Gå til innhold

Når folk smiler og ler, av deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan skal man vite om folk bare er hyggelige eller ler av deg?

Når folk som går/kjører forbi på veien gliser veldig, er det fordi man ser rar ut?

Når folk i kassa på butikken smiler så veldig overdrevent til deg, er det forbi man er bustete på håret, har smekken åpen eller er det noe annet rart med deg?

Dette er ikke lett. Kanskje best å gå ut etter at det har blitt mørkt. Men på butikken må man jo.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Man får aldri vite. Best har en det om en tror det er fordi de liker deg.

Skrevet

Hvorfor skal helt fremmede mennesker like en? Er nok fordi man ser rar ut og oppfører seg rart.

Skrevet

Hvorfor skal helt fremmede mennesker like en? Er nok fordi man ser rar ut og oppfører seg rart.

Hvordan ser du ut og oppfører deg da? Gjerne legg ut bilder :)

Anonymous poster hash: a0b5f...64e

Skrevet

Hvordan ser du ut og oppfører deg da? Gjerne legg ut bilder :)Anonymous poster hash: a0b5f...64e

Så "dere" skal få noe å le av?

Skrevet

Kan jo være innbilning, da. Jeg har lang erfaring med det. :P Men folk smiler til helt fremmede mennesker støtt og stadig. Det kan være mange grunner til det. Noen ganger er det jo for å sjekke om de får "napp". Som oftest syns de bare det er hyggelig å smile til hverandre, selv om man aldri har møtt hverandre før.

Andre, igjen, ser "stygt" på andre. Hvis noen er fete eller ustelte - ja da må vi skule og se fordømmende ut. Jeg skjønner ikke hva de får ut av det, en kan jo lure.

Selv er jeg ganske nøytral og utrykksløs. Men jeg prøver å smile til de som smiler, fordi jeg liker det. Men er ikke så ofte jeg får det til, det å møte blikket til andre. Som regel må jeg liksom se andre steder. Og ikke vise følelser.

Skrevet

Når folk som går/kjører forbi på veien gliser veldig, er det fordi man ser rar ut?

Når folk i kassa på butikken smiler så veldig overdrevent til deg, er det forbi man er bustete på håret, har smekken åpen eller er det noe annet rart med deg?

Dette er ikke lett. Kanskje best å gå ut etter at det har blitt mørkt. Men på butikken må man jo.

Jeg kan godt glise mens jeg kjører bil - kanskje jeg tenker på noe morsomt jeg har opplevd i løpet av dagen? Kanskje hører jeg på en fin sang? Kanskje sitter jeg og gleder meg til jeg skal hjem og forføre gubben?

På jobben smiler jeg selvfølgelig til kundene, jeg er bedriftens ansikt utad og oppfører meg deretter. Om man er dritsur eller avvisende i enhver form for kundekontakt så er det svært dårlig reklame for bedriften.

Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg nekter å tro at folk i kassa på butikken ler deg opp i ansiktet. Det er nok innøvd høflighet å smile til alle kunder fremfor å se sur og fjern ut. Hvis du er veldig uflidd og rart kledd tror jeg folk flest blir alvorlige, ser en annen vei, unngår å møte blikket etc.

Det er ikke umulig at folk på avstand (forbipasserende i en bil) ler av en rar person, men det skal mye til. Det holder ikke med åpen smekk eller bustete hår.

Skrevet

1.  Hvordan skal man vite om folk bare er hyggelige eller ler av deg?

2.  Når folk som går/kjører forbi på veien gliser veldig, er det fordi man ser rar ut?

3.  Når folk i kassa på butikken smiler så veldig overdrevent til deg, er det forbi man er bustete på håret, har smekken åpen eller er det noe annet rart med deg?                                     

1.  Det kan man jo egentlig ikke vite.  Men de aller fleste prøver å være hyggelige i situasjoner der man forholder seg til ukjente - som i butikken, i køen, i heisen osv.  Hvis man virkelig (en sjelden gang) ser noe veldig rart som man føler trang til å le av, klarer de fleste voksne å vente til litt senere - man ler ikke av noen rett oppi ansiktet deres. 

2.  Sannsynligvis har det ikke noe med deg å gjøre i det hele tatt.  En som kjører bil, registrerer som regel ikke andre detaljer enn "en fotgjenger", man har ikke kapasitet til å vurdere om man liker klesstilen eller hårsveisen.  Jeg husker én person fra veien til jobb i dag (jeg var passasjer i bil, noe jeg bare er unntaksvis), det var en skolejente med ekstremt rosa skolesekk som plutselig kastet seg ut i fotgjengerfeltet.  De andre trafikantene "så" jeg ikke. 

