AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 Skrevet 1. september 2015 Hei! Sønnen min fikk diagnosen AS først som åtte-åring, og igjen da diagnosen var til revurdering for etpar år siden. Han er nå 16 år, men jeg mistenker nå mer og mer diagnosen schizofreni. Mormoren hans har diagnosen. Når jeg leser om symptomene på schizofreni på nettet, synes jeg det ligner veldig på symptomene på AS. Hvordan kan man vite forskjell? Han forteller stadig at han opplever "uvirkelighetsfølelse", og at han får følelsen av at han ikke vet om han eksisterer eller ikke, eller om han drømmer eller er våken. Det synes jeg er skremmende, og får meg til å tenke på schizofreni. Han begynte nettopp på videregående, men har allerede droppet ut. Han vil mest sitte på rommet for seg selv og holde på med pcn. Han er svært bestemt og har sine meningers mot. To venner. Fungerer ikke sosialt med andre enn disse to vennene. Små-paranoid hvor han tror folk ler av ham når de i virkeligheten smiler til ham for å være hyggelige. Med mer. Men problemet mitt er da å vite hva som er hva. Jeg vet godt at ikke JEG kan stille noen diagnose, men jeg er bare blitt så usikker. Går jeg til fastlegen og forteller dette, vil hun garantert fnyse av mine bekymringer. Alt jeg vil er jo bare at sønnen min skal få den beste hjelpen slik at han kan greie å fungere normalt og å ha det bra. Og det forutsetter jo riktig diagnose. For kanskje han trenger medisiner? Anonymous poster hash: cad08...257 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 1. september 2015 Skrevet 1. september 2015 Det er mulig å ha begge lidelser samtidig. Ja, jeg forstår din bekymring fullt ut, og jeg synes du skal ta han med til legen. Dette skal utredes av en spesialist i BUP. Jeg håper fastlegen tar dette på største alvor. Du må gjerne ta med en utskrift av dette svaret. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.