Gå til innhold

Lithium, stoffskifte, blodverdier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det anbefalt blodverdiene skal ligge på når en får behandling for lavt stoffskifte, sannsynligvis pga lithium?  Jeg tenker spesielt på TSH.  Legen mener det er godt nok så lenge de ligger innenfor referanseområdet, mens andre mener FT4 bør ligge øverst og TSH nederst når en er i behandling. Jeg sliter med periodevis tretthet, og mener selv det er verdt å prøve det som kan for å få det bedre. 

Anonymous poster hash: b8ddb...2fc
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Levaxin skal doseres etter den kliniske respons (hvordan pasienten har det), og ikke etter labverdier. Blodprøvene er kun støtteopplysninger.

Om du ikke føler deg vel, og blodprøvene i tillegg ligger i referanseområdet, skal en forsøke en økning av Levaxindosen.

Skrevet

Levaxin skal doseres etter den kliniske respons (hvordan pasienten har det), og ikke etter labverdier. Blodprøvene er kun støtteopplysninger.

Om du ikke føler deg vel, og blodprøvene i tillegg ligger i referanseområdet, skal en forsøke en økning av Levaxindosen.

Jeg har erfart at leger har veldig ulik praksis på dette. Har opplevd å få økt levaxindosen på sykehuset, men når jeg kommer til fastlegen plukker han av meg den økningen igjen. Jeg har vært trett og slapp siden jeg fikk diagnosen for 30 år siden. Da jeg på sykehuset fikk økt dosen, følte jeg meg tilnærmet normal.

Nå har jeg igjen gått på lavere dose i et år og føler meg meget trett. Siste blodprøve lå utenfor referanseområdet. Jeg må hele tiden mase meg til høyere dose medisin, virker ikke som om legen skjønner hvor energiløs og trett du faktisk blir av dette. Virker som han avfeier det som en bagatell. Finnes det en privat lege i Trøndelag som har litt peiling på dette?

Kan jeg be om å få bli henvist til spesialist pga dette? Jeg er så slapp og lei av å ha det sånn hele tiden, drømmen er en dag med energi!

Anonymous poster hash: 475df...261

Skrevet

TS her. Jeg opplever mye av det samme som AB 261. Så lenge det er innen referanseområdet er det godt nok. Jeg går ut i fra at det ikke er farlig, og da mener de vel at det ikke er nødvendig. Men for mange vil det redusere livskvaliteten, og det burde også bety noe.

For mange år siden ble det målt FT4 på 21. Jeg gikk ikke på medisiner den gangen, men brukte et kosttilskudd som jeg tror var årsaken til at det var så høyt. Jeg kan ikke huske å ha hatt så mye energi som den gang.

Jeg kan jo ikke si med sikkerhet om stoffskifte nå er årsaken til trettheten. Men med FT4 på 11 og med 50 mg levaxin skal det vel ikke skade å prøve en økning. Jeg la 25 mg mer i dosetten 2 ganger i uken nå. Burde ikke det være greit selv om jeg ikke har snakket med legen? Han er nok ikke enig likevel.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener slikt er helt greit. Men ikke alle leger er enige med meg.

Skrevet

Jeg mener slikt er helt greit. Men ikke alle leger er enige med meg.

Ok.  Jeg forstod psykiateren var enig med meg.  Dumt fastlegene skal holde så igjen. Men nå forsøker jeg så får jeg se. Takk for svar.

Skrevet

TS her. Jeg opplever mye av det samme som AB 261. Så lenge det er innen referanseområdet er det godt nok. Jeg går ut i fra at det ikke er farlig, og da mener de vel at det ikke er nødvendig. Men for mange vil det redusere livskvaliteten, og det burde også bety noe.

For mange år siden ble det målt FT4 på 21. Jeg gikk ikke på medisiner den gangen, men brukte et kosttilskudd som jeg tror var årsaken til at det var så høyt. Jeg kan ikke huske å ha hatt så mye energi som den gang.

Jeg kan jo ikke si med sikkerhet om stoffskifte nå er årsaken til trettheten. Men med FT4 på 11 og med 50 mg levaxin skal det vel ikke skade å prøve en økning. Jeg la 25 mg mer i dosetten 2 ganger i uken nå. Burde ikke det være greit selv om jeg ikke har snakket med legen? Han er nok ikke enig likevel.

Anonymous poster hash: 7eef8...260

Skrevet

Oj, trykken på post før jeg fikk skrevet tekst. Beklager.

Hvordan/hvilket kosttilskudd brukte du for å øke verdiene uten medisiner, og hjalp det på stoffskiftet osv.? Håper du finner en riktig dose slik at du kan oppleve å få det bedre. Lykke til  :)

Skrevet

Oj, trykken på post før jeg fikk skrevet tekst. Beklager.

Hvordan/hvilket kosttilskudd brukte du for å øke verdiene uten medisiner, og hjalp det på stoffskiftet osv.? Håper du finner en riktig dose slik at du kan oppleve å få det bedre. Lykke til  :)

Jeg brukte det ikke for å øke verdien.  Men det var totalendring av ernæring.  drikkeblandinger, te, kapsler som kom fra samme produsent. Jeg gikk helt inn for det og endret på alt.  Fikk skikkelig energi.  Var litt skeptisk og tenkte at når noe har så stor effekt kan det også ha bivirkninger.  Jeg lurte på hva det inneholdt som ga meg energi.  Etter en stund fikk jeg forskjellige problemer og gikk til legen.  Der viste blodprøver litt høy FT4, og en del immunologiske avvik.  

Jeg vet ingenting om årsak, jeg har kun tanker om det.  Men sannsynligvis ligger det en sykdom latent som jeg fikk symtomer på.  Om det KAN være disse produktene som har satt i gang en slik reaksjon blir bare spekulasjoner.  

Men det jeg har tenkt er at kosttilskudd/alternativ medisin enten er bare tull, eller de gangene det har effekt kan det være mange uavklarte bivirkninger. Og vi vet lite hva det inneholder. Det blir sagt mye om legemiddelindustrien, men den forsøkes det å holde kontroll med, noe som blir lite gjort med alternativ medisin.  Så kan jeg velge mellom legemiddel og alternativ medisin ville jeg velge legemiddel i flesteparten av tilfeller.  Da får jeg noe som er utprøvd. Samtidig er det umulig å finne ut av interaksjoner på kosttilskudd/ alternativ medisin hvis en bruker flere medisiner. 

Det beste er nok å få overbevist fastlegen at mer levaxin kan gi meg bedre livskvalitet, og ikke begynne med alternativt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...