Gå til innhold

Ikke mitt ansvar ? Trenger hjelp .

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha gjort nok en stor tabbe hvor all fornuft er som kastet ut av vinduet, begynner jeg for ren alvor å tenke hva det er med meg som har blitt oversett av fagfolk...Disse tabbene jeg gjør blir bare verre og mer alvorlige for hvert år som går og jeg kan faktisk ikke stole på meg selv føler jeg, selv om jeg i et øyeblikk syntes at denne idéen var det eneste rette for meg å gjøre. Alt blir svart / hvitt. Og det er ikke alltid impulsivt, tvert imot denne gangen hadde jeg planlagt nøye i flere uker. 

Men så viser det seg at disse såkalte idéene mine kun er ødeleggende og selvdestruktivt, når det eneste jeg ville var å få det bedre. At jeg da er helt overbevist om at dette er det rett å gjøre. Alt går i spinn og det er så mye kaos oppe i hodet mitt.  Jeg setter meg selv i stor fare uten å ville det, og risikerer å bli utsatt for alvorlige overgrep . Jeg har alltid vært opptatt av å beholde min selvstendighet til tross for sosial angst,  men etter jeg har gjort noe dumt så får jeg lyst til å spørre de rundt meg hvorfor de ikke stoppet meg.

Er det mulig at jeg er enda mer syk enn folk får inntrykk av ?   Kan noe ha vært totalt oversett i mitt tilfelle ?

Synes jeg er blitt god til å skjule min indre uro ( det sa psykiateren til meg )  så hvorfor skulle jeg ikke vært like god til å skjule andre tilstander...

Skrevet

Hva er det du mener at andre burde ha tatt ansvar for?

Skrevet

Jeg mener det kun slik , at hvis det viser seg at jeg ikke har kontroll over mine egne handlinger fordi jeg er syk, så kan jeg ikke klandres hver gang jeg gjør dumme ting.   Og at det er legenes ansvar å utrede en pasient, jeg kan ikke gjøre det selv.  

Jeg har også en tendens til å overdramatisere så man bør ikke ta alt jeg sier på strak arm, selv om jeg er en veldig ærlig person.  Kompliserte greier.   

Nå er det slik at jeg kun setter meg selv i fare eller i en dum situasjon , ikke andre.  Og kun meg som ender opp som krenket, så vidt jeg vet (  kan være jeg er for syk til å oppfatte annet  )    Så ta det med ro, hvis det var noe slikt du antydet.         

Skrevet

Det er veldig få sykdommer som er slik at man ikke fortsatt selv har ansvar for sine egne handlinger. Hvis du har dårlig impulskontroll, så må du øve deg opp til å ha bedre kontroll. Det er sjelden fornuftig at andre overtar ansvaret for dumme handlinger, som regel går det bedre i fremtiden om du selv må ta det ansvaret.

Skrevet (endret)

Vel, nå var det ikke slik at overskriften skulle være poenget i mitt innlegg.  Du henger deg opp i et ord som for meg ikke 

har særlig betydning i forhold til hva jeg ville frem til.  Jeg tenker i mitt innlegg på Bipolar lidelse, da jeg for ikke så lenge siden opplevde å ha hypomani i over flere dager pga. uheldig medisinbruk ( som legen skrev ut ) og jeg visste ikke at jeg oppførte meg annerledes, eller rettere sagt var manisk, før psykiateren sa det til meg i en telefonsamtale.      

Av den grunn, er det skremmende å tenke på at man kan være syk / enda mer syk uten å forstå dette selv. Og da blir det ikke lenger ens eget ansvar.   Kun det jeg mente. 

Endret av Øyenstikkeren
Skrevet

Det er veldig få sykdommer som er slik at man ikke fortsatt selv har ansvar for sine egne handlinger.

Ifølge din filosofi kanskje, ja. Avgjørelsen når man har ansvar og ikke er på ingen måte objektiv. Uansett er det bare et konsept mennesket har funnet opp for å få samfunnet til å fungere bedre, det er ikke utrykk for forskjellige biokjemiske tilstander i hjernen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...