Gå til innhold

Tvangspregede handlinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man føler man må vaske hver gang man har hatt besøk, mer vasking jo lengre besøket har vart, er det da en tvangspreget handling? Jeg må vaske for å fjerne alle "spor", tenker "hva om de ikke vasket hendene ordentlig da de var på do" o.l. Det er et par stk jeg kan ha besøk av uten å måtte vaske etterpå. Jeg lurer egentlig på om jeg tror jeg må vaske, mens jeg egentlig gjør det pga stress. Jeg blir jo stressa av å ha besøk. Jeg liker ikke å f.eks håndhilse på folk pga bakterier. Jeg er ikke redd for å bli syk, jeg syns bare det er skikkelig ekkelt. Så jeg tror det er derfor jeg må vaske så mye også, etter at jeg har hatt besøk. Er det normalt? Kan jo hende det er det. At jeg bare tror det ikke er det. Lurer på om andre skrubber huset når jeg har vært på besøk :unsure:

Skrevet

Dersom man føler man må vaske hver gang man har hatt besøk, mer vasking jo lengre besøket har vart, er det da en tvangspreget handling? Jeg må vaske for å fjerne alle "spor", tenker "hva om de ikke vasket hendene ordentlig da de var på do" o.l. Det er et par stk jeg kan ha besøk av uten å måtte vaske etterpå. Jeg lurer egentlig på om jeg tror jeg må vaske, mens jeg egentlig gjør det pga stress. Jeg blir jo stressa av å ha besøk. Jeg liker ikke å f.eks håndhilse på folk pga bakterier. Jeg er ikke redd for å bli syk, jeg syns bare det er skikkelig ekkelt. Så jeg tror det er derfor jeg må vaske så mye også, etter at jeg har hatt besøk. Er det normalt? Kan jo hende det er det. At jeg bare tror det ikke er det. Lurer på om andre skrubber huset når jeg har vært på besøk :unsure:

Tror neppe det er normalt.

Anonymous poster hash: 2ae89...0cf

Skrevet

Har aldri tenkt tanken på at jeg må vaske etter besøk. Hvorvidt du er den "normale" eller om jeg er det vet ikke :)

Anonymous poster hash: cfaaa...232

Skrevet

Nei, med mindre det faktisk er møkkete etter den som har vært på besøk er det ikke normalt å føle at man må vaske huset etter å ha hatt besøk. Hundene dine møkker ned mye mer enn det besøket ditt gjør.

Skrevet

Høres ut som tvang det der ja, jeg vasker ikke etter det har vært folk her. Men så vasker jeg stort sett ikke ellers heller da, det er svært lite. Men liker ikke å håndhilse på folk jeg heller, det er ufyselig. 

Skrevet

Nei, med mindre det faktisk er møkkete etter den som har vært på besøk er det ikke normalt å føle at man må vaske huset etter å ha hatt besøk. Hundene dine møkker ned mye mer enn det besøket ditt gjør.

Ja, men det er forskjell på menneskemøkk og dyremøkk. Men det er jo ikke møkkete etter at jeg har hatt besøk. Jeg bare føler at jeg må vaske.

Skrevet (endret)

Jeg vasker før jeg får besøk, jeg har aldri tenkt tanken at jeg må vaske etter det har vært noen her. Her går vi ikke inne i huset med utesko.

Jeg vasker hendene før jeg spiser spesielt hvis jeg har håndhilst på noen.

Jeg synes det er koselig å håndhilse på folk.

Endret av Høstløv
Skrevet

Høres ut som tvang det der ja, jeg vasker ikke etter det har vært folk her. Men så vasker jeg stort sett ikke ellers heller da, det er svært lite. Men liker ikke å håndhilse på folk jeg heller, det er ufyselig. 

Hmm...vasker ikke så ofte lenger jeg heller. Men jeg sørger for at det er rent før jeg får besøk. Men så må jeg jo vaske etter at jeg har hatt besøk også. Jeg tror det er litt tullete, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å ikke gjøre det.

Skrevet

Hmm...vasker ikke så ofte lenger jeg heller. Men jeg sørger for at det er rent før jeg får besøk. Men så må jeg jo vaske etter at jeg har hatt besøk også. Jeg tror det er litt tullete, men jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å ikke gjøre det.

Tenke at besøket ditt ikke er så skitne? De er jo ikke det da :)

Skrevet

Er vel innenfor normalen, men litt sånn tvangspreg over det.

Jeg liker ikke att folk bruker doen min til nr2, og ikke liker jeg å vaske opp etter gjester, dersom de har vært forkjølet osv..

