jeg med.

Skrevet

trodde det var generelt ved bipolar

jeg fikk orfiril og litium sammen da jeg hadde manisk psykose og orfirilen fikk meg til å tisse i senga

Skrevet

Var vanskelig å forstå Wikipedia artikkelen selv om jeg leste den nøye.. betyr det at lamictal skal ha god eller dårlig effekt på blandet episode/tilstand? Det er jo en stemningsstabiliserende medisin så regner da med, ifølge artikkelen (selv om den konkret ikke står nevnt) at den sksl gi god effekt mot det da?

Skrevet

Det nevnes jo antikonvulsiver, som Lamictal er et eksempel på... jeg tror Lamictal er den mest brukte antikonvulsiven ved bipolaritet.

Men en kan ikke høre på Wikipedia ang. helsemessige spørsmål, det har de jo også selv en notis om.

Du får sikkert svar fra psykiater'n i morra.

Skrevet

lamictal skal jo virke forebyggende mot nye episoder, så da virker den sikkert selv om den eventuelt ikke er egnet til å behandle en blandet episode akutt

Skrevet

Takk for svar :-)

Det var slik jeg også forstod det, missmass. Men det er absolutt en akutt blandet episode på gang, eller den har vart i månedsvis da og varer fortsatt, så da er det vel akutt? :-P Blir tydeligvis for vant til å ha det sånn, normalt blir heller unormalt for meg nå hehe. Må nevne at det er de depressive symptomene som er mest fremtredende, og har type 2 bipolar lidelse.

Skrevet

Fikk nettopp den diagnosen, har hatt det sånn i ukesvis noen ganger i året i mange år, så vanskelig å for meg å si egentlig, da det er blitt så "normalt" for meg. Men svinger veldig mellom opp og ned, og kan også være svært rastløs og urolig og ting går veldig fort og samtidig veldig treigt og tankene og kroppen spinner. Veldig kort og enkelt forklart da

Skrevet

Stemningsstabiliserende som Lamictal eller Litium. Jeg har brukt Lamictal både mot epilepsi og bipolar2 i årevis med svært god effekt. Det man skal være obs på her er at akkurat Lamictal funker best mot depresjon, man vil gjerne trenge antipsykotika i tillegg både forebyggende og under episoder. Jeg bruker Seroquel (Quetiapin), og en midlertidig doseøkning er det som får meg tilbake i vater hvis jeg blir dårlig. Litium virker kanskje bedre både på depresjon og mani sammen, men den er forbundet med flere bivirkninger. Er derfor jeg ikke tar det, hovnet opp og ble faktisk regelrett destruktiv av det. Vi er forskjellige, så ma må dessverre noen ganger prøve og feile litt.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det mest nærliggende alternativ er Seroquel.

Skrevet

Tusen takk for nyttige svar, FlejjogDalar og NHD. Så da mener dere det kan være lurt at jeg tar både lamictal og seroquel? Legen min spurte meg om jeg har hatt psykoser (det tror jeg ikke jeg har), og dermed skulle jeg ikke få noe annet i tillegg, slik jeg oppfattet det som..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...