Gå til innhold

NHD: Seroquel/Quetiapine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om bivirkninger som eksempelvis vektoppgang/vektendring ved bruk av Seroquel/Quetiapine er doseavhengig, eller om dette kan være en bivirkning selv ved små doser som brukes for søvn, uro ect.? Jeg skriver "kan" i kursiv fordi jeg forstår at bivirkninger er individuelt osv., men jeg har lest en del om andres erfaringer knyttet til denne bivirkningen ved bruk av dette medikamentet, og derfor jeg undrer meg om det er doseavhengig eller individuelt - og hva gjør at eksempelvis dette medikamentet har den bivirkningen? Gjør det noe med kroppen, eller knytter det seg til eventuelt økt sult og dermed et høyere inntak av mat? 

Anonymous poster hash: 87345...10e
Skrevet

Hvor mye tar du?

Jeg tok 25-50 mg Seroquel for søvn, og merket ingen vektforskjell, og ikke noe økt søtsug.

Jeg synes dette er en kjempefin medisin for søvn og anbefaler den virkelig. Jeg ble satt på Rivotril istedet pga jeg også har epilepsi, men må si at Seroquel er mye bedre for søvn. Har du alvorlig insomnii, eller kun at du sover litt dårlig i perioder?

Vallergan og Circadin hjalp ikke meg for søvn (for milde med?) men Seroquel gjorde jobben. Selv om jeg enkelte dager fortsatt sov dårlig, så noen mirakel var det ikke.

Men; Seroquel hjalp også mot grubling/bekymringer (noe jeg sliter med). Men på ekstra ille dager, tok jeg Imovane istedet.

Anonymous poster hash: 60000...38f
Skrevet

Tusen takk for svar og at du deler erfaringer.

Jeg tar nå 50 mg. Jeg sovner godt, men våkner en del og er oppe veldig tidlig. Hvordan var kombinasjonen med imovane? For min del er det ikke innsovning som er utfordringen nå med Seroquel, men at jeg våkner så tidlig hver dag, så jeg tenker ikke at imovane kan hjelpe meg. Jeg sover forøvrig ikke uten Seroquel og er ikke trøtt igjen før jeg tar de på ny.

Skrevet

Tusen takk for svar og at du deler erfaringer.

Jeg tar nå 50 mg. Jeg sovner godt, men våkner en del og er oppe veldig tidlig. Hvordan var kombinasjonen med imovane? For min del er det ikke innsovning som er utfordringen nå med Seroquel, men at jeg våkner så tidlig hver dag, så jeg tenker ikke at imovane kan hjelpe meg. Jeg sover forøvrig ikke uten Seroquel og er ikke trøtt igjen før jeg tar de på ny.

50 mg er en liten dose (Seroquel brukes jo egentlig mot andre alvorlige psykiske lidelser og folk tar ofte opp mot 800 mg om jeg ikke husker helt feil), så da er det jo synd og litt rart at du opplever bivrkninger. Men jeg skal jo ikke synse, er jo ingen lege. Men synes selv det er godt å høre andres erfaringer, så bare hyggelig å dele hvis jeg kan...

Jeg brukte 25 eller 50 mg med Seroquel hver kveld (1-2 tabletter). På ekstra vanskelige dager (jeg er endel psykisk stresset og da blir det vanskelig å sove), så sa legen at jeg fint kunne ta 3-4 tabletter om jeg ønsket det. Tror dette er en "mild" medisin som legene ser "enkelt" på om jeg tipper riktig. Ville derfor vært veldig glad for å kunne bruke den, fremfor andre beroligende midler f.eks..

Men man kan ikke bruke den under graviditet, som så mange andre medisiner...

Uff, dritt med søvnproblemer...

Jeg ville ikke tatt de sammen med Imovane. Jeg brukte Imovane en gang iblant, da istedenfor Seroquel (kanskje en gang i uka) da den er "sterkere" og fikk meg til å sovne med en gang. Mens med Seroquel så tok det noen ganger noe lang tid å sovne (ingen mirakelmedisin med andre ord, for min del) - men hjalp ganske godt likevel, da jeg heller ikke sov noenting uten Seroquel/andre medisiner.