Men det lar jeg ikke de andre merke, heldigvis :)

Anonymous poster hash: cbbc1...a18
Skrevet

Tenke at besøket ditt ikke er så skitne? De er jo ikke det da :)

Nei, jeg vet jo at de ikke er det. Men det hjelper ikke. Jeg må vaske.

Skrevet

Er vel innenfor normalen, men litt sånn tvangspreg over det.

Jeg liker ikke att folk bruker doen min til nr2, og ikke liker jeg å vaske opp etter gjester, dersom de har vært forkjølet osv..

Men det lar jeg ikke de andre merke, heldigvis :)

Anonymous poster hash: cbbc1...a18

Sånn er jeg også, liker ikke at de gjør nr 2. Jeg har ikke samme behovet for å vaske om gjestene ikke har vært der så lenge at de har vært på do.

Skrevet

Dersom man føler man må vaske hver gang man har hatt besøk, mer vasking jo lengre besøket har vart, er det da en tvangspreget handling? Jeg må vaske for å fjerne alle "spor", tenker "hva om de ikke vasket hendene ordentlig da de var på do" o.l. Det er et par stk jeg kan ha besøk av uten å måtte vaske etterpå. Jeg lurer egentlig på om jeg tror jeg må vaske, mens jeg egentlig gjør det pga stress. Jeg blir jo stressa av å ha besøk. Jeg liker ikke å f.eks håndhilse på folk pga bakterier. Jeg er ikke redd for å bli syk, jeg syns bare det er skikkelig ekkelt. Så jeg tror det er derfor jeg må vaske så mye også, etter at jeg har hatt besøk. Er det normalt? Kan jo hende det er det. At jeg bare tror det ikke er det. Lurer på om andre skrubber huset når jeg har vært på besøk :unsure:[/

Jeg har det sånn i perioder. Spesielt på badet og toalettet. Nesten "ser" bakteriene og skitten. Tror det er litt tvang inne i bildet hos meg ihvertfall. Jeg jobbet en gang på sykehus og trodde de hadde kamera der som fulgte med om jeg vasket meg ofte nok. Hehe, kan faktisk le av dette nå, men litt henger igjen. Innser at jeg ikke kan jobbe med sånne ting ihvertfall, det gjør meg veldig syk. Det har nok gått med noen kilo antopsykotika for å komme dit jeg er idag. Nå ser jeg at det er sykt ihvertfall, i tillegg ser jeg hvordan friske mennesker er. De gjør ikke sånn som meg når jeg er syk. Har funnet ut at det da er logisk å tro at det er meg det er noe galt ved og ikke alle de andre ;@

En måte å kurere trangen til å vaske er rett å slett og gi F...så ser du hva som skjer. Hva kan egentlig skje?

Anonymous poster hash: 45920...42f

Skrevet

Jeg har det sånn i perioder. Spesielt på badet og toalettet. Nesten "ser" bakteriene og skitten. Tror det er litt tvang inne i bildet hos meg ihvertfall. Jeg jobbet en gang på sykehus og trodde de hadde kamera der som fulgte med om jeg vasket meg ofte nok. Hehe, kan faktisk le av dette nå, men litt henger igjen. Innser at jeg ikke kan jobbe med sånne ting ihvertfall, det gjør meg veldig syk. Det har nok gått med noen kilo antopsykotika for å komme dit jeg er idag. Nå ser jeg at det er sykt ihvertfall, i tillegg ser jeg hvordan friske mennesker er. De gjør ikke sånn som meg når jeg er syk. Har funnet ut at det da er logisk å tro at det er meg det er noe galt ved og ikke alle de andre ;@

En måte å kurere trangen til å vaske er rett å slett og gi F...så ser du hva som skjer. Hva kan egentlig skje?

Anonymous poster hash: 45920...42f

Ja, sånn er jeg også. Jeg har jobbet endel på sykehus, ikke med pasienter, men pasientene er jo der like fullt uansett. Jeg kunne aldri jobbet med pasientene og det var mye håndvask og antibac da jeg jobbet der.

Jeg tror nok også at det er meg det er noe galt med. Men jeg er usikker på om det er at jeg er overdrevent redd for andres bakterier (jeg vet jo at det ikke er farlig) eller om det skyldes at jeg har adhd. Leste et sted at mange kvinner med adhd kan tillegge seg tvangspregede handlinger for å kompensere for det indre kaoset. Når jeg har besøk er det jo mer kaos inni meg enn når jeg er alene. Så lurer jeg på om disse bakteriefobiene (eller hva man nå skal kalle det) skyldes adhd, eller noe annet. Og uansett, er det et problem? Er det dumt av meg å fly rundt og vaske etter besøk? Det skader jo ingen at jeg gjør det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...