Psykojenta Skrevet 28. august 2015 Skrevet 28. august 2015 Jeg trappa opp til 60mg Fontex for 13 dager siden og igår hadde jeg min første dag helt uten selvmordstanker(forkortet SMT utover i innlegget)... Jeg lurer på...hva skal man egentlig fylle de tankene med? Føler jeg mangler evne til å se positivt på å være fri for selvmordstanker - for jeg vet ikke hva jeg skal fylle hodet med. Hatt selvmordstanker i flere år, joda har hatt dager hvor jeg ikke har hatt SMT før, men dette er dag to og noe uvant.. Jeg begynner i jobb på torsdag, for første gang på 11 år.(15 hvis en ikke tar med de to vikardagene jeg jobbet i 04) Det blir i første omgang en dag i uka, men det er en start. Jeg blir også med på turer på mandager som psykoseteamet her leder...så etterhvert regner jeg med at hjernen fylles med tanker rundt jobb og turer, men fram til da er det litt vanskelig..tenker fortsatt endel negativt hvis en ser på det kognitive, men det jobber jeg med i terapi for tida...blir mange episoder i løpet av to uker(som er tiden mellom hver avtale med LISlegen som har denne Kognitive terapien) Jeg kjenner ikke til livet uten depresjon..ja, mangler fortsatt litt energi, men klarer ikke ligge på sofaen og sløve lenger - noe som er veldig greit. Og jeg tar initiativ til flere ting enn før. Telefoner og mailer går så det suser, glemmer angsten litt, for jeg har begynt å tenke på at de jeg snakker med ikke vet at jeg sliter psykisk med angst, så det er bare å framstå helt normalt - de ser ikke at jeg sitter urolig, at jeg er nervøs. Jeg har mer eller mindre vært deprimert siden jeg var 11år, er nå 33...hatt noen oppturer innimellom, men det livet jeg kjenner er livet som deprimert...så... Jeg har fortsatt konsentrasjonsproblemer, faller lett ut av samtaler og sånt Hva skal man fylle hodet med..når SMT forsvinner...energien er mye bedre etter Dvitaminer og effekt på Fontex...og jeg har litt -gi faen -tankegang...ting er stort sett ikke så ille som jeg ser på det først...og skal jeg gidde bry meg om hva andre mener om meg og mitt... Søvnen er fortsatt på plass, legger meg tidlig og står opp veldig tidlig(23 - 05) Angsten er mye bedre - gir litt F som sagt Energien er bedre enn på år Tankene er fri for selvmordstanker, men har mangel på idèer om hvordan tenke "normalt" Kognitiv terapi er på plass Drar på lengre turer hver mandag(til nå vært torsdager, men begynner i nytt opplegg neste mandag) Begynner sånn smått i jobb... What to do? Noen idèer om hva hodet skal/kan fylles med? Jeg burde jo vært kjempeglad for at SMT har forsvunnet, men har rett og slett problemer med å vite hva en egentlig skal tenke, er litt vakuum. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. august 2015 Skrevet 28. august 2015 Jeg hadde latt hodet fått fred, noen tanker mindre er bra hadde jeg tenkt. Og så hadde jeg aktivisert meg i den grad det var mulig. Nettopp fordi aktivitet er "utadrettet" og i de fleste tilfeller positivt mentalt påfyll. Bra for kroppen er det visstnok også Anonymous poster hash: f3731...73b 0 Siter
Psykojenta Skrevet 28. august 2015 Forfatter Skrevet 28. august 2015 Joda, sikkert greit å ikke tenke så mye, grublinga er også borte... Jeg har avtaler så og si hver dag...så driver med ting og tang. I tillegg blir det fysioterapi 3-4 ganger uka i noen mnd for opptrening av kne etter operasjon for 14dager siden. Det er bare så uvant å ikke tenke noe... 0 Siter
FGT Skrevet 29. august 2015 Skrevet 29. august 2015 Du skrev at du trappet opp til 60 mg Fontex for tretten dager siden, men hvor mange mg Fontex tok du tidligere, og hvor lenge ? Mer du at B virkningen er likegyldighet ? Når du lurer på hva du nå skal fylle tankene med, så vikarer det litt merkelig på meg. 0 Siter
Psykojenta Skrevet 30. august 2015 Forfatter Skrevet 30. august 2015 Jeg tok 40mg i ett par mnd før økning. Jeg tenker det at likegyldighet i mitt tilfelle er bra-at jeg får angsten litt på avstand... Det at jeg ikke vet hva jeg skal tenke på er jo fordi jeg "alltid" har hatt depressivt tankeinnhold...jeg kjenner ikke til noe anna... 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. august 2015 Skrevet 30. august 2015 Du kan jo lese en bok. Du kan gå en tur og tenke på fuglene og blomstene du ser. Du kan tenke på hva du ønsker å få ut av livet ditt nå når du er depresjonsfri. Dessuten trenger en ikke å planlegge hva en skal tenke på. Tanker kommer av seg selv, og en kan dvele ved dem, eller en kan la dem seile forbi. 0 Siter
XbellaX Skrevet 30. august 2015 Skrevet 30. august 2015 Jeg tok 40mg i ett par mnd før økning. Jeg tenker det at likegyldighet i mitt tilfelle er bra-at jeg får angsten litt på avstand... Øve deg på alternative tanker? NHD er inne på det, hva om du begynner å jobbe bevisst med å snu tankene dine til det mer positive. Legge små planer, forestille deg den cafèturen med venner du vil ta når du kjenner deg bedre (f.eks). Jeg synes denne setningen er så godt skrevet: "Det at jeg ikke vet hva jeg skal tenke på er jo fordi jeg "alltid" har hatt depressivt tankeinnhold...jeg kjenner ikke til noe anna... " Det er jo akkurat slik det er. Jeg tenker at du vil ha nytte av å øve deg daglig på å snu tankene og ikke minst avlede de nåværende med inntrykk fra omgivelsene. 0 Siter
Psykojenta Skrevet 30. august 2015 Forfatter Skrevet 30. august 2015 Takk for svarene,alle sammen! Jeg har funnet fram en bok, men har litt trøbbel med konsentrasjonen... Jeg dro impulsivt på hyttetur igår...det er noe jeg aldri gjør for har alltid måttet planlegge i god tid i forveien... Ja, jeg får begynne å øve på å snu tankene. Jeg har fortsatt ikke fått SMT tilbake og føler meg i fin form. Gleder meg til jobb, gleder meg til opptreningen, gleder meg til turene...møte andre spennende mennesker... Det er såå uvant å ikke tenke...jeg trenger ikke gruble på alle ting jeg skal gjøre...jeg bare gjør det... Kjenner jeg fortsatt tenker endel paranoide tanker, men det bedres vel etterhvert som jeg erfarer positive ting. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.