Jeg hadde mest problemer med innosovning, våknet ikke så mye når jeg først hadde sovnet, så da er det nok som du sier at Imovane ikke kan hjelpe deg.

Anonymous poster hash: 60000...38f

Skrevet

Takk igjen.

Ja, 50 mg er ingen stor dose. Jeg tror jeg har formulert meg litt feil, for jeg opplever ikke bivirkninger nå med 50 mg, men er urolig for om det kan komme ved høyere dose - eller om det ikke vil komme siden jeg ikke har bivirkninger nå ved 50 mg, Stått på 50 i rundt et halvt år nå.

Ja, slitsomt med søvnproblemer, men det går seg sikkert til med tiden får jeg håpe :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk igjen.

Ja, 50 mg er ingen stor dose. Jeg tror jeg har formulert meg litt feil, for jeg opplever ikke bivirkninger nå med 50 mg, men er urolig for om det kan komme ved høyere dose - eller om det ikke vil komme siden jeg ikke har bivirkninger nå ved 50 mg, Stått på 50 i rundt et halvt år nå.

Ja, slitsomt med søvnproblemer, men det går seg sikkert til med tiden får jeg håpe :)

De aller fleste få ikke vektproblemer med Seroquel. Det er ingen fare med å øke dosen. 

Om du skulle være blant de som får vektoppgang, er det jo bare å redusere dosen igjen.

Skrevet

Takk for svar NHD, og du har rett i at jeg kan redusere dosen igjen dersom jeg opplever uønskede bivirkninger.

Hvorfor jeg er så opptatt av dette er at jeg forsøker å holde en langvarig alvorlig spiseforstyrrelse i sjakk, og jeg er derfor svært sensitiv for økt sult (bulimi), og jeg er urolig for eventuelle reaksjoner ved en eventuell "ukontrollert" vektendring. Har du forslag til andre medikamenter som er gode for søvn uten bivirkninger som kan øke sult ect.? Jeg er så urolig for å påvirke min friskhetsprosess med bivirkninger fra medikamenter da dette er en tøff kamp i utgangspunktet :)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Bortsett fra benzo/z-hypnotika (Imovane/Stilnoct) er det en sammenheng mellom andre medisiners (AP/ADs) søvnfremmede virkning og tendensen til å gi økt sult/vektøkning.

Skrevet (endret)

Bortsett fra benzo/z-hypnotika (Imovane/Stilnoct) er det en sammenheng mellom andre medisiners (AP/ADs) søvnfremmede virkning og tendensen til å gi økt sult/vektøkning.

Uten å skulle fremme konspirasjonsteorier, så har jeg en mistanke om at dette til dels er gjort med hensikt når det gjelder AD.

Nå brukes jo MADRS (evt HAM-D) som test på respons i studier som tester effekt av AD. Og for å sette det litt på spissen, en alvorlig deprimert person som verken spiser eller sover nevneverdig kan ta 30 mg Remeron og sove som en stein og spise som en ulv. Og vips - 12 poeng respons på MADRS - eller 8 poeng respons på HAM-D, over natten bokstavelig talt. Uten at depresjonen som sådan egentlig har blitt noe bedre.

Nå hevdes det jo at disse AD (Tolvon og Remeron) har hurtigere effekt enn SSRI, bekreftet i slike studier. Tror du ikke at en del av effekten er "falsk" - ref det jeg skriver ovenfor? Og at en del av den antidepressive effekten av Seroquel kommer av dette?

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Jeg forsøkte Stilnoct for en tid tilbake, men da våknet jeg etter ca. 4 1/2 time. Jeg har dog fått forståelsen av at Imovane har lengre halveringstid. Stemmer det? Kanskje det eventuelt kan være et alternativ.

Anonymkode: 67ae8...932

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...