Gå til innhold

hypomani/mani/hukommelse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når man mister en uke av hukommelsen ved hypomani, betyr det at man har vært fullt ut manisk? Legene veksler liksom mellom ordene hypomani og mani, der jeg hadde blitt innlagt bare noen dager etter jeg ble oppstemt, kanskje bare en dag, fordi jeg merket det selv og fikk zyprexa og var på skjerma, men husker ingenting før jeg var ute av skjerma, husker bare glimt av en veldig voldsom (hyper?) mann som også var der.

Endret av missmas
Skrevet

For å avgjøre om en person på et tidspunkt er i en manisk fase må en lege eller psykolog observere vedkommende under den aktuelle fasen.

Selv da VET en ikke, men det er vel det beste man har.

Skrevet

det hadde kanskje ikke rukket å utvikle seg til mani siden jeg fikk behandling etter bare et døgn, men kanskje det rakk det likevel siden jeg helt mistet hukommelsen. jeg hadde psykotiske symptomer også sa dem, men de forsvant veldig raskt, så det ble ikke notert i epikrisen, sto manisk episode uten psykose.

men de skrev hypomani i blant også

Skrevet

Tror ikke de var så opptatt av å skille jeg. Er det noen grunn til at det skulle vært viktig for dem?

Skrevet

ved hypomani trenger man jo ikke legges inn

det er tre former for mani sier legen min

hypomani der du bare er oppstemt, mani der det realitetsbrist, og manisk psykose der det er helt katastrofe, alt er helt ødelagt

Skrevet

Det er neppe så kategorisk som det. De avgjør nok ditt behov for å legges inn ut i fra observasjoner i seg selv.

Det er bipolar-spekteret. En annen kategorisering er også hypomani som følge av bruk av antidepressiva. Også har du cyclotymi, som minner. Ville overraske meg stort om det ikke dreide seg om det samme underliggende problemet.

Føler det er litt autistiske de systemene der. Kategorier. Veldefinerte regler.

Skrevet

det var pga antidepressiva jeg ble oppstemt og reduksjon av litium

Skrevet

De spørr ofte om jeg har slått noen når de prøver vurdere om jeg har vært manisk så jeg tro maniske ofte slår fremmede

Skrevet

Jeg tror ikke maniske ofte slår fremmede.. de spør nok om det for å undersøke hvordan du fungerer og hvordan sykdommen din og du som person arter seg... med tanke på historikken.

Skrevet

Prøv omega 3 - tilskudd hvis du ikke allerede bruker det. Det kan ha effekt på stabiliteten og kognitive funksjoner. Det er også sunt for kroppen somatisk sett. Det beste er såklart fersk mat som makrell og laks.

Skrevet

virker ikke slik på meg som har blitt utspurt

Skrevet

virker ikke slik på meg som har blitt utspurt

Da bør man vel beltelegge alle maniske da? I det minste for å være på den sikre siden? Det å slå noen er faktisk en kriminell handling man kan havne i fengsel for, og da bør pasientene beskyttes mot fra å gjøre dette.

Skrevet

"

When Bipolar Mania Gets Out of Control

A lot of bad decision-making can happen during the manic phase, Bearden tells WebMD. "It can ruin lives and relationships. There can be extreme irritability. You start yelling at strangers on the street. That's often why they're brought in by police, if they're causing a big disturbance, if they get into a fight in a bar or something like that.""

http://www.webmd.com/bipolar-disorder/features/bipolar-disorder-managing-mania

Skrevet

Da bør man vel beltelegge alle maniske da? I det minste for å være på den sikre siden? Det å slå noen er faktisk en kriminell handling man kan havne i fengsel for, og da bør pasientene beskyttes mot fra å gjøre dette.

er jo derfor man blir innlagt

Skrevet

de beltelegger jo de som er nødvendig

jeg ble beltelagt mange ganger

Skrevet

Påstandene "grunnen til at personer med mani blir hentet av Politiet er ofte fordi de lager mye bråk, for eksempel ved at man slåss i en bar", er en annen enn "maniske slår ofte fremmede".

Skrevet

jeg ble slått av ei ny venninne i utlandet, jeg lurer på om hun var hypoman. hun var full og klikket plutselig for hun trodde jeg hadde stjelt mobiltelefonene hennes og angrep meg. hun hadde ikke sjans da, hun var spinklere enn meg og jeg hadde to gutter på min side. som stoppet henne.

Skrevet

er jo derfor man blir innlagt

Jeg vil tro man ikke blir innlagt fordi man slår fremmede eller er i faresonen for å gjøre det. :)

Skrevet

Påstandene "grunnen til at personer med mani blir hentet av Politiet er ofte fordi de lager mye bråk, for eksempel ved at man slåss i en bar", er en annen enn "maniske slår ofte fremmede".

jada ikke ta det bokstavelig, det er bare et eksempel på hva man kan gjøre som manisk, hyle til eller slåss med fremmede. akkurat som at noen manisk blir promiskuøse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...