Gå til innhold

Statistikk og ekspertsvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for statistikken.

Jeg har en kommentar, og det gjelder medisinspørsmål vs ikke-medisinspørsmål.

Medisinspørsmål er ofte konkrete. De andre kan være både tydelige og konkrete, men mange er ikke det. Ofte er det innlegg uten spørsmål, eller variasjoner over nærmest likelydende innlegg fra samme bruker over tid.

Hvis en hadde sammenlignet medisinspørsmål med andre spørsmål med en konkret problemstilling, tror jeg tallene hadde vært klart annerledes.

Det er vel helt normalt. Du er psykiater. Kanskje burde forumet hatt en psykolog også. Det kunne nok hjulpet andre.

Anonymous poster hash: 9dad6...aa9

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er vel helt normalt. Du er psykiater. Kanskje burde forumet hatt en psykolog også. Det kunne nok hjulpet andre.

Det kunne sikkert hjulpet, men også en psykolog ville kunne svare best om spørsmålene var konkrete og tydelig formulerte.

Skrevet

Det kunne sikkert hjulpet, men også en psykolog ville kunne svare best om spørsmålene var konkrete og tydelig formulerte.

Jeg har ikke inntrykket av at psykiatere bare "pusher" medisiner. Jeg hadde time hos dr. Holstad denne uken som vi snakket om tidligere her, vedkommende virket som en meget dyktig behandler innenfor metakognitiv terapi. Hun mente at med godt arbeid med denne terapiformen, var det gode muligheter for at jeg ikke ville trenge medisiner på sikt. Spesielt ikke AP. Og det var visst veldig bra at jeg hadde fullstendig holdt meg unna benzo.

Det er vel mye skremmehistorier der ute, inkludert artikkelen i Aftenposten i går.

Den behandleren jeg har hatt som har vært mest positiv til medisiner, var merkelig nok en psykolog.

Skrevet

Jeg hadde en psykiater som ikke ga meg en eneste pille. Ikke en diagnose heller. Bare pratet. Jeg holdt jo ut, men ble ikke bedre,

Skrevet

Jeg tror det er viktig å være klar over den relative betydningen av medisinering sammenlignet med annen behandling for de enkelte lidelser.

For enkelte lidelser er medisiner av avgjørende betydning. For andre lidelser kan de i beste fall dempe symptomene noe.

Skrevet

Mange trenger vel både medisiner og psykoterapi også.

Men psykiatere kan vel like mye terapi som psykologer?

Anonymous poster hash: b3215...5b4

Skrevet

Hva som virker av medisiner varierer veldig fra person til person, også innenfor samme diagnose. Også bivirkningene. Derfor er det viktig at fokuset ligger på å skikkelig vurdere fordeler og ulemper for hver enkelt pasient.

Hva er vitsen med å bruke 40 timer i året på "samtaleterapi", og nesten ikke bruke noe tid på å utrede hvordan medisinen virker og ikke virker?

For akkurat det er min erfaring som pasient. Forhenværende pasient. :D

Skrevet

Som oftest vil kombinasjonen være best. Det er likevel av stor nytte å kjenne til den relative betydningen av de ulike behandlingene.

Hvis en f.eks har PTSD, kan en ikke forvente at medisiner har noen avgjørende effekt på symptomene. Ved denne lidelsen er det psykoterapi som er av avgjørende betydning.

Skrevet

Det er min erfaring at psykologer nettopp er bedre til å svare på spørsmål som ikke er like konkrete og tydelig formulerte ;-) Jeg har gått til både psykologer og psykiatere og det merkes som regel godt en forskjell på tilnærming og praksis. Det kan ha med utdannelsen å gjøre, jeg vet ikke. Uansett ser jeg ikke noe galt i at en psykiater på dette forumet gir flest svar når det gjelder medisiner, det synes jeg er helt logisk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...