3.  Absolutt ikke.  Hvis du synes det er overdrevent, kan det være fordi det er en pliktøvelse.  Ved f.eks. lang kø kan både smilet og replikkene om pose / kvittering bli litt anstrengte.  Det har ingenting med akkurat deg å gjøre, hvis du ikke er en skikkelig original (og da mener jeg mer enn litt bustete).  Smekken er ofte vanskelig å se fra posisjonen deres, så akkurat den kan du nok glemme.  Alle slags folk må kjøpe mat, de ansatte ser helt sikkert rarere personer enn deg i løpet av dagen, og de klarer fint å vente med å le av eller baksnakke rareste kundene, til butikken er tom.  De er mest opptatt av oppførsel (hun som alltid krangler på prisene, han som kommer hver dag og aldri kjøper noe annet enn øl, hun som har med seg tre unger som oppfører seg som om de var på lekeland...) Husk at du er en kunde, de er avhengige av deg - du er ikke på kommunens suppekjøkken eller noe sånt. 

Skrevet

Jeg blir litt matt av at flere her på forumet er så opptatt av hva andre tenker om mener om dere! Om dere passerer noen som smiler, så er det vel enten fordi de tenker på noe fint og at smilet smitter gjennom dem og over på de de møter - eller at de faktisk ved å smile tenker at de kan gjøre dagen litt lysere for de de treffer - eller at de av ren plikt eller høflighet synes det passer med et smil (f.eks i butikken, fordi de er bedriftens ansikt utad).

De aller fleste tenker lite om folk de treffer. Jeg har da svært liten interesse av å tenke nedlatende og stygge tanker om andre - hvorfor i all verden skulle jeg det? For det første tenker jeg lite om folk jeg ikke kjenner, for det andre tror jeg som regel det beste om folk (at dersom de skiller seg ut fra andre utseendemessig eller oppførselmessig, så er det en god grunn for det).

Du kan aldri vite sikkert hvorfor folk smiler til deg - men du får det mye bedre selv hvis du kan ta i mot smilet og tenke at det var ment som en hyggelig hilsen til deg :-)

Skrevet

Mange fine svar her. Jeg vil bare legge til ett av mine motto: 

"De aller fleste er mye mer opptatt av seg selv enn av meg"

Skrevet

Hvis jeg gliser/ler når du møter meg langs veien, er det fordi jeg hører på Tusvik og Tønne   :D

Da hender det faktisk jeg må ta meg sammen for ikke å le høyt hvis det er folk i nærheten.

Skrevet

-Det kan man ikke vite, men folk flest flest ønsker å være hyggelige, og vil nok nettopp IKKE smile og le av andre de synes ser rare ut.

-Når folk som kjører forbi gliser og ler, er det høyst sannsynlig for å være hyggelige, eller de tenker på noe helt annet.

- Folk i kassa på butikken skal smile "overdrevent"til alle kunder, det er jobben deres.

Anonymous poster hash: be941...40f

Skrevet

Hva slags verden er det man lever i, når man er så selvsentrert at man tror at alt rundt en handler om seg selv??

Skrevet

Hva slags verden er det man lever i, når man er så selvsentrert at man tror at alt rundt en handler om seg selv??

en paranoids verden?

Anonymous poster hash: 89f37...f19

Skrevet

en paranoids verden?

Anonymous poster hash: 89f37...f19

Ja, og da er man vel syk da - og dermed ikke noe problem om man mottar trygd?

Skrevet (endret)

Jeg skjønner slabbedask godt. Jeg vet ikke heller hvordan jeg skal tolke ting. En ting var når folk smilte da jeg var ung, kjekk, slank og velpleid. Når en jente smilte da, så tok jeg det som ett kompliment. Nå derimot er jeg tykk etter over ett tiår på zyprexa, jeg har mindre hår, så når folk smiler til meg nå så føler jeg meg som en raring.

I fjor sommer så gikk jeg hjem fra butikken, og noen barn som gikk bak meg, sang "der går en som er glad i mat".. Det er sikkert karma for jeg var nok en djevelunge selv.....

Endret av Inner self
Skrevet

en paranoids verden? Anonymous poster hash: 89f37...f19

Jeg er ikke paranoid, hvis det er det du insinuerer.

Skrevet (endret)

Når man har blitt mobbet tidligere og ikke klarer å "lese andre", er det ikke lett å vite hva en skal tro.

Endret av slabbedask
Skrevet

hvorfor skulle andre smile og le av meg... tror folk flest er hyggelige jeg, særlig om de smiler =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...